عدنان الزرفی: با ایران دشمنی ندارم
کد خبر: 3889571
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

عدنان الزرفی: با ایران دشمنی ندارم

نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق با اشاره به کمک‌های ایران به عراق، تأکید کرد: «من با ایران دشمنی ندارم.»  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «العربی الجدید»‌،‌ «عدنان الزرفی» شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ماهواره‌ای «العراقیه»، گفت که نامزدی وی برای منصب نخست‌وزیری از سوی 80 نفر از اعضای پارلمان عراق حمایت شده است.
 
وی تأکید کرد: من برنامه دولت جدید را به پارلمان عراق تقدیم کرده‌ام و پارلمان نیز قرار است یک جلسه فوری برای رأی اعتماد به تشکیل دولت جدید برگزار کند.
 
وی با بیان اینکه در گفت‌وگوی خود با تلویزیون رسمی عراق اعلام کرده است که دولتش برای عبور از بحران‌های کشور با کمترین خسارت، تلاش می‌کند، ابراز امیدواری کرد که پارلمان بتواند در زمینه مشکلات بهداشتی و اقتصادی و امنیتی کشور موضع خوبی اتخاذ کند.
 
الزرفی بر لزوم رسیدگی دولت خود به مسائل اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: عراق در حال حاضر نیازمند نیروهای نظامی و بحرانی‌کردن اوضاع نیست بلکه نیازمند یک اقتصاد قدرتمند است.
 
وی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز گفت: من با سفیر آمریکا در بغداد صحبت کردم و از او خواستم تا جدول خروج نیروهای آمریکایی از عراق را ارائه دهد. او نیز وعده داد که تا پایان سال جاری نیمی از نظامیان کشورش از عراق خارج شوند.
 
وی افزود: آمریکایی‌ها هم‌پیمان عراق هستند و با همکاری ائتلاف بین‌المللی، در نابودی گروه تروریستی داعش به ما کمک کردند. اما برنامه خروج آنها از عراق نیز مسئله مهمی است.
 
الزرفی اظهار کرد: من هیچ دشمنی با ایران ندارم. چرا که تهران در جنگ عراق با داعش، به کشور ما بسیار کمک کرده است. من نامزد پیشنهادی نمایندگان عراقی برای تصدی نخست‌وزیری بودم نه ایران یا هر کشور خارجی دیگر. ایران کشور دوست و همسایه ماست و ما کسانی را که به کشورمان کمک کرده‌اند، فراموش نمی‌کنیم.
 
وی تأکید کرد: ما به ایران احترام می‌گذاریم اما باید کشوری حقیقی به دور از هرگونه دخالت خارجی باشیم همان‌گونه که در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم.
 
الزرفی درباره ساختار کابینه‌اش نیز توضیح داد که اغلب اعضای کابینه او از کارمندان دولت و نخبگان هستند. پس از تعیین زمان برگزاری نشست رأی اعتماد به کابینه جدید از سوی پارلمان و ۴۸ ساعت پیش از برگزاری این نشست، اسامی به نمایندگان مجلس ارائه خواهد شد.
 
یادآور می‌شود، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند98 با نادیده گرفتن حق فراکسیون اکثریت در انتخاب نخست‌وزیر، عدنان الزرفی را به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.
 
این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی شیعه عراق از همان ابتدا به این انتخاب اعتراض کردند و الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی توصیف کردند.
 
داشتن تابعیت آمریکایی و اقدامات او در دوران استانداری نجف اشرف از دلایل مخالفت‌های شدید گروه‌های سیاسی عراق علیه او بود و حتی شماری از مردم عراق در استان‌های بغداد و نجف اشرف در اعتراض به این انتخاب به خیابان‌ها آمدند و خواستار عزل او از این مأموریت شدند.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Germany
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۵:۵۵
0
0
مرگ بر امریکا دزد دروغگو
captcha