منابع عراقی: نامزد گروه‌های شیعی جایگزین عدنان الزرفی می‌شود
کد خبر: 3890357
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

منابع عراقی: نامزد گروه‌های شیعی جایگزین عدنان الزرفی می‌شود

برخی منابع خبری عراق اعلام کردند که رئیس‌جمهور عراق امروز پنجشنبه، 21 فروردین، مصطفی الکاظمی، نامزد گروه‌های شیعی، را به جای عدنان الزرفی به عنوان مأمور تشکیل کابینه معرفی می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از شفق نیوز، یک منبع در ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری اعلام کرد: عدنان الزرفی با کنار کشیدن از مأموریت تشکیل دولت به نفع مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، موافقت کرده است.

این منبع گفت: گروه‌های شیعی شب گذشته، 20 فروردین، در منزل هادی العامری با حضور رؤسا و نمایندگان احزاب سیاسی و عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق، نشستی داشتند. این نشست به توافق بر سر انصراف الزرفی از تشکیل دولت و سپردن این مأموریت به مصطفی الکاظمی به جای وی در صبح پنجشنبه منتهی شد.

برخی منابع عراقی هم ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه را زمان اعلام کناره‌گیری الزرفی از سمت خود دانستند و گفتند که الزرفی در کاخ ریاست‌جمهوری عراق در حضور چهره‌های ملی و کشوری کناره‌گیری خود را از مقام نامزدی نخست‌وزیری اعلام می‌کند و رئیس‌جمهور مصطفی الکاظمی را برای تشکیل کابینه مأمور خواهد کرد.

در همین راستا، «حمید معله»، رئیس هیئت کل جریان حکمت ملی عراق، گفت: اگر نخست‌وزیر کنونی به این تصمیم نرسد، تلاش‌ها برای متقاعد کردن و گفت‌وگو با او درباره این موضوع به منظور دستیابی به راهکارهای برون‌رفت مسئولانه و قانونمند ادامه خواهد یافت.

به دنبال توافق گروه‌های شیعی و اهل تسنن و همچنین منطقه کردستان عراق با نامزدی مصطفی الکاظمی برای تشکیل کابینه جدید عراق، شانس الزرفی برای تصویب کابینه خود در پارلمان بسیار ضعیف شد.

انتهای پیام
captcha