«الکاظمی»: دولتی برخاسته از مطالبات مردم تشکیل می‌دهم/ واکنش‌ها به معرفی نامزد جدید نخست‌وزیری
کد خبر: 3890448
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

«الکاظمی»: دولتی برخاسته از مطالبات مردم تشکیل می‌دهم/ واکنش‌ها به معرفی نامزد جدید نخست‌وزیری

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید مکلف به تشکیل دولت عراق امروز پنجشنبه، 21 فروردین مأموریت‌های دولت خود را که باید طی 30 روز آتی تشکیل دهد، اعلام و بر تشکیل دولتی برخاسته از مطالبات مردمی برای پیشبرد اقتصاد تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از شفق نیوز، مصطفی الکاظمی در اولین سخنان توئیتری از تعهد خود در قبال این مسئولیت نوشت و گفت: با مأمور شدنم برای مأموریت نخست‌وزیری، در مقابل مردم بزرگوارم متعهد می‌شوم که برای تشکیل دولتی تلاش کنم که آرمان‌های عراقی‌ها و خواسته‌های آنها را در رأس اولویت‌های خود قرار داده و حاکمیت کشور را صیانت کرده و حافظ حقوق می‌شود.

الکاظمی تأکید کرد: این دولت حامی حاکمیت کشور و حقوق آن و حل کننده بحران‌های عراق و حرکت دهنده چرخ اقتصاد خواهد بود.

وی این پست توئیتری را به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی منتشر کرده است.

واکنش‌ها به انتخاب الکاظمی

«حاکم الزملی»، یکی از رهبران جریان صدر عراق، در واکنش به انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر مکلف عراق تأکید کرد که جریان صدر از این انتخاب حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر الکاظمی شخصیت‌های شایسته و پاک دستی را به عنوان اعضای کابینه خود معرفی کند، جریان صدر عراق به این کابینه رأی خواهد داد و با هرشخصیتی که ویژگی‌های نادرستی دارد، مخالفت خواهد کرد.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز در این باره اعلام کرد: نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهور این کشور باعث شد یک ماه کامل از عمر دولت عراق از بین برود.

وی در ادامه افزود: ما تصمیم گرفته‌ایم با شرایط موجود همراهی کنیم. اگر نگوییم یک اجماع سیاسی ولی یک توافق در میان گروه‌های شیعه بر سر نامزد جدید به دست آمده است. موضع‌گیری ما در قبال ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق هم چنان ثابت است.

«مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق امروز نیز تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی،  برقرار کرد. وی در این تماس حمایت خود را از همکاری با یکدیگر با هدف حل تمامی مسائل باقی مانده میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال بر مبنای قانون اساسی اعلام کرد.

همچنین «هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح در مجلس عراق امروز پس از مکلف شدن نخست‌وزیر جدید این کشور گفت که از مصطفی الکاظمی حمایت خواهیم کرد.

ائتلاف النصر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خواهان دستیابی به توافقاتی در خصوص تشکیل کابینه جدید به دور از مداخلات خارجی است.

در این بیانیه از موضع‌گیری عدنان الزرفی برای کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری قدردانی شده است.

ائتلاف النصر ابراز امیدواری کرد که مصطفی الکاظمی بتواند در مسیر تشکیل کابینه و ارائه آن به پارلمان عراق موفق عمل کند.

در این بیانیه تأکید شده است: ما مطمئن هستیم که الکاظمی در مسیر تلاش برای حل بحران‌های عراقی و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف گام بر می دارد.

هیئت سازمان ملل در عراق نیز امروز از انتخاب مصطفی الکاظمی برای تشکیل کابینه انتقالی این کشور استقبال کرد.

این هیئت در ادامه تأکید کرد، حجم چالش‌هایی که عراق در حال حاضر با آنها مواجه است، به یک رهبری یکپارچه که با عزمی فوری اقدام کند، نیازمند است.

همچنین بشیر الحداد،‌ معاون رئیس پارلمان عراق گفت: مصطفی الکاظمی بهترین فرصت را نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی(دو نامزد سابق برای نخست‌وزیری) برای دستیابی به رأی اعتماد پارلمان داراست.

الحداد افزود: امیدواریم بن‌بست به وجود آمده در روند سیاسی پایان یافته و دولت فدرال آینده تشکیل شود.

«برهان المعموری»، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق در پیامی نوشت: انصراف عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف پیشین از مأموریت تشکیل دولت دال بر اهتمام شدید او به سرنوشت کشور است.

المعموری در ادامه نوشت: تشکل‌­های سیاسی باید عرصه را پیش روی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید بگشایند تا کابینه خود بدون اعمال فشار انتخاب کند.

وی گفت: الکاظمی از حمایت گروه‌های سیاسی شیعی، کرد و اهل سنت برخوردار بوده و شانس او از دو نامزد قبلی بیشتر است.

انتهای پیام
captcha