پاسخ اوقاف قم به منتقدین نحوه برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن
کد خبر: 3995208
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹

پاسخ اوقاف قم به منتقدین نحوه برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم به انتقادات برخی از متسابقین چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن مبنی بر نحوه اطلاع‌رسانی ثبت‌نام و برگزاری مسابقات، و تک مرحله‌ای بودن این دوره که سبب کاهش سطح کیفی مسابقات شد، پاسخ داد.

پاسخگویی اوقاف به منتقدین نحوه برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان قمسیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که در مرحله استانی در حال برگزاری است، بیان کرد: بخش بانوان مسابقات قرآن کریم روز جمعه، 12 شهریور به پایان رسید و از چهارشنبه، 17 شهریور به‌مدت سه روز شاهد برگزاری این دوره از مسابقات در بخش آقایان هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات جانب احتیاط را در شرایط کرونایی در نظر گرفتند و از حضور در مسابقات سرباز زدند، افزود: استقبال از چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم کمتر از سال‌های گذشته بود که یکی از دلایل اصلی آن وضعیت کرونایی استان است، طولانی شدن فاصله زمانی بین ثبت‌نام متسابقین تا آغاز مسابقات نیز یکی دیگر از دلایل استقبال کم قرآنیان از این دوره بود.

صالح‌نژاد تصریح کرد: با وجود استقبال کم شرکت‌کنندگان اما مسابقات قرآن کریم با نظم و انضباط خاص و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در استان قم برگزار شد و ظهور و معرفی چهره‌های جدید داوری قرآن کریم از نقاط قوت این دوره از مسابقات به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده مسابقات قرآن اوقاف را با کیفیت بهتری نسبت به امسال برگزار کنیم، اظهار کرد: امید است که در سال‌های آینده در شرایط بهتر و با حضور بیشتر متسابقین و مدعوین مسابقات قرآن کریم را با شور و اشتیاق مضاعف برگزار کنیم.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان در پاسخ به انتقادات برخی از شرکت‌کنندگان این دوره مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی مناسب برای ثبت‌نام و شرکت در مسابقات قرآن، گفت: اطلاع‌رسانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در دو مرحله ثبت‌نام و برگزاری انجام شده است؛ ما در ابتدا جامعه هدف خود را که اکثرا شرکت‌کنندگان سال قبل مسابقات اوقاف بودند، شناسایی کردیم و با ارسال پیامک، آن‌ها را از ثبت‌نام در مسابقات آگاه کردیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، در برخی از صفحات پربازدید شبکه‌های اجتماعی نیز چندین مرتبه برگزاری این دوره از مسابقات را به سمع و نظر چهره‌های قرآنی استان رساندیم و در ایام ماه مبارک رمضان زمان ثبت‌نام مسابقات از رسانه ملی اطلاع‌رسانی شد.

صالح‌نژاد بیان کرد: پس از اتمام مرحله ثبت‌نام و در چند روز باقی مانده به برگزاری مسابقات، علاوه بر ارسال پیامک، اطلاع‌رسانی در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، با همه شرکت‌کنندگان جهت آمادگی برای حضور در مسابقات تماس گرفته شد؛ مسئول اجرایی مسابقات امسال با حدود 400 شرکت‌کننده تماس گرفت و زمان‌بندی برنامه و ساعت حضور را به آن‌ها اطلاع داد.

وی با اشاره به طراحی پوستر مسابقات و انتشار حداکثری آن در فضای مجازی، گفت: بسیاری از افراد با مشاهده پوستر برگزاری مسابقات قرآن برای ثبت‌نام به من مراجعه کردند که به آن‌ها اطلاع دادم مهلت ثبت‌نام به پایان رسیده است و باید برای دوره‌های بعدی در سال‌های آینده خود را آماده کنند.

چرایی حذف مرحله شهرستانی مسابقات قرآن قم

صالح‌نژاد در خصوص عدم برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در قم و نبود ارزیابی اولیه از متسابقین پیش از آغاز مرحله استانی، اظهار کرد: نداشتن مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف در استان قم از یک طرف سبب ترویج آموزش قرآن کریم و تشویق علاقه‌مندان این حوزه برای حرکت در این مسیر می‌شود و آن‌ها می‌توانند مستقیما خود را در سطح و مرحله استانی محک بزنند اما از طرف دیگر این امر، سطح کیفی مسابقات را کاهش می‌دهد.

وی از برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات قرآن اوقاف استان قم در سال‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: با توجه به شرایط قم و تک شهرستانی بودن آن، به‌صورت آزمایشی مسابقات را تک‌مرحله‌ای برگزار کردیم و به علت استقبال کم قرآنیان از بخش کهک و دستجرد امکان برگزاری مسابقات امسال در مرحله شهرستانی وجود نداشت، اما برای سال آینده برنامه‌ریزی این مرحله از مسابقات در دستور کار قرار گرفته‌ است.

برگزاری کارگاه آماد‌ه‌سازی برای مرحله کشوری ویژه برگزیدگان مرحله استانی

صالح‌نژاد با بیان اینکه کارگاه آموزشی ویژه برگزیدگان مرحله استانی برگزار خواهد شد، افزود: این کارگاه آموزشی به‌صورت فشرده در راستای آماده‌سازی آن‌ها برای حضور در مرحله کشوری مسابقات برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه استان قم استعدادهای خوبی در زمینه حفظ و دعاخوانی دارد، تصریح کرد: قرآنیان استان قم در سال‌های اخیر در سطح مسابقات کشوری و بین‌المللی خوش درخشیدند و در این حوزه شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی بودیم در واقع استان قم در حوزه کسب رتبه‌های برتر در سطح کشوری و بین‌المللی جزء استان‌های برتر به‌شمار می‌رود و امیدواریم امسال نیز شاهد درخشش آن‌ها در مسابقات کشوری و بین‌المللی باشیم.

وی در پایان گفت: جوایز اهدایی به برگزیدگان مرحله استانی مسابقات از سوی اوقاف استان قم 50 درصد بالاتر از میزان اعلام شده از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha