آینده جهان با تمدن امیرالمؤمنین(ع) ساخته خواهد شد
کد خبر: 4133502
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
آیت‌الله عابدینی:

آینده جهان با تمدن امیرالمؤمنین(ع) ساخته خواهد شد

امام جمعه قزوین در جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) بنای تمدن انسانی، معنوی و تمدن براساس حیات طیبه را گذاشتند و آینده جهان با تمدن امیرالمؤمنین(ع) ساخته خواهد شد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در دهمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام خمینی(ره) حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری امیرالمؤمنین(ع)، گفت: حضرت علی(ع) قرآن ناطق بودند، خداوند در قرآن کریم در موارد متعددی در باب فضائل آن حضرت سخن گفته است، برای مثال زمانی که امیرالمؤمنین(ع) در جای پیغمبر(ص) خوابید و نیرنگ ۴۰ نفر از سران قبائل مختلف برای به شهادت رساندن پیغمبر(ص) بی‌نتیجه ماند، آیه ۲۰۷ سوره بقره نازل شد. در این آیه خداوند فرمود «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»، یعنی از میان مردم کسی مانند امیرالمؤمنین(ع) است که جانش را برای خشنودی خدا می‌دهد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: همچنین زمانی که امیرالمؤمنین(ع) مشغول نماز بود و نیازمندی از ایشان درخواست کمک کرد، حضرت هم جواب سائل را با بخشیدن انگشترش به وی داد و هم نمازش سالم ماند، در این باره نیز آیه‌ ۵۵ سوره مائده نازل شد و خداوند فرمود «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»، یعنی سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی مانند علی‌بن‌ابی‌طالب‌ که همواره نماز را برپا می‌دارند و در حالی که در رکوعند به تهیدستان زکات می‌دهند.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۵۶ سوره مائده نیز فرموده «وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»، یعنی هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏‌اند ولىّ خود بداند پيروز است چرا كه حزب خدا همان پيروزمندانند، خداوند این آیات را در وسط آیات مربوط به منافقین و یهودیان آورده است، به این معنا که یهودیان و منافقین هر کاری خواستند بکنند، آن کسی که در نهایت پیروز می‌شود، علی(ع)، پیروان و مکتب اوست.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در آیه ۳ سوره مائده فرمود « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا »، یعنی امروز كسانى كه كافر شده‏‌اند از كارشكنى در دين شما نوميد گرديده‏‌اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما به‌عنوان آيينى برگزيدم.

وی بیان کرد: این آیه زمانی نازل شد که خدا در آیه ۶۷ سوره مائده به پیامبر(ص) فرمود «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ »، یعنی اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌‏كند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در این آیه به پیغمبر(ص) فرمود آن مأموریت مهم را ابلاغ کن و آن حضرت نیز در غدیر خم آمد «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ» را اجرا کرد و فرمودند «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»، وقتی پیامبر(ص) مأموریت خود را خوب به سرانجام رساند، خداوند فرمود امروز کافران از دین شما مأیوس شدند، چرا که کفار منتظر بودند پیغمبر(ص) برود و بساط دین برچیده شود، اما امروز مأیوس شدند و فهمیدند این دین همیشه ادامه خواهد داشت.

فرمایشات پیامبر(ص) درباره امیرالمؤمنین(ع)

وی اظهار کرد: جابربن‌عبدالله انصاری می‌گوید شنیدم رسول خدا(ص) می‌فرمود علی(ع) ویژگی‌هایی دارد که اگر یکی از آن خصلت‌ها در میان همه مردم دنیا بود، در فضیلت آنان کافی بود، یکی از این فضائل این است که پیامبر(ص) راجع به امیرالمؤمنین(ع) فرمود «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ »، یعنی هر کس من مولای او هستم، این علی مولای اوست.

امام جمعه قزوین یادآور شد: پیامبر(ص) راجع به امیرالمؤمنین(ع) فرمود علی(ع) برای من مانند هارون برای موسی(ع) است، همچنین فرمودند علی(ع) از من است، من هم از علی(ع) هستم، در جای دیگری نیز فرمودند علی(ع) مثل جان من است، هر کس علی را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر کس از علی(ع) نافرمانی کند مرا نافرمانی کرده است.

وی اظهار کرد: همچنین پیامبر(ص) فرمودند هر کس علاقمند به ولایت علی(ع) و پیرو او باشد، پیرو خداست، هر کس هم دشمن علی(ع) باشد دشمن خداست، در جای دیگری نیز فرمودند علی(ع) حجت خداست، دوستی با علی(ع) به معنای ایمان است و دشمنی با آن حضرت به معنای کفر است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: پیامبر(ص) در باب فضائل امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اسم هر کس در حزب امیرالمؤمنین(ع) نوشته شده باشد، او حزب‌الله است، هر کس در حزب مقابل امیرالمؤمنین(ع) باشد در حزب شیطان است، علی(ع) همیشه با حق است و حق هم با علی(ع) است، هر کس از علی(ع) جدا شود از من هم جدا شده و هر کس از من جدا شود از خدا هم جدا شده است.

شخصیت امیرالمؤمنین(ع) از بیان خودشان

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه شقشقیه فرمودند ای مردم من کوهی سر به فلک کشیده‌ام که از دامنه‌های من، رودها و سیل‌ها جاری است و پرندگان بلندپرواز را توان اینکه به قله من راه پیدا کنند نیست، دانشمندان هم هرگز نمی‌توانند به قله شخصیت من اشراف پیدا کنند و مرا بفهمند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: هر کلام امیرالمؤمنین(ع) یک چشمه است، این چشمه‌ها به هم وصل شده و تبدیل به نهر می‌شوند، این نهرها به هم متصل شده و تبدیل به رودخانه‌های بزرگ می‌شوند، امیرالمؤمنین(ع) بنای تمدن انسانی، معنوی و تمدن بر اساس حیات طیبه را گذاشتند، آینده جهان با تمدن امیرالمؤمنین (ع) ساخته خواهد شد.

وی تصریح  کرد: در روایت آمده پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در گفت‌وگوی صمیمانه‌ای بودند که آن حضرت به پیامبر(ص) فرمودند یا رسول‌الله مگر شما نفرمودید من شهید می‌شوم، پس چرا دوستان من به شهادت رسیدند و من جا ماندم؟ پیامبر(ص) فرمود علی جان، تو به شهادت می‌رسی، اما به من بگو در آستانه شهادت چگونه صبر خواهی کرد؟ امیرالمؤمنین(ع) پاسخ دادند یا رسول الله اینجا جای صبر نیست، جای بشارت و شکر است.

امام جمعه قزوین افزود: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۱ نهج‌البلاغه «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ، حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» را توضیح می‌دهد و راجع به آن سخنرانی می‌کند، ابن‌ابی‌الحدید که از اهل سنت بوده و بیست جلد کتاب شرح نهج‌البلاغه را نوشته است، در توضیح خطبه ۲۲۱ نهج‌البلاغه سوگند یاد کرده و می‌گوید من بیش از هزار بار این خطبه را خوانده‌ام، هر بار که آن را خواندم برایم تازگی داشت و گویا بار اول است که می‌خوانم، خوب است علمای اسلام جمع شوند و وقتی این خطبه را می‌خوانند در عظمت امیرالمؤمنین(ع) خدا را سجده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم ماه رمضان شب‌های احیا هستند، شب قدر نیز در میان شب‌های احیا قرار دارد، شب‌های نوزدهم و شب بیست‌ویکم برای آماده شدن ما جهت حضور در لیله‌القدر یعنی شب بیست‌وسوم است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در پایان اظهار کرد: لیله‌القدر ابتدای سال معنوی و انسانی ماست و آخر سال ما نیز هست، سال معنوی و انسانی نیز با لیله‌القدر نو می‌شود، در شب قدر همه سعادت‌های ما محکم می‌شود، یعنی در این شب خدا سعادت ما را با هشیاری و اراده‌مان رقم می‌زند، بنابراین باید شب قدر را قدر بدانیم، چرا که یک ویژگی استثنایی بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

انتهای پیام
captcha