روح، اعتبار انسان است
کد خبر: 4174484
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

روح، اعتبار انسان است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر سوره قیامت گفت: جسم فقط مانند یک مَرکب برای انجام کارهاست، خداوند این همه مراحل آفرینش انسان را مطرح کرد چیزی نگفت اما وقتی در انسان روح دمید فرمود «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»، بنابراین روح به عنوان اعتبار انسان است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیاتی از سوره قیامت، گفت: خداوند در آیات ۱، ۲ و ۳ سوره قیامت می‌فرماید: آیا انسان تصور می‌کند ما استخوان‌های پراکنده او را جمع نمی‌کنیم؟ در آیه ۴ این سوره نیز می‌فرماید ما قادريم حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم، همان‌طور که در دنیا بوده است.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۵ سوره قیامت می‌فرماید «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ»، یعنی چرا انسان در رابطه با قیامت حالت انکار و ناباوری می‌گیرد؟ به‌خاطر اینکه می‌خواهد جلوی راهش باز باشد و هر کاری خواست بکند؛ در آیه ۶ سوره قیامت نیز آمده است «يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ»، در این آیه می‌فرماید انسان به حالت انکار می‌پرسد قیامت کجاست، یعنی اگر بخواهیم به لفظ عامیانه بگوییم انسان با خود می‌گوید کو تا قیامت؟

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیات ۷ تا ۱۰ سوره قیامت می‌فرماید «فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ، وَخَسَفَ الْقَمَرُ، وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ، يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ»، خدای متعال در این آیات می‌فرماید همان آدمی که منکر روز قیامت بود، وقتی قیامت می‌شود به‌دنبال این است که راه فراری برای خود بیابد.

وی ادامه داد: در جلسه پیشین نفس‌های مختلف اعم از لوامه، اماره، مطمئنه و مُلهمه شرح داده شد، این‌ها هم مستند قرآنی دارند، مطابق آیات ۷ و ۸ سوره شمس فرمود مشخص می‌شود نفس الهام‌پذیر بوده و این استعداد را دارد که به او الهام شود و در این فهم الهامی، آمادگی بیشتری برای زندگی پیدا کند.

این مفسر قرآن افزود: خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال فرمود :ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است. خداوند در این آیه می‌فرماید به اهل تقوا فرقان می‌دهم، یعنی زمینه‌هایی را در آن‌ها ایجاد می‌کند که خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

 نیازهای ضروری عرصه‌ ولایت و رهبری 

وی بیان کرد: برخی یک حالت بی‌تفاوتی نسبت به حق و باطل، نور و تاریکی، ولایت شیطان و ولایت خدا دارند، این بی‌تفاوتی آزار دهنده است، درون چنین کسانی تاریک است و قدرت تشخیص ندارند. امام رضا(ع) فرمودند اگر خدا مأموریت و مسئولیت عده‌ای از بندگان را بر عهده یک بنده دیگر بگذارد، در این صورت سه چیز به او می‌دهد، این سه چیز ارکان ولایت، رهبری، امامت و توانمندی‌های این مسئولیت هستند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: یکی از این سه موضوع که امام رضا(ع) در این حدیث فرموده‌اند شرح صدر است، یعنی وقتی خدا بنده‌ای را برای کاری برگزیند، به او شرح صدر می‌دهد، شرح صدر اولین مورد از نیازهای ضروری عرصه‌های امامت، ولایت و رهبری است، همین که خدای متعال به موسی(ع) فرمود به سوی فرعون برو، موسی(ع) از خداوند شرح صدر طلب کرد، همچنین خداوند به پیامبر(ص) فرمود «الم نشرح لک صدرک»، بنابراین معلوم می‌شود کسی بخواهد چنین کارهای بزرگی انجام دهد به شرح صدر محتاج است.

وی گفت: دومین مورد این است که خداوند قلبش را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و کلماتش حکیمانه می‌شوند، سومین مورد هم این است که خدا علوم الهامی را به او می‌دهد، یعنی علوم او صفحات حفظی و کاغذی نیستند و از ملکوت وجودش می‌جوشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام رضا(ع) در ادامه این حدیث فرمود بعد از اینکه این فرد صاحب علوم الهامی شد، از پاسخ به هیچ سؤالی درمانده و خسته نمی‌شود، هیچ کجا بر سر دو راهی نمی‌ماند و از خطا و لغزش نیز در امان است؛ در رأس این معنا انبیاء، ائمه(ع) و پیروان راستین آنان قرار دارند. در احادیث آمده اگر کسی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، خدای متعال ادامه راه را به او نشان می‌دهد و عرصه‌های حکمت را به او می‌نمایاند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۳ سوره قیامت فرموده: آيا انسان مى‌‏پندارد كه هرگز استخوان‌هاى او را جمع نخواهيم كرد، این شبهه ممکن است در ذهن کسی باشد که خدا چطور می‌خواهد استخوان‌های آدم‌ها را جمع کند؟ چون این استخوان خاک شده و از بین رفته است. خداوند در آیه ۷۸ سوره یس می‌فرماید «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ»، یعنی براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد گفت چه كسى اين استخوان‌ها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‌بخشد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: اُبی‌بن‌خَلف به همراه عده‌ای نزد پیامبر(ص) رفتند و یک استخوان پوسیده را مقابل حضرت گرفته و سائیدند، ذرات این استخوان در باد گم شد. خداوند در آیه ۷۸ سوره یس می‌فرماید این‌ها آمدند برای پیامبر(ص) مثال عینی بسازند، اما آفرینش خود را فراموش کردند، خداوند در آیه ۷۹ سوره یس می‌فرماید بگو همان كسى كه نخستين‏ بار آن را پديد آورد و اوست كه به هر گونه آفرينشى داناست، مطابق این آیه خداوند فرمود همان کسی که اولین بار انسان را آفرید، مجدد این استخوان‌های پوسیده را جمع‌آوری می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در تفسیر قمی نیز درباره آیه ۳ سوره قیامت آمده خداوند فرموده در قیامت ما استخوان آدمیان را جمع می‌کنیم و هر چیزی را سر جای خود قرار می‌دهیم، همان طور که در دنیا بوده است. در آیه ۵ سوره قیامت آمده انسان شک در معاد ندارد بلكه او مى‏‌خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه كند)، چرا انسان می‌خواهد قیامت را انکار کند؟ زیرا می‌خواهد در دنیا راحت باشد، حوصله ندارد در قید و بند باشد و کارهایش روی حساب و کتاب باشد.

وی تصریح کرد: در برخی آیات قرآن کریم آمده خداوند در قیامت منکران قیامت را سرزنش می‌کند و می‌گوید مگر شما همان‌هایی نیستید که در دنیا خودتان را همیشگی می‌پنداشتید؟ یعنی منکران قیامت دنیا را همیشگی می‌پندارند و می‌خواهند در دنیا خیالشان راحت باشد و استرس و اضطرابی از بابت قیامت نداشته باشند و به راحتی از هر چیز لذت ببرند. در روایات سفارش شده زیاد یاد مرگ کنید، یاد مرگ آدمی را ادب می‌کند و عقل آدمی با یاد مرگ پرورش پیدا می‌کند.

کسی قیامت را انکار کرد، متکبر است

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۷ سوره غافر می‌فرماید «وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ»، یعنی و موسى گفت من از هر متكبرى كه به روز حساب عقيده ندارد به پروردگار خود و پروردگار شما پناه برده‏‌ام، در این آیه خدای متعال به نقل از موسی(ع) می‌فرماید اگر کسی قیامت را انکار کرد، متکبر است.

وی بیان کرد: اکنون نیز ظلم‌ها، قتل‌عام‌ها، خیانت‌ها، دزدی‌ها، فسادها و هر بدی که از انسان‌ها سر می‌زند به‌دلیل غفلت از روز قیامت است، هر گاه هر جا به هر اندازه‌ای به قیامت توجه داشتیم به همان اندازه خود را کنترل می‌کنیم و گناه نمی‌کنیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: پبامبر(ص) به ابن‌مسعود فرمودند گناه را جلو نینداز، توبه را هم عقب نینداز، هر وقت خواستی گناه کنی بگو وقت ندارم، هر وقت هم خواستی توبه کنی بگو الان وقتش است و آن را به بعد موکول نکن.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۶ سوره قیامت می‌فرماید «يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ»، یعنی از اين‏رو مى‌پرسد قيامت كى خواهد بود، برخی مفسران کلمه «أَيَّانَ» را تبدیل به دو کلمه شامل «أَیَّ» و «آن» شده است، «آن» به معنای الان و این زمان است، «أَیَّ» یعنی کِی است؟ در مجموع یعنی لحظه و آنِ قیامت کِی است؟ ببینیم در مسیری که خداوند ریل‌گذاری کرده، قیامت کِی و کجاست و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ از آیه ۱۲ تا ۱۶ سوره مؤمنون این ریل‌گذاری به خوبی دیده می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید: به يقين انسان را از عصاره‏‌اى از گل آفريديم، سپس او را به صورت نطفه‏‌اى در جايگاهى استوار قرار داديم، آنگاه نطفه را به‌صورت علقه درآورديم پس آن علقه را به‌صورت مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوان‌هايى ساختيم بعد استخوان‌ها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه جنين را در آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است، بعد از اين مراحل قطعاً خواهيد مرد، آنگاه شما در روز رستاخيز برانگيخته خواهيد شد.

وی تصریح کرد: مطابق این آیات، عقبه ما از خاک است، بعد از مرحله خاک، انسان نطفه می‌شود، سپس تبدیل به علقه و مضغه می‌شود، در ادامه این مضغه یا گوشت کوبیده شده تبدیل به استخوان می‌شود، این استخوان‌ها با گوشت پوشیده می‌شوند و بر اساس اسکلت انسان تنظیم می‌شوند. خداوند می‌فرماید وقتی این کارها انجام شد جسم انسان کامل می‌شود اما انسان یک چیز مهم‌تر و باارزش‌تری دارد، خداوند در آیه ۷۲ سوره ص فرمود پس چون او را كاملاً درست كردم و از روح خويش در آن دميدم سجده‏‌كنان براى او به خاک بيفتيد.

امام جمعه قزوین افزود: جسم فقط مانند یک مَرکب برای انجام کارهاست، بنابراین روح در انسان دمیده شده است، خداوند این همه مراحل آفرینش انسان را مطرح کرد چیزی نگفت اما وقتی در انسان روح دمید فرمود «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»، بنابراین روح به عنوان اعتبار انسان است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مطرح شد که مرحله خاک، نطفه، علقه، مضغه، استخوان و دمیده شدن روح طی شده است، مرحله بعدی زندگی در دنیا و سپس کوچ به دنیای دیگری است، آن‌هایی که تمایل دارند جلویشان باز باشد تا هر کاری بکنند، دوست دارند اصلاً راجع به مرگ فکر نکنند، روی نقشه خدا حرکت نکنند و فقط بر اساس هواهای نفسانی و غیرواقعی خود زندگی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیه ۱۸۷ سوره اعراف به پیامبر(ص) می‌فرماید وقتی مردم درباره زمان قیامت از تو سؤال می‌کنند، بگو علم آن نزد خداست، دست من یا کس دیگری نیست، قیامت خیلی زود و ناگهان می‌آید، مانند مرگ که ناگهانی به سراغ انسان می‌آید، ظهور امام زمان(عج) نیز شباهت به همین موارد دارد، یعنی یک مرتبه گویا همه حیرت‌زده می‌شوند و شاهد ظهور خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۳۹ سوره مریم می‌فرماید ای پیغمبر مردم را انذار کن تا حواسشان به یوم‌الحسره باشد، یوم‌الحسره یکی از نام‌های روز قیامت است، یعنی روزی که همه مردم در آن حسرت می‌خورند، آن کسی که گناهکار بوده حسرت می‌خورد که چرا من گناه کردم، آن کسی هم که آدم خوبی بوده حسرت می‌خورد که چرا بیشتر خوبی نکرده است.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: خداوند در آیه ۳۰ سوره سبأ می‌فرماید بگو ميعاد شما روزى است كه نه ساعتى از آن پس توانيد رفت و نه پيشى توانيد جست، خدای متعال در این آیه فرموده شما نه می‌توانید روز قیامت را یک روز عقب بیندازید و نه می‌توانید یه لحظه آن را جلو بیندازید، وقتش که شد از راه می‌رسد.

انتهای پیام
captcha