کدام آیه قرآن انسان را بیمه می‌کند
کد خبر: 4180614
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

کدام آیه قرآن انسان را بیمه می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه هفتگی تفسیر قرآن به شرح کلمه صدق پرداخت و گفت: باید در هر جریان و هر نوسان سیاسی و مسائل اجتماعی آیه ۸۰ سوره اسراء را بخوانیم و خود را بیمه کنیم، هر کجا دیدیم راه ما با منویات خدا، دین، قرآن، انبیا و ائمه(ع) نمی‌خواند، سریع از آن راه خارج شویم، چون آنجا صدق نیست.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم در شرح آیاتی از سوره قیامت، گفت: خدای متعال در آیه ۶۷ سوره مائده فرموده که ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از شر مردمان محفوظ خواهد داشت و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از مصداق‌های این آیه غدیرخم بود اما غیر از غدیرخم هم زمینه‌هایی پیدا شده که رسول گرامی اسلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) را به مردم نشان دهد. در حدیثی آمده حُذیفه‌بن‌یمان می‌گوید همراه مهاجرین و انصار در محضر پیامبر(ص) بودیم، رسول خدا(ص) قیام کرد و فرمود خدا فرمان مهمی صادر کرده است و سپس آیه ۶۷ سوره مائده را تلاوت کردند.

این مفسر قرآن بیان کرد: در ادامه حدیث آمده که پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را صدا کرد و آن حضرت را سمت خویش نشاند، سپس فرمود ای مردم قبول دارید که جان و مال شما برای من نسبت به خودتان اولی‌تر است؟ همه تأیید کردند، پیامبر(ص) فرمود هر کس من مولای او هستم، پس از من علی(ع) مولای اوست. یکی از مردم پرسید منظور شما چیست؟ پیامبر(ص) فرمود هر کس من نبی او هستم، امیرالمؤمنین(ع) فرمانده و امیر اوست، در ادامه نیز دعاها و نفرین‌هایی کرد نسبت به کسانی که با امیرالمؤمنین(ع) همراهی می‌کنند و کسانی که با امیرالمؤمنین(ع) مخالفت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


وی خاطرنشان کرد: حذیفه قسم یاد کرد و گفت وقتی پیامبر(ص) این گونه فرمود، دیدم معاویه متکبرانه ایستاد و خشمگین از مجلس خارج شد، در هنگام خروج هم دست راستش را روی شانه عبدالله بن‌ قیس‌اشعری و دست چپش را روی شانه مغیره بن شعبه گذاشته بود و خودش را روی زمین می‌کشید و می‌رفت.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: حذیفه می‌گوید معاویه در هنگام خروج می‌گفت ما صحبت‌های رسول خدا را تصدیق نمی‌کنیم و قبول نداریم، ولایت علی را هم نمی‌پذیریم، در این زمان خداوند مطابق آیه ۳۱ سوره قیامت فرمود «فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى»، یعنی در آن روز گفته مى‌شود او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند، این آیه به معنای تصدیق نکردن است. معنای این تصدیق نکردن آن است که نه تنها ولایت امیرالمؤمنین(ع) را، بلکه نبوت پیامبر(ص) را هم تصدیق نکرد، کسی که به نبوت پیامبر(ص) اعتقاد نداشته باشد به حقانیت خدا هم اعتقاد ندارد و قرآن را هم قبول ندارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۲ سوره قیامت می‌فرماید «وَلَكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى»، یعنی بلكه تكذيب كرد و روى‏ گردان شد، به این معنا که معاویه نگفت من نفهمیدم، این را مسئله برای من روشن کنید، بلکه کلاً به پیامبر(ص) پشت کرد و با آن حضرت مخالفت کرد. خدای متعال در آیه ۳۳ سوره قیامت فرموده «ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى»، یعنی سپس به‌سوى خانواده خود باز گشت در حالى كه متكبرانه قدم برمى‏‌داشت، بنابراین در ادامه معاویه با تکبر به سمت قومش حرکت کرد تا برود به آن‌ها بگوید من با پیامبر مخالفت کردم.

جهنم از آن کیست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خداوند در آیات ۳۴ و ۳۵ سوره قیامت می‌فرماید «أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى، ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى»، یعنی با اين اعمال عذاب الهى براى تو شايسته‏‌تر است‏، باز هم عذاب الهى براى تو شايسته‏‌تر است‏، خداوند در این آیه فرمود جهنم شایسته اوست، او لیاقت بهشت را ندارد، البته باید بدانیم که خدا این را فقط به معاویه نگفته است، بلکه به هر منافق، صهیونیست، ملحد و کافری که تسلیم فرمان خدا نمی‌شود می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: در آیه ۳۱ سوره قیامت خداوند فرموده «فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى»، در قرآن زیاد به «فَلَا صَدَّقَ» پرداخته شده و در زندگی ما هم توجه به این معرفت قرآنی در باب تصدیق کردن و پذیرفتن حقانیت قرآن بسیار حائز اهمیت است. راجع به تصدیق و قبول کردن می‌توان به «صدق الله العلی العظیم» اشاره کرد، این یعنی خدایا ما اعتراف می‌کنیم این قرآن که قرائت کردیم، راست و درست بود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: ریشه کلمه «قِيلًا» در آیه ۱۲۲ سوره نساء از قول به معنای کلام و گفتار است، در این آیه وعده‌های خدا ذکر شده و گفته شده که حق است، چه کسی از خدا صداقت گفتار بیشتری دارد؟

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۸۰ سوره اسراء می‌فرماید «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»، یعنی و بگو پروردگارا مرا در هر كارى به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده. خداوند در این آیه به ما یاد می‌دهد که بگوییم خدایا مرا در هر جایی که هستم با صدق و راستی وارد کن.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: این باید خواسته من و شما باشد و در هر جریان و هر نوسان سیاسی و مسائل اجتماعی آیه ۸۰ سوره اسراء را بخوانیم و خود را بیمه کنیم، هر کجا بودیم و دیدیم راه ما با منویات خدا، دین، قرآن، انبیا و ائمه(ع) نمی‌خواند، سریع از آن راه خارج شویم، چون آنجا صدق نیست.

چه کسی ظالم‌تر است 

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره زمر فرمود «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ، وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»، یعنی ستمكارتر از كسی كه بر خدا دروغ ببندد، و سخن صدق را كه به سراغ او آمده تكذيب كند چه كسی است؟! آيا در جهنم جايگاه كافران نيست؟ اما كسی كه سخن صدق بياورد و كسی كه آن را تصديق كند آن‌ها پرهيزگارانند. خداوند در این آیات فرمود چه کسی ظالم‌تر است از آن کسی که نسبت به خدا کذب به کار می‌گیرد و آنچه را که باید تصدیق کند تکذیب می‌کند؟ مأوای این کافران جهنم نیست؟

امام جمعه قزوین یادآور شد: در این آیات آمده آن کسی که پیامبر(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع) و حقانیت کتاب خدا را قبول می‌کند متقی است، تقوا یعنی انسان پای عهد و پیمانش نسبت به آیات الهی و پیمان‌هایی که خدا از ما گرفته بایستد.

وی بیان کرد: در آیه ۸۹ سوره مبارکه بقره نیز خداوند در رابطه با یهودیان می‌فرماید هنگامى كه از جانب خداوند كتابى كه مؤيد آنچه نزد آنان است برايشان آمد و از ديرباز در انتظارش بر كسانى كه كافر شده بودند پيروزى مى‌جستند ولى همين كه آنچه اوصافش را مى‌شناختند برايشان آمد انكارش كردند پس لعنت‏ خدا بر كافران باد. در این آیه خدای متعال می‌فرماید همین که قرآن از سمت خدا برای آن‌ها آمد تکذیب کردند و کفر ورزیدند، در حالی که این قرآن تورات حقیقی و انجیل حقیقی را تصدیق می‌کرد، لعنت خدا بر این کافران باد.

این مسئول گفت: در آن زمان به این صورت که یهودیان سالیانه مراسمی داشتند که در آن از عالمان خویش پذیرایی می‌کردند و به آن‌ها جایزه می‌دادند. یهودیان در آن ایام می‌گفتند اگر ما نبوت پیامبر را بپذیریم این گونه مراسم‌های ما به هم می‌ریزد و آن جوایز سالیانه هم حذف می‌شود، به این معنا که آیات خدا را ارزان فروختند. این درباره یهودی‌ها بود اما برای ما هم خیلی وقت‌ها پیش می‌آید کارهایی برای دنیای خود می‌کنیم که قیمت آن فروختن آیات الهی و فرامین خداست، این نشان می‌دهد وقتی انسان حقیقتی را درک کرد باید لجاجت و جهالت را کنار بگذارد و صادقانه آنچه حق است را تصدیق کند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۰۱ سوره بقره فرموده «وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»، یعنی و آنگاه كه فرستاده‏‌اى از جانب خداوند برايشان آمد كه آنچه را با آنان بود تصديق مى‏‌داشت گروهى از اهل كتاب كتاب خدا را پشت‏ سر افكندند چنانكه گويى از آن هيچ نمى‏‌دانند.

امام جمعه قزوین گفت: خداوند در این آیه فرموده وقتی فرستاده ما از سوی خدا آمد، نگفت ما تورات و انجیل را قبول نداریم، بلکه تورات و انجیل را تصدیق کرد، عده‌ای از یهودیان آمدند کتاب خدا را بی‌اعتنا پشت سرشان انداختند، در حالی که می‌دانستند در تورات حقیقی و انجیل حقیقی چه چیزهایی درباره پیامبر(ص) و آخرالزمان آمده است اما همه این‌ها را انکار کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیه ۲۴ سوره احزاب فرموده «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»، یعنی تا خدا راستگويان را به پاداش راستي‏شان پاداش دهد و منافقان را اگر بخواهد عذاب كند يا بر ايشان ببخشايد كه خدا همواره آمرزنده مهربان است. خداوند در این آیه فرمود وقتی حق آشکار می‌شود عده‌ای صادقانه آن را پذیرفته و عده‌ای هم منافقانه آن را رد می‌کنند، این چنین رفتارهای منافقانه‌ای از یهودیان آغاز شد.

خداوند به چه کسانی پاداش می‌دهد

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۲۴ سوره احزاب می‌فرماید: خداوند به اهل صدق و ایمان و آن‌ها که صادقانه کلام خدا را پذیرفتند پاداش می‌دهد، البته اینکه طوطی‌وار بگوییم قرآن و پیامبر(ص) حق است، این به هیچ دردی نمی‌خورد اما اگر از صمیم دل و از روی شناخت و معرفت تصدیق کنیم، دارای پاداش است، این کار ساده‌ای نیست، باید آنقدر عبادت کرد تا به این شناخت رسید.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات ۸۴ و ۸۵ سوره شعراء می‌فرماید «وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ، وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ»، یعنی و براى من در ميان آيندگان آوازه نيكو گذار، و مرا از وارثان بهشت پر نعمت گردان. خدای متعال در سوره شعراء به ما یاد می‌دهد اینکه به تصدیق برسیم بسیار مهم است، در این آیه آمده خدایا کاری کن وقتی من از دنیا رفتم پشت سر من بگویند فلانی اهل صدق بود، خیلی بزرگان ما رفته‌اند و ما اکنون وقتی از آنان یاد می‌کنیم، آنان را اهل تصدیق، ایمان، صداقت و راستی می‌دانیم.

وی اظهار کرد: خداوند در رابطه با جهنمیان و آن‌هایی که تصدیق نمی‌کنند در آیات ۵۴ تا ۵۷ سوره واقعه می‌فرماید و روی آن از آب سوزان می‌‏نوشيد و همچون شترانی كه مبتلا به بيماری عطش شده‏‌اند از آن می‌‏آشاميد، اين است وسيله پذيرایی از آن‌ها در قيامت، ما شما را آفريديم، چرا كه آفرينش مجدد را تصديق نمی‌‏كنيد؟

این مفسر قرآن یادآور شد: خداوند در آیه ۲۳ سوره احزاب می‌فرماید «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»، یعنی از ميان مؤمنان مردانى‏‌اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آن‌ها در همين انتظارند و هرگز عقيده خود را تبديل نكردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: مطابق این آیه خداوند می‌فرماید از میان مؤمنین بزرگانی هستند که پای آنچه با خدا عهد و پیمان داشته‌اند، صادقانه ایستاده‌اند، یک عده از آن‌ها دورانشان به سر رسیده و با شهادت یا هر شکل دیگری خدا را ملاقات کرده‌اند، یک عده هم انتظار می‌کشند تا نوبتشان فرا برسد.

وی یادآور شد: یکی از مواقعی که صداقت و تصدیق را به صورت جامع و همه جانبه معنا می‌کند آیه ۱۷۷ سوره بقره است، خداوند در این آیه می‌فرماید نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و یا مغرب بگردانيد بلكه نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورد و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان و گدايان و در راه آزاد كردن بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زكات را بدهد و آنان كه چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند آنانند كسانى كه راست گفته‏ اند و آنان همان پرهيزگارانند.

آیت‌الله عابدینی در پایان اظهار کرد: در این آیه خداوند وقتی می‌خواهد خوب بودن را معنا کند، به جای خوبی، خوبان را معرفی می‌کند، یعنی خدا به جای اینکه بگوید خوبی چیست، می گوید کسی که ایمان به خدا و قیامت داشته باشد اموال نیکش را در راه خدا می‌بخشد.

انتهای پیام
captcha