چه کسانی در قیامت خدا را ملاقات می‌کنند
کد خبر: 4179212
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

چه کسانی در قیامت خدا را ملاقات می‌کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن گفت: ممکن است سؤال پیش بیاید در قیامت چه کسانی خدا را ملاقات می‌کنند؟ پاسخ این است که در قیامت همه خدا را ملاقات می‌کنند، منتها مؤمنین خدا را با صفات رحمان، رحیم، رئوف و لطیف ملاقات می‌کنند اما کفار و منافقان خدا را با جلوه‌های غضب و انتقام می‌بینند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم، گفت: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره قیامت می‌فرماید «إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ»، خداوند در این آیه می‌فرماید سوق و مسیر همه انسان‌ها به سوی پروردگار است، این آیه مشابه آیه ۱۵۶ سوره بقره است که خداوند در آن فرموده «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» است. کلمه مساق از سوق است، سوق به معنای راندن است، یعنی آدم‌ها به سمت پروردگارشان سوق داده می‌شوند، شاید اینکه ما در فارسی به قلم پا «ساق» می‌گوییم به‌خاطر همین است که سوق به وسیله ساق اتفاق می‌افتد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: شهید چمران در وصیت‌نامه خود خطاب به پاهایشان نوشته بودند من از شما خیلی کار کشیدم، شما در فلسطین، لبنان و دفاع مقدس همراه من بودید، گویا شهید به این وسیله هم می‌خواهد از آن‌ها تشکر کند و به آن‌ها خداقوت بگوید و هم بگوید وظیفه‌تان بوده که همراه من بیاید تا مأموریتم را انجام دهم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یا برای مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی به حاج قاسم سلیمانی مأموریت داد که از پاهایت استفاده کن و به لبنان برو، آن هم در اوج خطر سیطره صهیونیست‌ها بر منطقه که هر جنبده‌ای را می‌زدند، سردار سلیمانی در چنین شرایطی خود را به سیدحسن‌نصرالله رساند و مقاومت ۳۳ روزه اتفاق افتاد، مقاومت امروز در غزه نیز محصول همین مقاومت ۳۳ روزه است. بنابراین ساق اگر مورد استفاده درست قرار بگیرد، در قیامت نیز ما را به رضای خدا منتهی می‌کند اما اگر مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و در مسیر ناصحیح به کار گرفته شود، از رضای خدا دور خواهد شد.

اعمال انسان چگونه ثبت و ضبط می‌شود؟

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: در رابطه با کلمه سوق به معنای راندن، می‌توان به آیات ۷۰ تا ۷۴ سوره زمر اشاره کرد که خدای متعال در این آیات قرآن می‌فرماید هر کاری که در دنیا انجام دهید برای شما می‌ماند، هیچ خیر و شری نادیده گرفته نمی‌شود. در این آیات آمده همه کارهای شما حفظ می‌شود، حتی آن چیزی که در دلتان خطور می‌کند هم در پرونده اعمالتان می‌ماند، تنها چیزی که می‌تواند پرونده انسان را سبک کند توبه است، اگر توبه کنیم و توبه‌مان پذیرفته شود، بدی‌ها و سیئات تبدیل به حسنات می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این آیات آمده کافران به سمت جهنم حرکت می‌کنند، همین که به جهنم می‌رسند درهای جهنم باز می‌شود، جهنم اشتیاق دارد که فرد جهنمی را در آغوش سوزاننده خود بگیرد، خدمه جهنم به چنین فردی می‌گویند آیا فرستادگان خدا نزد شما نیامدند و آیات الهی را برای شما قرائت نکردند؟ آیا فرستادگانی از سوی خدا به سمت شما نیامدند و  یوم‌الحساب را به شما یادآوری نکردند؟

امام جمعه قزوین گفت: فرد جهنمی در پاسخ به این خدمه جهنم می‌گوید بله همین طور بوده است، خدای متعال می‌فرماید وقتی این‌ها این موضوع را تأیید می‌کنند، پس حق این متکبران است که در عذاب غرق شوند. ائمه اطهار (ع) همواره می‌فرمودند «نفس» دشمن‌ترین دشمنان است، نفسی که متکبر است کار دستِ آدم می‌دهد، خداوند درباره شیطان نیز می‌فرماید استکباری که شیطان داشت کار دستش داد، همچنین در آیه ۸۲ سوره مائده نیز درباره یهودیان آمده که یهودیان مستکبرند. در نقطه مقابل جهنمیان هم افراد باتقوا قرار دارند که به سوی بهشت حرکت می‌کنند، درهای بهشت خود به خود برای بهشتیان باز می‌شود و آنان را در آغوش می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اهل تقوا وقتی در قیامت به نزدیکی بهشت می‌رسند، درهای بهشت به روی آنان گشوده خواهد شد، این‌ها خودشان بهشتند، خداوند در آیه ۸۹ سوره واقعه می‌فرماید «روح و ریحان و جنه نعیم»، این آیه درباره بهشتیان است، در آیه ۲۳ سوره فجر هم راجع به جهنمیان آمده است «وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ»، وقتی قیامت می‌شود جهنم را کشان‌کشان می‌آورند، از این آیه معلوم می‌شود آن گنه‌کاری که یک عمر حرام خورده، دروغ گفته، ظلم کرده و با آبروی آدم‌ها بازی کرده، این یک جهنم سیار است، در قیامت این جهنم سیار را در داخل جهنم ثابت می‌برند، عوامل جهنم به این‌ها می‌گویند مگر پیغمبر برای شما فرستاده نشد؟ مگر قرآن برایتان نازل نشد؟ همین توبیخ‌ها برای آنان شکنجه است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: آدمی که در دنیا اهل ایمان، عدالت و ولایت باشد، این آدم در قیامت بهشت سیار است، در روز قیامت این بهشت سیار را می‌آورند تا وارد بهشت ثابت کنند، عوامل بهشت به این فرد می‌گویند سلام علیکم، خوش به حالتان، ای کسانی که با قرآن آرامش دل یافتید و با مبانی دینی و الهی زندگی کردید، بهشتیان هم در پاسخ می‌گویند سپاس خدایی را که وعده‌هایش صادق بود.

شفیعان روز قیامت چه کسانی هستند؟

این مفسر قرآن بیان کرد: در این قسمت ممکن است سؤال پیش بیاید در قیامت چه کسانی خدا را ملاقات می‌کنند؟ پاسخ این است که در قیامت همه خدا را ملاقات می‌کنند، منتها مؤمنین خدا را با صفات رحمان، رحیم، رئوف و لطیف ملاقات می‌کنند اما کفار و منافقان خدا را با جلوه‌های غضب و انتقام می‌بینند.

وی تصریح کرد: در رابطه با سوق یافتن که در ابتدای مباحث ذکر شد، این سؤال مطرح است که در دنیا چه کنیم تا در قیامت به سوی بهشت سوق پیدا کنیم؟ در صفحه ۵۹۸ جلد ۲ اصول کافی عربی، حدیثی به نام هُدنه به نقل از پیامبر(ص) آمده است، در این حدیث گفته شده یا ایها الناس! شما در این دنیا می‌توانید هر کاری بکنید، از یک سو می‌توانید نماز بخوانید و عبادت کنید، از سوی دیگر می‌توانید ظلم کنید، اینجا شرایط شما به صورت امتحانی است، اما باید بدانید در این مسیر مسافرید و خیلی زود به مقصد خواهید رسید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در ادامه این حدیث آمده که شب، روز، ماه و خورشید را نگاه کنید که هر چیز نو را کهنه می‌کنند و هر بعید را نزدیک می‌کنند، بنابراین هر چیزی که وعده داده شده می‌آید، برای این مسیر طولانی وسایل و امکانات لازم دارید که باید آن‌ها را در این دنیا فراهم کنید. حضرت در ادامه این حدیث فرمودند وقتی فتنه‌ها به شما روی آورد و روز شما را مانند شب تیره و تار کرد به قرآن پناه ببرید، اگر در دنیا با قرآن شفیع و رفیق بودید، در آخرت قرآن شما را شفاعت خواهد کرد.

وی گفت: حضرت در ادامه فرمودند همین قرآنی که شفاعتش پذیرفته می‌شود، شکایتش هم تصدیق می‌شود؛ یعنی اگر کسی ظاهراً قرآن‌خوان باشد اما برای مثال آیات احترام به والدین را بخواند و به آن‌ها عمل نکند، یا آیات مربوط به حرام بودن ربا را بخواند و باز هم پول ربا را وارد زندگی‌اش کند، قرآن در قیامت از چنین کسی شکایت می‌کند و او را لعنت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: پیامبر(ص) در ادامه فرمودند هر کس قرآن را جلو دار خود کند و با گفته قرآن حرکت کند، قرآن او را تا بهشت رهبری می‌کند اما هر کس قرآن را پشت‌سر بیندازد و به‌دنبال هوا و هوس و دنیاطلبی باشد، قرآن او را به سوی جهنم می‌راند. امیرالمؤمنین(ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند اگر می‌خواهید مسیر برای شما هموار باشد، تقوا اسبی رام است، یعنی هر کس با تقوا شد، این تقوا او را درست به مقصد می‌رساند.

انتهای پیام
captcha