توصیف چهره گنه‌کاران و متقیان در قیامت
کد خبر: 4177673
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
آیت‌الله عابدینی تشریح کرد

توصیف چهره گنه‌کاران و متقیان در قیامت

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان شرح حال گنه‌کاران و افراد باتقوا در قیامت پرداخت.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم در ادامه تفسیر سوره قیامت پس از قرائت آیاتی از سوره قیامت گفت: در رابطه با آیات ۱۶ و ۱۷ سوره قیامت، مفسر مشهور اهل سنت در تفسیر خود به نام فخر رازی نسبتی را به شیعیان داده و گفته شیعیان معتقدند قرآن تحریف شده است.

وی اظهار کرد: آیت‌الله جوادی‌آملی در رابطه با این نسبتی که فخر رازی به شیعیان داده می‌گوید فخر رازی اگر می‌خواست موضوعی را به شیعه نسبت دهد باید بزرگان شیعه را می‌دید و از آن‌ها نقل قول می‌کرد، شیخ طوسی بسیار پیشتر از فخر رازی تفسیر تبیان را نوشته است، بنابراین فخر رازی اگر می‌خواست نسبتی را به شیعیان بدهد باید با استناد به این تفسیر سخن می‌گفت، اما او این تهمت را به شیعه روا داشته و نقد او بی‌ریشه است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: آیت‌الله جوادی‌آملی می‌فرماید شیخ طوسی در مقدمه تفسیر تبیان آورده که اجماع شیعیان این است که قرآن همان بود که نازل شد و کم و زیاد نشده است، شیخ طوسی که نویسنده تفسیر تبیان بوده موقعیت بالایی در میان شیعیان و حتی در میان اهل سنت داشته است، اما فخر رازی به او استناد نکرده و نسبت ناروایی را به شیعه داده است.

وی خاطرنشان کرد: ابن‌عباس می‌گوید وقتی قرآن به تدریج بر پیامبر(ص) نازل می‌شد، زبان آن حضرت با عجله فعال می‌شد، با علاقه و حرص‌ورزی می‌خواست قرآن را جذب کند تا مبادا کلامی از آن فراموش شود، خداوند فرمود ای پیامبر(ص) نگران نباش، ما خودمان این قرآن را حفظ می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در کتاب کافی آمده است که جابر می‌گوید از امام محمد باقر(ع) شنیدم فرمودند هیچ انسانی نتوانسته ادعا کند همان‌طور که قرآن نازل شده، من آن را جمع کرده‌ام، هر کس چنین ادعایی کرد دروغگوست، فقط امیرالمؤمنین(ع) و ائمه پس از ایشان قرآن را جمع‌آوری کردند.

وی ادامه داد: در تفسیر قمی آمده که پیامبر(ص) وقتی در بستر بیماری بودند، به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند این قرآن نزد تو باشد، سپس امیرالمؤمنین(ع) قرآن را همان‌طوری که خدا آن را به پیامبر(ص) نازل کرده بود جمع‌آوری کردند، چراکه حضرت نسبت به این معنا دانش و اشراف کامل داشتند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: در تفسیر قمی آمده این‌هایی که قرآن را برای دنیای خود می‌خواهند، اگر از تحریف قرآن حرف بزنند، مدعی جمع‌آوری قرآن شوند یا هر ادعای دیگری کنند، دنیا را گرفته و عاقبت را رها کرده‌اند، این‌ها بهره‌ای از آخرت نصیب‌شان نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۲۰ سوره شورا فرموده «مَنْ کانَ یرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَنْ کانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ»، در این آیه آمده هر کس آخرت و بهره آن را می‌خواهد، ما کشت و کار آخرتش را افزایش می‌دهیم اما آن‌هایی که به فکر آخرت نیستند ما چیزی از دنیا به آن‌ها می‌دهیم اما این‌ها دیگر در آخرت هیچ چیزی ندارند، این‌ها سرشان کلاه می‌رود، چراکه همه دنیا متاع قلیل است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: وقتی به قیامت می‌رسیم چهره‌هایی را می‌بینیم که بسیار شاداب و خوشحالند، این‌ها نسبت به خدا معرفت و شناخت دارند و چشم‌شان به نعمت‌های الهی دوخته می‌شود، برای بهتر دیده شدن این معنا، به آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران رجوع می‌کنیم، خداوند در این آیه فرموده «وَلْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَیأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَأُولَئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

بدترین چهره منکر، صهیونیست‌ است

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید شما باید یک جامعه باشید و امام و پیشوا داشته باشید؛ به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و اندیشه و تفکر امام(ره)، نظام امام و امت برای ما ساخته شد، امروز به برکت این نظام شاهد اتفاقات خوبی هستیم، در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران از نهی از منکر صحبت شده است، بدترین و زشت‌ترین چهره منکر صهیونیست‌ها و ظلم‌هایشان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در این آیه از امر به معروف سخن گفته شده است، مهم‌ترین معروف استقامت و مقاومت مستضعفان جهان در مقابل کفر و استکبار است، باید امتی باشیم که مردم را به خیر دعوت کرده و امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

وی تصریح کرد: در آیه ۱۰۵ سوره آل‌عمران نیز آمده «وَلَا تَکونُوا کالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَینَاتُ وَأُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ»، خدای متعال در انتهای این آیه فرموده مثل کسانی نباشید که تفرقه و اختلاف داشتند، اختلاف را با امام می‌توان کنار گذاشت، وقتی همه پشت سر امام و رهبر حرکت کنیم اتحاد ایجاد می‌شود.

آیت‌الله عابدینی گفت: خداوند در آیه ۱۰۶ سوره آل‌عمران فرموده «یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَکفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا کنْتُمْ تَکفُرُون»، در این آیه کلمه «وُجُوهٌ» آمده است، برخی وجوه ناضره و برخی وجوه باسره هستند، وجوه ناضره یعنی وجوهی که شادابی، نشاط و سرخوشی دارند، باسره هم یعنی کسانی که ترشرو، ناراحت، غمگین و افسرده هستند.

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که اهل تقوا هستند، امت‌اند و امام دارند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، این‌ها چهره‌هایشان در قیامت نورانی و سفید است، آن‌هایی که چهره‌هایشان تاریک است و سیه‌رو هستند، به آن‌ها گفته می‌شود شما راه کفر را در پیش گرفتید، حالا هم عذاب بکشید.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در تفسیر قمی هم آمده آن کسی که در همه زندگی‌اش خدا را در نظر داشت، نور خدا بر او تابیدن می‌گیرد و چهره‌اش نورانی می‌شود، برخی چهره‌ها هم غمگین و در هم ریخته هستند، عزت الهی در چهره‌شان مشاهده نمی‌شود.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۳۸ سوره عبس می‌فرماید «وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ»، در این آیه مسفره به معنای نورانی است، در آیه ۳۹ سوره عبس نیز آمده «ضَاحِکةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ»، خداوند در این آیه می‌فرماید از این صورت‌ها خوش‌بینی و خوشحالی می‌بارد. خدای متعال در آیه ۴۰ سوره عبس فرموده «وَوُجُوهٌ یوْمَئِذٍ عَلَیهَا غَبَرَةٌ»، در این آیه آمده برخی چهره‌ها گویا غبار غم و اندوه آن‌ها را پوشانده است، در آیات ۴۱ و ۴۲ همین سوره نیز آمده است «تَرْهَقُهَا قَتَرَة، أُولَئِک هُمُ الْکفَرَةُ الْفَجَرَةُ»، یعنی آن‌ها را تاریکی پوشانده است، آنان همان کافران بدکارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیات ۲، ۳ و ۴ سوره غاشیه می‌فرماید «وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ، عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ، تَصْلَی نَارًا حَامِیةً»، یعنی در آن روز چهره‌هایی زبونند که رنج بیهوده برده‌اند و ناچار در آتشی سوزان درآیند. خداوند در ادامه سوره غاشیه می‌فرماید اینان از چشمه‌ای داغ نوشانیده شوند که این آب داغ حتی روده‌های آن‌ها را هم می‌سوزاند، غذایی که می‌خورند هیچ گونه سیری برای آن‌ها ندارد و گرسنگی‌شان را هم برطرف نمی‌کند. خداوند در آیه ۸ سوره غاشیه فرموده اما در آن روز چهره‌هایی شادابند و نعمت از سر تا پای آن‌ها می‌بارد، این‌ها از کوشش خود خشنودند و جایگاهشان در بهشت برین است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۲ سوره حج فرمود (هنگامی که آیات روشن ما بر آن‌ها خوانده می‌شود در چهره کافران آثار انکار مشاهده می‌کنی، آن چنان که نزدیک است برخیزند و با مشت به کسانی که آیات ما را بر آن‌ها می‌خوانند حمله کنند! بگو: آیا شما را به بدتر از این خبر دهم؟ همان آتش سوزنده دوزخ است که خدا به کافران وعده داده، و بدترین جایگاه است).

چهره‌های باسره و ترش‌رو در قیامت

وی بیان کرد: خداوند می‌فرماید وقتی این‌ها با این چهره باسره و ترش‌رو در قیامت حاضر می‌شوند، یقین دارند فاقره و کمرشکنی بر آن‌ها خواهد بود، ریشه فاقره از فقر است، ریشه فقر هم فقرات است، فقیر به کسانی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، آدمی که سرپاست به خاطر ستون فقراتش راحت در حرکت است و فعالیت می‌کند، اگر مشکلی برای ستون فقرات پیش بیاید فرد در بستر می‌افتد، به فقیر هم به این دلیل فقیر می‌گویند که گویا ستون فقراتش سالم نیست.

انتهای پیام
captcha