به گزارش ایکنا از قزوین، تدبر از ریشه «دَبَر» به معنای «پشت» است، تدبر نیز به معنای اخذ تدبیر است یعنی اینکه در متن و آیات قرآن کریم تدبیری به کار رفته است. وقتی مخاطب در آن تدبیر و اندیشه کند و آن را بهدست آورد به این کار تدبر کردن میگویند. به عبارتی دیگر در هر آیه تدبیری بهکار رفته است و اگر بنده در آن اندیشه کند و آن را به دست بیاورد به این عمل او تدبر گفته میشود.
در این راستا ایکنای قزوین در تلاش است تا در ماه مبارک رمضان با انتشار تفسیر برخی از سورههای جزء ۳۰ قرآن کریم از سوی زهره مظفری، مربی تدبر در قرآن، برای مخاطبان، مسابقهای در پایان این ماه مبارک درباره نکات مطرح شده برگزار و به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهدا کند، حال در بیستونهمین شماره آن که به تدبر در سوره نصر پرداخته شده، میخوانیم.
«إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ؛ چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد»، «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ و ببينى كه مردم دسته دسته در دين خدا درآيند»، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا؛ پس به ستايش پروردگارت نيايشگر باش و از او آمرزش خواه كه وى همواره توبه پذير است».
وقتی به سوره نصر نگاه میکنیم قسمت اصلی سوره در آیه سوم سوره قرار دارد، یعنی خداوند شرایطی را توضیح داده است که اگر این شرایط پیش آمد وظیفه ما چیست؟ بنابراین خداوند روی آیه سوم تمرکز دارد برای همین باید در نظر داشته باشیم آیه سوم وظیفه ما را تعیین میکند.
«إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ؛ چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد»، «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ و ببينى كه مردم دسته دسته در دين خدا درآيند» بعد از این دو آیه منتظر جملهای هستیم پس باید تسبیح خدا کرد که بسیار توبهپذیر است. قرار است نصرت و فتحی به مسلمانان برسد در حدی که مردم گروه گروه وارد دین خدا شوند که در این قسمت وظایف ما یادآوری میشود.
سوره نصر شرایط پیروزی، فتح و موفقیتی که برای انسان ایجاد میشود را یادآوری میکند که اگر در این شرایط قرار گرفتیم چه باید انجام دهیم.
تسبیح کردن اولین نکتهای است که در شرایط پیروزی خداوند به آن دستور داده است تسبیح کردن به چه معناست؟ وقتی نیاز به تسبیح داریم که ممکن است در ذهن خود نسبت به فردی که در ذهنمان است عیب و نقصی را داشته باشیم و حالا برای اینکه ذهن خود را از آن عیب و نقص نسبت به آن فرد مبرا بدانیم و از آن پاک و منزه بدانیم «سبح» میکنیم. این به چه معناست؟
در این سوره برای جبهه مسلمانان پیروزی ایجاد شده است آیا این بدان معناست که خداوند متعال به این نصرت نیازی داشته است؟! همه آنچه که ممکن است در این شرایط در ذهن انسان ایجاد شود با همین عبارت فسبح باید از بین برود که خداوند به دور از این است که نقش و عیب و نیاز داشته باشد.
اینطور نیست که اگر به موضوع حق و مهمی کمک و یاری میرسانیم اینگونه باشد که خداوند نیاز دارد! مهم نیست بر زبان بیاوریم همین که در ذهن ما این باشد که ما به خداوند کمک کردیم این ذهنیت صحیح نیست چون خداوند مبراست.
خداوند را یاری کنید تا خداوند شما را یاری کند، این بدان معنا نست که اگر خداوند را یاری نکنیم برای خداوند نیازی ایجاد میشود و همین نیاز این ذهنیت را ایجاد کند که خداوند نقص دارد. مهمترین نکتهای در «فسبح» وجود دارد این است که خداوند را از هر نقص و نیازی مبرا بدانیم.
در سورههای دیگر قرآن که با تسبیح شروع میشود این نکته وجود دارد، وقتی این سورهها با تسبیح شروع میشود چه ذهنیتی در افراد ایجاد شده است که سوره را با تسبیح شروع میکند؛ در هر سوره نکتهای وجود دارد در سوره نصر ممکن است نیاز خداوند در ذهن شکل بگیرد برای همین به تسبیح نیاز داریم.
در جای جای نماز از واژه «سبحان الله» استفاده میکنیم؛ اگر در اموراتی عیب و نقصی را به خداوند نسبت دهیم نشاندهنده نارضایتی است و گویا در برنامه خللی ایجاد شده است. بنابراین نیاز است در طول روز خداوند را بهخاطر نسبت دادن عیب و نقص تسبیح کنیم.
انتهای پیام