نوجوانان را با رفتار حسنه عاشق قرآن کنیم
کد خبر: 4095166
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱

نوجوانان را با رفتار حسنه عاشق قرآن کنیم

یک فعال قرآنی در استان قزوین معتقد است که در شرایط فعلی به ظاهر نسل کودک و نوجوان از قرآن فاصله گرفته است، اما با یک نوای‌ خوش و رفتار حسنه و با برنامه‌ریزی قرآنی جذاب می‌توان قلب آنان را عاشق قرآن کرد.

سید محمدحسن بابایی، قاری قزوینی

در این روزگار تکنولوژی و مملو از امکانات رفاهی، تفریحی آرامش حلقه مفقوده زندگی انسان‌هاست. امروزه انسان برای کسب رفاه بیشتر در آماج حملات روحی و روانی قرار دارد و نگرانی‌های بسیاری او را احاطه کرده است. رسول مکرم اسلام(ص) درمان همه مشکلات و تنهایی‌ها و بی‌قراری‌ها را در قرآن می‌داند و می‌فرماید: هرگاه کارها چون شب ظلمانی برایتان مشتبه و تاریک گردید به قرآن پناه ببرید؛ چون او شفیعی است که شفاعتش پذیرفته و شاهدی است که تصدیق شده است. هرکس او را رهبر خویش گرداند، وی را به بهشت رهنمون می‌سازد و هرکس بدان پشت پا زند، به جهنم سوقش می‌دهد. قرآن روشن‌ترین راهنما به سوی بهترین راه‌هاست.

ایکنای قزوین هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان که با قرآن انس گرفته و بهترین رفیق را برای همنشینی خود انتخاب کرده است می‌رود.

امروز با «سیدمحمدحسن بابایی» هم صحبت می‌شویم، روحانی جوان و پرانرژی که حسن‌خلق و سواد قرآنی‌اش زبانزد خاص و عام است. معلمی که کلاس‌های قرآنش برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است و با چاشنی بازی و جذابیت فرزندان شهر قزوین را با قرآن مأنوس کرده است. قاری جوانی که بسیاری از محافل رسمی شهر با قرائت دلنشین او آغاز می‌شود تا با صوت دلنشین دل‌های آماده را به‌ سمت خدا راهنمایی کند.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید

سیدمحمدحسن بابایی هستم دانش‌آموخته سطح سه حوزه علمیه و کارشناس‌ ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) قزوین که هم‌اکنون در کسوت دبیری معارف اسلامی مشغول آموزش و خدمت به دانش‌آموزان عزیز هستم.

ایکنا ـ  نحوه ورودتان به وادی قرآن چگونه بود؟

با توجه به اینکه در خانواده‌ای متدین و قرآنی متولد و پرورش یافتم طبیعتاً به سمت جلسات قرآن تمایل پیدا کردم و تاکنون این انس و دلبستگی به جلسات قرآن وجود دارد، اما آنچه مرا در این مسیر مشتاق‌تر کرد هنر تلاوت قرآن بود که با گوش کردن به تلاوت‌های گوش‌نواز و دلنشین قاریان بین‌المللی و ممارست در این عرصه، هنر تلاوت قرآن را آموختم و در این مسیر قرآنی قرار گرفتم.

ایکنا ـ در قرائت از کدام قاری تقلید می‌کنید؟

از تلاوت‌های استاد عبدالباسط، استاد شحات محمد انور و استاد محمد اللیثی تقلید کردم و در حال حاضر سبک مختص خودم را دارم.

ایکنا ـ چگونه به امر آموزش قرآن کریم ورود پیدا کردید؟

با تشکیل کلاس در مؤسسه قرآنی امیرالمؤمنین(ع) راه ورود من به آموزش قرآن باز شد و تاکنون با حضور در مؤسسات قرآنی بیان، مدینه‌الرسول و امیرالمؤمنین شاگردان زیادی را آموزش دادم که برخی از آنان جز و قاریان برجسته استان و مطرح در سطح کشور هستند.

ایکنا ـ از موفقیت‌های خود در رشته‌های قرآنی بگویید

تاکنون در مسابقات متعددی در رشته‌های قرائت، اذان و تفسیر شرکت کردم از جمله مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و کانون‌های مساجد که غالباً در هر یک از این سه رشته موفق به کسب مقام اول شدم.

در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان جوان برتر قرآنی در جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) معرفی شدم، همچنین در برنامه مسابقه محور «قاری برتر» شرکت داشتم و مستندی از من از شبکه قرآن تحت عنوان «مستند ستاره‌ها» پخش شد که حافظان و نخبه‌های قرآنی در قشرهای مختلف در آن شرکت داشتند.

چهار سال است که از طرف شورای عالی تهران مجوز تلاوت در صدا و سیمای مرکز قزوین را کسب کردم و چند سالی است که در برنامه ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان در محضر مردم شریف استان قزوین هستم.

انس با قرآن، برکت زندگیست

ایکنا ـ از نظر معلمی که هر روز با دانش‌آموزان سروکار دارد ارتباط این نسل جدید با قرآن چگونه است؟

در شرایط فعلی به ظاهر نسل کودک و نوجوان از قرآن فاصله گرفته است، اما با یک نوای‌خوش و یک رفتار خوب و با برنامه‌ریزی قرآنی جذاب می‌توان قلب آنان را عاشق قرآن کرد. در این زمینه آموزش و پرورش باید تدریس قرآن در مدارس را بسیار جدی بگیرد و از این فرصتی که در ارتباط با دانش‌آموزان دارد بهترین سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری را انجام دهد.

ایکنا ـ از شرایط قاریان و محافل قرآنی در قزوین بگویید

گرفتاری‌ها و مسائل اقتصادی دامنگیر شده و می‌دانیم که مشکلات وجود دارد اما انس با قرآن باید تا آخرین لحظه از زندگی رها نشود نگذاریم جلسات قرآن خلوت شود ما قاریان مطرحی داشتیم که الان مشغول زندگی شده و جلسات قرآنی را ترک کرده‌اند این خواهش من است که حداقل هفته‌ای یک بار به جلسات بروند و تلاوت داشته باشند و چراغ جلسات قرآن را روشن نگه‌ دارند.

ایکنا ـ آیا قرآن در زندگی شخصی و خانوادگی شما هم تأثیری داشته است؟

شاهد تأثیر صددرصدی قرآن در مراحل مختلف زندگی در تحصیل، ازدواج و تشکیل خانواده بودم و در نحوه رفتاری که با دوستان و خانواده و جامعه در من پدید آمده تأثیر ارتباط و انس با قرآن را با تمام وجود لمس می‌کنم.

همواره در تلاشم تا جایی‌که در توانم است دستورات قرآن را اجرا کنم، قرآن فرموده «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می‌دهند» و من هم این مشی مسالمت‌آمیز با اطرافیان را معمولاً رعایت می‌کنم یا در جای دیگری از قرآن خداوند می‌فرماید «وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یغْفِرُونَ» انسان هنگامی که غضبناک می‌شود باید ببخشد که سعی می‌کنم عامل به این آیات باشم.

ایکنا ـ برخی معتقدند شواهد بیانگر کم‌رنگ‌ شدن شوق و تمایل جامعه به سمت آموزه‌های قرآنی و معارفی است! شما که در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی هستید شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اینطور القا می‌کنند که مردم از قرآن و اهل بیت(ع) دور شدند اما در واقع اصلاً چنین نیست ما ۳۱ محفل در مساجد مختلف برگزار کردیم که با شور و استقبال زائدالوصفی از سوی مردم مواجه شد و تعجب می‌کنم که برخی رسانه‌ها این دور شدن مردم از قرآن و اهل‌بیت را مطرح می‌کنند، مردم عاشق قرآن‌ هستند و ما باید به تکلیف خود در برابر مردم به‌درستی عمل کنیم و کار قرآنی را به کاردان بسپاریم، با دعوت از قاریان ممتاز استانی، منطقه‌ای و ملی و بها دادن به این محافل، شور و شوق موجود را افزایش دهیم.

انس با قرآن، برکت زندگیست

ایکنا ـ اگر به دوران کودکی برگردید آیا باز هم همین مسیر را انتخاب می‌کنید؟

شعار من، مسیر سبز قرآن است که همیشه در تمام مراحل زندگی هم تأثیرگذار بوده و اگر من به کودکی بازگردم باز هم با دانش بیشتر در این مسیر قدم بر می‌دارم.

ایکنا ـ چنانچه بخواهید به کسانی که تاکنون به انس با قرآن ورود نکرده‌اند و یا به تعبیر خود زمانی برای پرداختن به قرآن ندارند توصیه‌ای داشته باشید، آن توصیه چیست؟

انس با قرآن امری درونی و معنوی است و کسی که با قرآن مأنوس شود طبق فرموده پیامبر(ص) قرآن با پوست و گوشت او آمیخته می‌شود، برای برکت در امورات مختلف زندگی باید با قرآن همنشین شد. من در تجربه شخصی‌ام در مسیر انس بیشتر با کلام وحی به حفظ موضوعی آیات پرداختم و آیات متعددی را در این زمینه حفظ کردم.

کسی که اقدام به حفظ قرآن می‌کند سراسر وجودش انرژی مثبت و حال خوب است و آن را به اطرافیان و جامعه هم تزریق می‌کند، چه خوب است که انسان حداقل آیات مشهور را حفظ کند، من برخی از آیات و سوره‌های قرآن را به‌جهت خواص و آثاری که دارند، همچون آیت‌الکرسی، سوره واقعه و ملک و چند سوره دیگر که در کلام بزرگان و عرفا بر اهمیت آن‌ها تأکید شده، حفظ کردم.

ایکنا ـ شما به عنوان یک معلم و فعال قرآنی از مسئولان قرآنی و فرهنگی کشور چه توقعی دارید؟

هر هفته یک محفل در مساجد سطح شهر همراه با اطعام قرآنی برگزار کنند، آنقدر در این کشور بودجه فرهنگی وجود دارد که به‌راحتی می‌توان چراغ محافل قرآنی را روشن نگه‌داشت.

متأسفانه تا بحث کارهای فرهنگی به‌ویژه مباحث مذهبی و قرآنی مطرح می‌شود مسئولان روضهٔ همیشگی عدم وجود اعتبار و بودجه را می‌خوانند در حالیکه منبع عظیمی از ثروت در نهادهای فرهنگی وجود دارد که به‌درستی هزینه نمی‌شود و همین موضوع سبب شده که به‌خاطر عدم پویایی مراکز فرهنگی، مردم اقبال کمتری به این جلسات داشته باشند.

از مسئولان و متولیان فرهنگی و قرآنی می‌خواهم مجمعی از قاریان استان تشکیل دهند و از فعالیت‌های آنان حمایت کنند. انتظار می‌رود که حداقل شاهد حضور مسئولان استان در محافل قرآنی باشیم تا فعالان این عرصه هم تشویق و دلگرم شوند، مدیران از ظرفیت جایگاه شغلی خود برای دعوت کارمندان برای حضور در جلسات انس با قرآن ادارات استفاده کنند، تا در کنار تلاش شبانه‌روزی برکت و رزق قرآن در زندگی خود را هم حس کنند.

انس با قرآن، برکت زندگیست

ایکنا ـ صحبت پایانی...

طبق فرمایش امام راحل(ره) «همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه» نتیجه دست خداست و خداوند از ما تلاش در راه قرآن و عشق به قرآن را می‌خواهد. در این دوره آخرالزمان که شبهات بر سر جوانان می‌بارد تنها پناه ما خود قرآن است. روزی حداقل با یکی دو آیه مأنوس باشیم تا در فراز و نشیب‌های زندگی قوی شده و حال خوبی پیدا کنیم.

گفت‌وگو از سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha