جوایز قرآنی تناسبی با وضعیت اقتصادی جامعه ندارد
کد خبر: 4104030
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۶

جوایز قرآنی تناسبی با وضعیت اقتصادی جامعه ندارد

چهره ممتاز قرآنی استان قزوین با اشاره به نقاط قوت و ضعف مسابقات قرآن، گفت: متأسفانه جوایزی که برای نفرات برتر درنظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است و هیچ تناسبی با وضعیت اقتصادی فعلی جامعه ندارد.

معصومه حمیدی حافظ قرآن

اثرگذاری و نقش بانوان بین آحاد جامعه بر کسی پوشیده نیست و یقیناً اگر بانوان ما قرآنی باشند، جامعه نیز قرآنی خواهد شد، پس شایسته است بیش از پیش به بانوان بها دهیم. جامه ما متشکل از خانواده است؛ اگر به خانواده اهمیت داده شود به جامعه نیز اهمیت داده شده است و انس خانواده‌ها با فرهنگ قرآنی باعث گسترش آن در جامعه می‌شود.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان که با قرآن انس گرفته است می‌رود. امروز با «معصومه حمیدی» هم‌صحبت می‌شویم. بانوی توانمندی‌ که قله‌های افتخار قرآنی را یکی پس از دیگری فتح کرده و اینک دانش خود را به دیگران نیز تعلیم می‌دهد.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

معصومه حمیدی هستم، متولد سال ۱۳۷۹، حافظ کل قرآن که در رشته قرائت و تحقیق نیز فعالیت می‌کنم و در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی روانشناسی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) هستم.

ایکنا ـ از چه سنی وارد فعالیت‌های قرآن شدید؟

تقریباً از ۱۲ سالگی وارد عرصه‌ قرآنی شدم؛ در طول مدت ۴ سال حافظ کل قرآن کریم شدم و بعد از سه سال کار کردن مداوم در عرصه‌ قرائت تحقیق؛ رتبه‌ اول بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام را به دست آوردم.

ایکنا ـ فضای همراهی خانواده برای تشویق و ایستادگی شما در این مسیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مادر و پدرم همراه و دوست من بودند و من حتی در خارج از استان هم در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کردم. در این مسیر همواره از تشویق‌های مادرم برخوردار بودم که سختی این مسیر را با شیرینی همراه می‌کرد و همواره به من یادآوری می‌شد که برای یک هدف مقدس در حال تلاش هستم.

ایکنا ـ از علت ورود خود به عرصه انس با قرآن بگویید.

آرامش من از قرآن است. دوست دنیا و آخرت ما همین کتاب خداست و قطعاً در این دنیای فانی هیچ کتابی جز کتاب خدا دستگیر ما نخواهد بود.

ایکنا ـ تجربه‌ای از حضور در رقابت‌های قرآنی دارید؟ هدف شما از حضور در آن مسابقات چه بود؟

مسابقه هدف نیست وسیله رسیدن به هدف است. هدفم این بود که از مسابقات، پل موفقیت برای تلاوت بهتر و معنا محور‌تر بسازم که در این راه در هر ۲ رشته حفظ و قرائت تحقیق صاحب رتبه شدم. رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت تحقیق دانش‌آموزان جهان اسلام، رتبه نخست مسابقات کشوری دانش‌آموزی در حفظ و قرائت، رتبه اول مسابقات دارالقرآن امام‌ علی(ع) در حفظ و قرائت، رتبه نخست کشوری مسابقات بنیاد شهید در حفظ و قرائت و رتبه سوم مسابقات ملی دانشجویی از جمله آن‌هاست.

ایکنا ـ از تجربیات خود در مسیر حفظ قرآن بگویید؟

هر لحظه این مسیر سراسر تجربیات شیرین است، حتی روزهایی که حفظ‌ها سنگین بود و گاه در روز به کمک مربی ۱۰ صفحه حفظ می‌کردم، به مرور زمان تثبیت می‌کردم و برای آزمون و مسابقات آماده می‌شدم.

ایکنا ـ از مزایای انس با قرآن در زندگی خود بگویید.

حفظ قرآن بیش از مزایای دنیوی مزایای معنوی و اخروی دارد، به وقت و زمان برکت می‌دهد، با تکیه به این آیات نورانی و منبع آفرینش، وجود و روان انسان سراسر آرامش و اطمینان خاطر می‌شود و در جهت داشتن زندگی شایسته، دائماً با اشراف بر آیات نورانی قرآن تلنگر و تذکرات خداوند را برای خود و دیگران مرور می‌کند.

ایکنا ـ در طول فعالیت در رشته‌های قرآنی عملکرد آموزش و پرورش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش به‌خاطر کم‌توجهی مسئولین به این بخش چندان قابل قبول نیست و علی‌رغم اختصاص بودجه برای رونق امور قرآنی در این فضای تعلیم و تربیت، هزینه‌ای نمی‌شود و شاهدیم که غالباً برنامه‌ریزی و روحیه مسئولیت‌پذیری در این عرصه نورانی وجود ندارد.

ایکنا ـ در مواجهه با نهادهای فرهنگی عملکرد آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کار باید به کاردان و اهل فن سپرده شود؛ کاش مسئولان قرآنی ما از میان افراد شاخص قرآنی انتخاب می‌شدند تا با علم و تخصص بیشتری کار‌ها را پیش‌برده و بودجه‌های قرآنی را در جای درست خود هزینه می‌کردند.

ایکنا ـ معمولاً حافظان و افرادی که در ارتباط با قرآن هستند با یک سوره یا آیه ارتباط بهتری دارند آیا این موضوع در مورد شما هم صدق می‌کند؟

«وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» آیه ۳۹ سوره مبارکه نجم؛ برای انسان جز آنچه تلاش کرده بهره‌ دیگری نیست. این آیه الگو و آینه‌ من در زمان تحصیل زندگی روزمره و تمام فعالیت‌هاست که هرچه در جستن آنی آنی! و خداوند تلاش انسان را می‌بیند و پاسخ درخور و شایسته می‌دهد.

ایکنا ـ تجربه آموزش قرآن دارید؟

من در حال حاضر کلاس قرائت تحقیق دارم و در کانون بقیةالله شهر قزوین هم مجازی با شاگردانم حفظ و قرائت تحقیق کار می‌کنم و ارتباط بسیار خوبی با شاگردان کودک و نوجوانم برقرار کرده‌ام و کلاس‌هایم با استقبال خوبی از سوی قرآن‌آموزان روبه‌روست.

ایکنا ـ چه آینده‌ای را برای خودتان تصویر کرده‌اید؟

هدفم تحصیلات در مقطع ارشد و دکتری رشته روانشناسی است تا به‌عنوان یک چهره قرآنی و متخصص در جامعه مثمرثمر بوده و به جامعه و اطرافیانم کمک کنم.

ایکنا ـ یک چهره‌ شاخص قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرد شاخص قرآنی پس از پرداختن به دانش و تربیت خود باید اثرات نیکی در جامعه داشته باشد و فارغ از افتخارآفرینی در عرصه مسابقات تخصصی از ماراتن‌های زندگی هم سربلند بیرون بیاید و الگوی دیگران باشد و با صبر و پشتکار و دانش، به تربیت نیروهای قرآنی زبده بپردازد و نهایت سعی و تلاش خود را برای قرآنی کردن نسل‌های جدید جامعه به خرج دهد و در این زمینه احساس تکلیف و وظیفه داشته باشد.

ایکنا ـ نقاط ضعف و نقاط قوت مسابقات قرآن را در چه عواملی می‌بینید؟

در نقطه قوت مسابقات همین بس که برای متسابقان ایجاد انگیزه است تا مهارت خود را به عرصه رقابت وارد کنند اما یکی از نقاط ضعفی که مسابقات دارد هزینه کمی است که برای هدایا در نظر گرفته می‌شود، علیرغم اینکه ارگان‌های قوی و بودجه‌مندی متولی برگزاری مسابقات قرآن هستند ولی متأسفانه جوایزی که برای نفرات برتری که از فیلترهای مختلف مسابقات شهرستان و استان و کشور عبور کرده‌اند بسیار ناچیز است و هیچ تناسبی با وضعیت اقتصادی فعلی جامعه ندارد.

ایکنا ـ چه عواملی در ایجاد انگیزه و رغبت عمومی مردم نسبت به قرآن مؤثر است؟

به نظرم نکته مهم در تشویق و برانگیختن علاقه جامعه به سمت انس با قرآن این است که افراد قرآنی در عرصه‌های علمی هم بدرخشند و از مدارج علمی بالایی برخوردار باشند؛ وقتی قرآن توأمان با علم باشد برای عموم جامعه جذابیت بیشتری دارد و صرف قرآنی بودن و قرآن خواندن زیبنده جامعه قرآنی نیست و شایسته است قرآنیان به ویژه حافظان و قاریان ممتاز در عرصه‌های علمی هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

گفت‌وگو از سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha