خلاقیت و نوآوری روش کار معلمان قرآن باشد
کد خبر: 4109319
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۸

خلاقیت و نوآوری روش کار معلمان قرآن باشد

چهره ممتاز قرآنی استان قزوین معتقد است که رویکرد و عملکرد معلمان قرآن در مدارس استان یکنواخت و ضعیف شده و لازم است معلمان قرآن به سمت نوآوری حرکت کنند.

سحر بهرامیخانواده همیشه مشوق‌ خوبی برای ایجاد انگیزه در فرزندان به سمت فعالیت‌های قرآن هستند. در کودکی شخص قوه تشخیص واقعی ندارد و همواره به دنبال کشف جهان پیرامون است و به همین دلیل تحت‌ تأثیر خانواده قرار می‌گیرد، در این شرایط مشخص است اگر خانواده قرآنی باشد کودک به سمت قرآن جهت‌گیری خواهد کرد.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود. امروز با «سحر بهرامی» هم‌صحبت می‌شویم؛ بانوی دانشجوی توانمندی که قله‌های افتخار قرآنی را یکی پس از دیگری فتح کرده و در تلاش است تا در کسوت مربی پرورشی نسل جوان را با این کتاب نورانی مأنوس کند.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سحر بهرامی هستم، متولد ۱۳۸۲ حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی کارشناسی رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان است.

ایکنا ـ از چه سنی وارد فعالیت‌های قرآن شدید؟

از تاریخ ۸۸/۸/۸ مصادف با تولد امام رضا(ع) وارد کانون قرآن شدم و شروع به حفظ قرآن کردم. در آن زمان ۶ سالم بود و طی مدت سه سال و نیم توانستم قرآن کریم را به‌صورت کامل حفظ کنم.

ایکنا ـ فضای همراهی خانواده برای تشویق و ایستادگی شما در این مسیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم که پدر و مادرم به قرآن اهتمام داشتند، عامل اصلی گرایش من به حفظ قرآن مادرم بودند. ایشان از ابتدای راه حامی من بودند و قرآن‌آموزی را کلمه به کلمه با من کار می‌کردند. بدون اغراق مادرم در تمامی این مسیر بدون هیچ‌گونه خستگی و با شوق همراهم بودند.

ایکنا ـ علاوه بر حفظ در چه رشته‌های قرآنی فعالیت کردید؟

در زمینه ترجمه قرآن لیسانس معادل دارم و ۱۰ سالی است که به تدریس قرآن مشغول هستم که ثمره آن، تربیت چهار شاگرد حافظ کل و ۶ شاگرد ۱۰ جزئی است. همچنین در اوقات فراغتم نهج‌البلاغه می‌خوانم.

ایکنا ـ عملکرد آموزش‌وپرورش برای تربیت دانش‌آموزان قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رویکرد یکنواخت و عملکرد معلمان قرآن در مدارس بسیار ضعیف است، زیرا به قرآن تسلط کافی ندارند و گاهی در خواندن آن‌هم اشتباه می‌کنند. درحالی‌که قرآن با آن‌ همه جذابیت، در آموزش‌وپرورش محدود به حفظ الفاظ عربی باانگیزه اخذ نمره شده است. عدم توجه به معنی قرآن، باعث دافعه دانش‌آموزان شده است. درحالی‌که می‌توان با بیان معارف و نکات علمی کشف‌ شده از قرآن و همچنین صوت خوش آن از معجزات قرآن و به‌روز بودن آن برای دانش‌آموزان صحبت کرد.

ایکنا ـ چنانچه در رقابت‌ها و مسابقات حضور داشتید از رتبه‌ها و امتیازاتی که کسب کرده‌اید بگویید.

در طول فعالیت قرآنی‌ام، موفق به کسب رتبه سوم و پنجم کشوری رشته حفظ کل قرآن در مسابقات آموزش‌وپرورش، رتبه سوم کشوری در مسابقات جهاد کشاورزی و رتبه اول تا سوم مسابقات استانی اوقاف و ارشاد شده‌ام.

همچین گواهینامه حفظ و ترجمه کل قرآن کریم از سوی مهدقرآن کریم کشوری را نیز دریافت کرده‌ام که هرساله حافظان کل زیادی دراین آزمون شرکت کرده و هدایای نفیسی به همراه گواهینامه دریافت می‌کنند.

ایکنا ـ مسابقات قرآن استان قزوین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کم تراکم بودن شرکت‌کنندگان، عدم تلاش آن‌ها برای کسب رتبه و محدود شدن نتیجه رقابت‌ها به افرادی معدود و نیز جوایزی بسیار ناچیز از نقاط ضعف مسابقات قرآنی است که به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی برای جبران آن باید اهتمام داشته باشند. عملکردها در حوزه ایجاد انگیزه و جذب نیروهای جدید ضعیف است، سهمیه حافظان قرآن در کنکور حذف‌ شده است و در مابقی موارد نیز ما دارای هیچ امتیازی نیستیم.

ایکنا ـ نسبت به کدام آیه علاقه ویژه‌ای دارید؟

«و قال الرسول یارب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا، و پیامبر فرمود پروردگارا به‌راستی قوم من این قرآن را مهجور کردند» در حقیقت این آیه ملموس‌ترین حقیقت جامعه ما است و لذا نتیجه آن معیشةً ضنکا (زندگی سخت در دنیا) و نحشره یوم القیامه اعمی (و در قیامت نابینا محشور شدن است) خواهد بود.

ایکنا ـ آیا حفظ قرآن در دیگر عرصه‌های زندگی شما هم تأثیر داشته است؟

حفظ قرآن در موفقیت‌های تحصیلی‌ام بسیار مؤثر بوده لذا من همواره در بهترین مدارس ازجمله تیزهوشان درس خواندم و رتبه ۳۶۴ کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ را کسب کردم. همچنین قرآن در عرصه‌های اخلاقی و اجتماعی نحوه بهتر زیستن را به من آموخته است و در معنویت هم انسان را به‌سوی تقوا هدایت می‌کند.

ایکنا ـ از ویژگی‌ها و شرایط حفظ قرآن بگویید چرا به این رشته ورود کردید؟

خانواده‌ای قرآنی و قرآن دوست هستیم که خواهرم کمی زودتر از من شروع به حفظ کرده بود؛ همین موضوع سبب شد تا به سمت حفظ آیات و رقابت با او میل پیدا کنم. حفظ قرآن برای من که کودکی ۶ ساله بودم به جهت عربی بودن آیات و فرار بودنش بسیار سخت بود؛ اما به گفته قرآن «ان مع العسر یسرا» یقیناً همراه هر سختی آسانی است؛ آسانی من زمانی بود که به تسلط قابل قبولی در حفظ آیات رسیده بودم و دیگر نیازی به تثبیت و دوره بیشتر آیات نداشتم و ازجمله لذت‌های دیگر زندگی من در طول فعالیت قرآنی، حفظ قرآن در مهد قرآن و کانون بقیه‌الله الاعظم بود که محیط دل‌انگیزی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کرده بود.

ایکنا ـ چه ویژگی‌ها و مزایایی را برای تشویق به حفظ قرآن عنوان می‌کنید؟

قطعاً قرآن‌آموزی و حفظ آن مزایای بی‌شماری دارد. در ابعاد مادی آن می‌توان به جوایز مسابقات، شهرت و اعتبار، محبوبیت بین مردم، سهمیه شرکت در کنکور ارشد علوم و قرآن و حدیث و دارا شدن لیسانس معادل از سازمان تبلیغات اسلامی و اردوهای زیارتی رایگان اشاره کرد. در بعد معنوی نیز می‌توان به تأثیرگذاری آن بر اخلاق و برخورد اجتماعی و فرهنگ اسلامی اشاره کرد.

ایکنا ـ از یک تجربه شیرین در این مسیر بگویید.

با توجه به اینکه در خانه یک سیستم و رایانه داشتیم و از آنجایی‌که بهترین زمان حفظ قرآن به‌وقت صبح است؛ همیشه با خواهرم برای تمرین چالش داشتیم و شیرینی این قضیه این بود که چون کوچک‌ترین حافظ قرآن در سطح استان بودم، سازمان‌ها و دستگاه‌ها از من به خاطر سنم بیشتر تقدیر می‌کردند. مادرم نیز در حین یاددهی به ما شروع به حفظ کرد و حافظ کل شد و این بخشی از شیرینی‌های مسیر نورانی خانواده ما است.

 ایکنا ـ چه آینده‌ای برای خود ترسیم کرده‌اید؟

تمام تلاشم را می‌کنم که دبیر پرورشی شوم. همچنین در تلاش هستم تا نهج‌البلاغه را به‌صورت کامل ختم کنم و رتبه‌های کشوری بیشتری را عرصه‌های قرآنی به دست بیاورم.

ایکنا ـ ابعاد وجودی چهره شاخص قرآنی را وصف کنید؟

بی‌شک افرادی که دارای فعالیت‌های قرآنی هستند، دارای شخصیتی صبور و پرتلاش و با اهداف بزرگ و جریان‌ساز هستند. همچنین در عرصه قرآن همواره مبدع طرح‌های نوآورانه‌اند و می‌توانند با علم و اخلاق خود همگان را به سمت قرآن جذب کنند.

ایکنا ـ چه عواملی در ایجاد انگیزه و رغبت عمومی مردم نسبت به قرآن مؤثر است؟

خواندن قرآن با صوت خوش، بیان ترجمه و نکات کلیدی قرآن با زبان امروزی برای مردم، اثبات به‌روز بودن قرآن با ذکر نکات علمی جدیدی که از آن کشف‌شده، برخورد خوش و اخلاق نیکو و عدم افراط و پافشاری و تحمیل عقاید خود به دیگران، مسلط بودن به حفظ موضوعی قرآن برای سخنوری، رفتار قرآنی داشتن، پیشتاز بودن و درخشش قرآن‌آموزان در عرصه‌های مختلف زندگی از عواملی هستند که می‌توانند باعث ایجاد انگیزه عمومی شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha