پر استرس‌ترین تلاوتی که در شب خواستگاری انجام شد
کد خبر: 4153586
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۴

پر استرس‌ترین تلاوتی که در شب خواستگاری انجام شد

چهره شاخص قرآنی قزوین با اشاره به انس صددرصدی با قرآن در زندگی،‌ گفت: در شب خواستگاری، پدر همسرم خواستند که قرآن بخوانم و من هم پر استرس‌ترین تلاوت عمرم را انجام دادم.

محمدرضا رجبی شاد

معروف است که اگر آدمی می‌خواهد با خداوند صحبت کند، نماز بخواند و اگر می‌خواهد که خداوند با او سخن گوید، قرآن بخواند. پس حال که خواندنِ مصحف شریف، همانا سخن‌گفتنِ خدای رحمان با آدمی است، آشکار است که این عمل حسنه تا چه‌ اندازه خیر، رحمت و برکت نصیبِ قرائت‌کنند قرآن خواهد کرد.

خبرنگار ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود و امروز نیز با یک قاری جوان موفق و خوش‌آتیه به نام محمدرضا رجبی شاد هم‌صحبت شده است که در طول ۱۰ سال انس با قرآن، برترین رتبه‌های مسابقات کشوری را به خود اختصاص داده است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت قرآنی خود بگویید.

محمدرضا رجبی‌شاد هستم، متولد ۱۳۷۵ که در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنم و در حال حاضر در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمتم. پدرم کارگر شرکت صنعتی، مادرم خانه‌دار و خواهرم هم حافظ بیست جزء از قرآن کریم هستند.

ایکنا ـ از سیر پیشرفت فعالیت قرآنی خود بگویید، مشوقین شما چه کسانی بودند؟ فعالیت قرآنی شما در چه رشته‌ای است و از اولین مؤسسه قرآنی و مربیانی که با آ‌ن‌ها کار کردید برای ما بگویید.

با حمایت‌ها و تشویق‌های خانواده به‌ویژه مادرم از کودکی در مسجد محل تلاوت قرآن و مکبری انجام می‌دادم که در افزایش اعتماد به نفسم بسیار تأثیرگذار بود و از دوازده سالگی با شرکت در کلاس‌های تخصصی، صوت و لحن تلاوت را به صورت جدی پیگیری کردم که شروع فعالیتم در مؤسسه المهدی مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر محمدیه بود. در ابتدا شاگردی استاد جواد رفعتی را کردم و سپس به لطف خدا با اساتیدی همچون مجید وفاپور و استاد فضلعلی و استاد صبایی‌فر آشنا شدم و گاه از محضر اساتید بین‌المللی همچون استاد سعیدیان و استاد اطهری‌فر هم بهره بردم.

ایکنا ـ تاکنون چه عناوینی در رقابت‌های قرآنی کسب کرده‌اید؟

عناوین و رتبه‌های مختلفی در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل و اذان در سطوح مختلف کسب کردم که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب ۲ دوره رتبه اول کشوری در مسابقات دانشجویان، ۲ دوره رتبه اول مسابقات فرماندهی انتظامی، رتبه اول کشوری رقابت‌های سپاه پاسداران، رتبه چهارم کشوری وزارت ورزش و جوانان، رتبه دوم بسیج کل کشور و رتبه سوم نیروهای مسلح اشاره کرد.

ایکنا ـ انس با قرآن چه تأثیری در روند تحصیلی و شغلی شما داشت؟

همه مراحل زندگی از جمله، تحصیل، انتخاب شغل و ازدواج متأثر از انس با قرآن بود و بهترین اتفاق زندگی‌ام ازدواجی بود که تأثیر صددرصدی انس با قرآن و تلاوت را در آن دیدم. در شب خواستگاری پدر همسرم خواستند که من قرآن بخوانم و من هم پر استرس‌ترین تلاوت عمرم را انجام دادم و چند آیه‌ای تلاوت کردم. علاوه بر آن شغل و سایر اتفاقات خانوادگی‌ام همه متأثر از همنشینی با قرآن است.

ایکنا ـ در طول سال‌ها فعالیت قرآنی، عملکرد نهادهای متولی امور فرهنگی و قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد متولیان امور قرآنی از نظر من ضعیف است چون حمایت‌ها و امتیازها همه به صورت مقطعی بوده و به افراد به‌خصوصی تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال در اعزام هر ساله قاریان به حج تمتع شاهدیم که نفراتی چندین بار به این سفر معنوی اعزام شدند و این درحالی‌ است که در استان‌ها و شهرستان‌ها هم قاریان مستعد هستند، شایستگانی که همواره از این سفر جامانده‌اند و دیده شده که افراد متولی امور قرآنی بالغ بر هفت هشت بار به این سفر رفته‌اند و در مقابل این سفر برای بسیاری از شخصیت‌های قرآنی به آرزو تبدیل شده است.

ایکنا ـ عوامل دافعه در این مسیر را عنوان کنید؟

از جمله عوامل دافعه در مسابقات است، اینکه در سطوح مختلف تلاش کردیم رقابت ایجاد کنیم ولی یک تا سه نفر از بهترین‌ها انتخاب می‌شوند در حالی که ممکن است نفر چهارم تا دهم با هزار امید و انگیزه در این مسیر قدم گذاشته باشند و ممکن است نسبت به نفر اول هم تلاش بیشتری داشته باشند؛ استعداد همه‌ افراد به یک اندازه نیست و بارها دیده‌ام که فردی با وجود شایستگی از کسب رتبه بازمانده و انگیزه چندانی برای ادامه مسیر در او باقی نمانده است.

ایکنا ـ از دیدگاه شما چه مسائلی موجب ایجاد چالش در مسیر جذب افراد به سمت قرآن شده است؟

افراد با انگیزه بالا در این مسیر قدم گذاشتند اما چون در رقابت‌های متعدد حائز رتبه نشدند دیگر انگیزه‌ای برای شرکت در محافل قرآنی ندارند و ترجیح می‌دهند از محافل کناره‌گیری کرده و برای دل خود و به فراخور شرایطی که پیش می‌آید همراه قرآن باشند.

ایکنا ـ چه راهکاری را برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان به قرآن پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از راهکارها برای جذب کودکان و نوجوانان به قرآن این است که ملاک تشویق را اول تا سوم شدن در مسابقات قرار ندهیم و صرفاً به دو سه نفری را که ممکن است با سلیقه داور حائز رتبه شده باشد توجه نکنیم بلکه به عقیده من باید به تمام کسانی که در این رشته هستند و در این شرایطی که قرآن در جامعه مغفول مانده؛ به سمت انس با قرآن آمده‌اند مورد تشویق و تجلیل قرار گیرند.

ایکنا ـ الگوی شما در ابتدای مسیر چه کسی بوده و آیا به اهداف خود رسیده‌اید؟

الگوی من در مسیر تلاوت قرآن استاد جواد رفعتی از قاریان بنام استان قزوین هستند. در زمینه تلاوت و اذان و در ابتدای مسیر قرآنی من ایشان جزو افراد مطرح در سطح کشور بودند و تأثیر بسیاری در انتخاب مسیرم داشتند و همواره استاد بنده بودند.

ایکنا ـ چه اقداماتی در این مسیر می‌تواند انگیزه‌آفرین باشد؟ و آیا تاکنون برخورد یا اتفاق خاصی موجب دلسردی یا پشیمانی شما از حضور در این عرصه شده است؟

اقدامات فراوانی وجود دارد که می‌تواند انگیزه آفرین باشد، شاید برخی معتقد باشند که اگر کسی در مسیر قرآن است نباید هیچ توقعی از دیگران داشته باشد؛ بارها شاهدیم که میلیون‌ها تومان برای برگزار یک کنسرت هزینه می‌شود علاوه بر اینکه هر کسی که در آن محفل شرکت می‌کند ملزم به پرداخت هزینه و تهیه بلیط است در حالیکه حافظ یا قاری قرآنی که سال‌ها تلاش و ممارست کرده است و هزینه کرده و در محضر اساتید مختلف تلمذ کرده است به صورت رایگان برای عموم مردم قدم برداشته و با تلاوت زیبای خود حال خوب را به همه تقدیم می‌کند و در مقابل هیچ هزینه‌ای از ارگان‌ها به قاریان تخصیص داده نمی‌شود اگر هم هدیه‌ای باشد بسیار ناچیز و گاه با منت همراه است که مگر قاری قرآن هم پول می‌گیرد. قاری قرآن در پی کسب درآمد نیست اما متولیان برگزاری برنامه‌ها باید حرمت تلاوت قرآن و زحماتی که برای رسیدن به این درجه کشیده شده است را پاس بدارند و تقدیری به عمل آوردند.

ایکنا ـ در وادی آموزش و تربیت قرآن‌آموز هم ورود کرده‌اید؟ نام مؤسسه و دوره‌ها را بفرمایید.

مدتی در جامعةالقرآن به کودکان آموزش دادم و مدتی هم در مؤسسه سپهر شهرستان البرز در رشته‌های روخوانی و روانخوانی و حفظ برای رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۵ سال انجام وظیفه کرده‌ام.

ایکنا ـ و کلام آخر...

به نظر من برای داشتن فرزندی قرآنی باید از خودمان شروع کنیم و پدر و مادری که اولین مشوق کودک هستند خوب است که خود هم در این زمینه اندک تجربه‌ای داشته باشند در غیر این صورت طی کردن این مسیر برای کودک بسیار دشوار خواهد بود. پشتوانه و دلگرمی والدین توأم با اشتیاق و انگیزه مسیر سخت فعالیت‌های قرآنی را هموار خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha