ایجاد جذابیت در فعالیت‌های قرآنی با سخت‌گیری‌ و موانع روبه‌رو است
کد خبر: 4159332
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۶

ایجاد جذابیت در فعالیت‌های قرآنی با سخت‌گیری‌ و موانع روبه‌رو است

چهره شاخص قرآنی قزوین معتقد است که باید کمی از سختگیری‌های موجود در فعالیت‌های قرآنی و موانعی که بر سر راه ایجاد جذابیت‌ها قرار گرفته است کم کنیم و کار را به متخصصین فن بسپاریم تا بتوانند نسل جدید را وارد این عرصه سراسر نور کنند.

مهدی جوزی

زندگی اجتماعی و توجه به روح جامعه یکی از اساسی‌ترین تعلیمات قرآن است. جامعه با قرآنی شدن، از قرآن و صاحب قرآن، عزت می‌گیرد و قدرتی متصل به قادر مطلق به دست می‌آورد و در همه دوران‌ها قرآن راهنمای درست‌ترین راه‌های خوشبختی است.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود. امروز هم با یک قاری قزوینی به نام «مهدی جوزی» هم‌صحبت می‌شویم که معتقد است مسئولان باید طرح‌های دقیق برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌ها از پیشکسوتان و قاریان قرآن کمک بگیرند و قطعاً در هر زمینه مشورت با متخصصان آن امر نتیجه‌بخش خواهد بود.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت قرآنی خود بگویید.

مهدی جوزی هستم ۲۴ ساله کارشناس رشته حقوق که در حال حاضر در شغل آزاد فعالیت دارم. علاقه‌مندی من به قرآن از ۸ سالگی آغاز شد. پدرم نماز مغرب و عشا را در مسجد به جماعت می‌خواندند و من هم با ایشان همراه می‌شدم که حضور در مسجد از دلایل اصلی قرار گرفتن من در مسیر قرآن بود. ابتدا به مکبری علاقه‌مند شدم سپس شروع به اذان گفتن کردم.

هر شب یک صفحه قرآن در مسجد تلاوت می‌شد که با دقت و تمرین به صوت قاری، علاقه‌مندی خود را به یادگیری و تقلید نشان می‌دادم، به نوع تلفظ و نحوه رعایت قوانین و مقررات تلاوت قرآن دقت می‌کردم و به ذهن می‌سپردم و در بازگشت به منزل همان صفحه قرآن را باز کرده و سعی می‌کردم مواردی را که به تازگی آموخته‌ام در قرائت آن صفحه رعایت کنم. اینطور بود که توفیق قرارگیری من در مسیر قرآن مهیا شد و در اجرای مراسم صبحگاهی مدرسه تلاوت قرآن را بر عهده می‌گرفتم و کم کم به مسابقات قرآن بین مدارس راه پیدا کردم و چندین سال است که توفیق دارم در محضر قرآن باشم.

ایکنا ـ والدین تا چه حد در هدایت شما به مسیر نورانی قرآن نقش‌آفرینی کرده‌اند؟

خانواده نقش صددرصدی، اصلی و اولیه را در تربیت فرزند دارند. این والدین هستند که با تشویق و انگیزه دادن می‌توانند فرزند را در مسیر صحیح زندگی قرار دهند. در مورد بنده هم حضور پدرم در صفوف نماز جماعت مسجد عامل محرک قرارگیری من در این مسیر نورانی شد.

ایکنا ـ از اولین مؤسسه قرآنی که در آن ثبت‌نام کردید بگویید و اینکه مربی شما چه کسی بود؟

برای شروع کار در مؤسسه قرآنی ثبت نام نکردم. در ابتدا چون ساکن شهر محمدیه بودیم در جلسات استاد رفعتی شرکت می‌کردم، سپس به شهرستان الوند رفتیم که از جلسات استاد صباحی‌فرد بهره بردم. در قزوین هم پیگیر جلسات قرآن استاد وفاپور و استاد حاج‌فتحعلی بودم و بعدها هم در جلسات قرائت شهر تهران حاضر شدم و از تلاوت اساتید بزرگ کشوری همچون استاد ابوالقاسمی، استاد سعیدیان و استاد پورزرگر کسب فیض و تجربه کردم که در پیشرفت و انجام تلاوت‌های من بسیار راهگشا و مؤثر بود.

ایکنا ـ پله‌های ترقی در مسیر قرآن را چطور طی کردید؟

 پیشرفت در هر عرصه‌ای نیازمند علاقه، تلاش، پشتکار، حوصله و زحمت است. متأسفانه پیشرفت در راه قرآن منوط به شرکت در مسابقات است که سبب شد چگونگی تلاوت در مسابقات، نحوه تلاوت و تفاوت آن با تلاوت در محفل قرآنی را جویا شده و رعایت کنم و پس از آن شرکت در مسابقات شهرستانی و کسب رتبه و نیز حضور در مسابقات استانی و بعد هم مسابقات کشوری را تجربه کرده و پشت سر گذاشتم.

ایکنا ـ تاکنون چه موفقیت‌ها و رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟

در کارنامه فعالیت قرآنی خود ۷ سال حضور در مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه و کسب رتبه برتر را به ثبت رسانده‌ام. در مسابقات مدهامتان سال ۱۴۰۱ رتبه نخست را کسب کردم. در مسابقات کشوری دانشجویان دانشگاه آزاد ۲ سال پیاپی رتبه دوم و سوم کشوری و در مسابقات ملی قرآن کریم نیز رتبه دوم و سوم را به دست آوردم. در مسابقات سفیر مهربانی امامزاده ۵ تن لویزان رتبه دوم کشوری را به دست آوردم. این افتخار نصیبم شده که ۲ مرتبه به عنوان نخبه قرآنی و جوان برتر در جشنواره علی اکبر(ع) وزارت ورزش و جوانان برگزیده و تجلیل شوم با همه این‌ها معتقدم با اینکه رتبه‌ها و تجلیل‌ها حائز اهمیت است اما موفقیت اصلی در علاقه‌مندی به قرآن و بودن و نفس کشیدن در کنار قرآن نهفته است. 

ایکنا ـ بهترین اتفاقی که به سبب انس با قرآن برای شما رقم خورد چه بود؟

از زمانی که با قرآن انس دارم چندین برابر وقتی که برای آن صرف کرده‌ام در زندگی بهره برده‌ام. در ابعاد مختلف زندگی قرآن ما را به جایی که در آن آسیبی وجود ندارد رهنمون شده و همواره نگهبان و حافظ ماست. بهترین اتفاق شأن و عزتی است که قرآن به قاری خود می‌بخشد که با هیچ چیزی قابل مقایسه و از بین رفتنی نیست. هدایت‌ها و نوری که در زندگی جریان می‌یابد زیباترین اتفاقی است که برای فرد مأنوس با قرآن رقم می‌خورد.

ایکنا ـ الگوی شما در این مسیر چه کسانی بودند و چه ویژگی‌هایی داشتند؟

الگوی من با دیگران قدری متفاوت است و از ابتدای کار افراد شاخص و معروف را مدنظر نداشتم بلکه از کودکی به فراخور زمان الگوی خود را تغییر می‌دادم. اول الگوی من رسیدن به درجه یک مکبر خوش صدا بود، سپس مؤذن مسجد را الگو قرار دادم، بعد از آن روی قاری قرآن شب‌های مسجد تمرکز کردم، وقتی به حد مورد نظر رسیدم قدم در مرحله بالاتر گذاشتم، سپس رتبه سوم مسابقات قرآن را الگو قرار دادم و بعد از آن به نفر دوم و اول رسیدم. در هر مرحله الگوی بزرگتری را مدنظر قرار دادم و در حال حاضر استاد محمدحسین سعیدیان الگوی من هستند که از لحاظ توانمندی و اخلاق قرآنی در سطح کشور شاخص و سرشناس هستند.

ایکنا ـ آیا به عرصه آموزش قرآن هم ورود کرده‌اید؟

در فواصل زمانی مختلف کلاس‌های آموزشی داشتم؛ گاهی در مساجد و گاهی در مؤسسات قرآنی توفیق داشتم تا به سنین نوجوان و بزرگسالان قرآن را آموزش دهم. اما در حال حاضر به جهت مشغله‌های زیاد کاری فرصت آموزش دادن قرآن فراهم نیست.

ایکنا ـ نگاه جامعه به فعالیت‌های قرآنی چگونه است؟

معمولاً در همه عرصه‌های فعالیتی انتقاد و پیشنهاد وجود دارد اما این نکته بر کسی پوشیده نیست که از سوی نهادهای متولی امور فرهنگی و قرآنی و نیز فعالان قرآنی کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌هایی صورت گرفته که سبب ایجاد فاصله بین جامعه و انس با قرآن شده است. مطمئناً اگر در جهت پیوند مردم با قرآن قدم برداریم روز به روز از شدت مشکلات موجود در جامعه کاسته خواهد شد. در این میان نباید ترک فعل والدین در علاقه‌مند کردن فرزندان خود به انس با قرآن را فراموش کنیم. علاوه بر آن آموزش و پرورش و آموزش عالی هم در راه علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان و دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی قدم مؤثری برنداشته‌اند. در هر موضوعی کوتاهی کنیم جلوه آن در جامعه کمرنگ خواهد شد. فعالیت قرآنی به مقداری فکر، ایده و جذابیت نیاز دارد. خانواده‌ها و مسئولان با جوامع و محفل‌های قرآنی آشتی کنند تا اثر آن را در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه شاهد باشیم.

ایکنا ـ چگونه دیگران را به سمت قرآن دعوت می‌کنید و جذب نسل جدید به این راه مستلزم چه ابزارهایی است؟

به عقیده من برای دعوت به هر موضوعی باید از ساده‌ترین مسائل آغاز کرد، برای علاقه‌مند کردن جامعه به قرآن باید از مسائل ابتدایی آغاز کرد چرا که درک مفاهیم قرآن و تفاسیر سنگین برای افرادی که هنوز علاقه‌مندی‌شان به عرصه قرآن و کشف ناشناخته‌های آن مشخص نشده کار بسیار دشواری است. مشکل ما آن است که در جامعه برای دانشجویانی که شاید ذهنیتی از آموزه‌های قرآن ندارند اخلاق قرآنی تدریس می‌کنیم و استاد تفسیر قرآن مخاطب دانشجویان قرار می‌گیرد که قطعاً این مباحث ایجاد دافعه خواهد کرد و آسیب‌های آن جبران‌ناپذیر خواهد بود و ممکن است امکان فرصت دوباره برای ایجاد علاقه‌مندی در این جوانان را از ما بگیرد لذا باید روی راهکارها برای جذب نسل جدید بیشتر تمرکز کنیم.

اگرچه به فرموده رسول مکرم اسلام قرآن و عترت از یکدیگر جدایی ناپذیرند اما به سبب جذابیت‌های ایجاد شده در هیئت‌های مذهبی در بیان اندیشه‌ها و تفکرات و شیوه زندگی معصومین و استفاده از لحن و آهنگی خوش و مضامین عالی توسط مداحان اهل بیت(ع) استقبال مردم از هیئت‌های مذهبی بسیار بیشتر از محافل تخصصی قرآنی است. این تفاوت مخاطب بیانگر آن است که در عرصه قرآن هم باید به جای طرح مباحث سنگین تفسیری و معنا و مفهوم آیات به جذابیت‌های صوت و لحن و تلاوت و قرائت و بازی‌ها و سرگرمی‌های قرآنی هم بها داد.

پیشنهاد می‌کنم کمی از سختگیری‌های موجود در فعالیت‌های قرآنی و موانعی که بر سر راه ایجاد جذابیت‌ها قرار گرفته کم کنیم و کار را به متخصصین فن، قاریان و اساتید قرآن بسپاریم تا بتوانند به شیوه خود قرآن‌آموزان جدید را وارد این عرصه سراسر نور کنند.

ایکنا ـ در طول فعالیت قرآنی خود عملکرد نهادهای متولی امور فرهنگی و قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لازم می‌دانم این نکته را متذکر شوم که اداره کل اوقاف و امور خیریه که وظیفه خدمت به عرصه قرآن را بر عهده دارد بسیار ویژه و به نحو احسن در عرصه مسابقات و جشنواره‌های قرآنی اقدام کرده و زحمات و هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است. ناگفته نماند که عملکرد کانون مساجد در برگزاری مسابقات مدهامتان و ترویج فرهنگ قرآنی نیز بسیار حائز اهمیت است.

اگر کشور ما اسلامی است پرداختن به امور قرآن را باید در تمامی ارگان‌های دولتی و خصوصی شاهد باشیم نه فقط نهادهایی که وظیفه برگزاری محافل قرآنی را بر عهده دارند در این میان وظیفه وزارت ورزش و جوانان و نیز وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به جهت گستردگی مخاطبان و زیرمجموعه‌های آن‌ها بسیار مورد توجه است که می‌توانند با بها دادن به فعالیت‌های قرآنی برای مجموعه تابعه خود تا حد بسیاری در نهادینه کردن فرهنگ قرآن در جامعه مثمر ثمر باشند.

ایکنا ـ از دیدگاه شما عوامل دافعه و جاذبه انس با قرآن چیست؟

 جاذبه یعنی محافل قرآن را با برنامه‌های اجتماعی همراه کنیم، با لحاظ کردن مسابقات، پرسش و پاسخ، قرعه‌کشی عتبات عالیات و مباحث تشویقی مردم را جذب محفل کنیم که قطعاً تاثیرگذار خواهد بود. مباحث تفسیری سخت را به زبان ساده و عامیانه برای مردم بیان کنیم.

ایکنا ـ مسابقات رقابت‌ها و تجلیل‌ها تا چه حد در جذب قرآن‌آموزان تأثیرگذار است؟

مسابقات و رقابت‌ها همواره برای جوانان جذاب است اما برای کسانی که تجربه بسیار دارند و پا به سن می‌گذارند از جذابیت آن کاسته شده است.  نکته قابل تأمل آن است که چرا در مقایسه با رقابت‌های علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی در جوایز مسابقات قرآن در سطح ملی و استانی به حداقل اکتفا شده؟ چرا کمبود بودجه‌ها و اعتبارها مختص رقابت‌های قرآنی است؟ درحالی‌که در شرایط فعلی اقتصادی میزان جوایز در میزان استقبال قرآن‌آموزان از فعالیت‌ها بسیار مفید و مؤثر است.

ایکنا ـ سخن آخر

کارهای مقطعی را کنار بگذاریم، با برنامه‌ریزی دقیق طرح‌های مداوم برای جذب نسل جدید به سمت قرآن ایجاد کنیم. حداقل ماهی ۴ محفل انس با قرآن در سطح شهر برگزار کنیم. اگر فردی علاقه به قرآن باشد اما محفلی وجود نداشته باشد از ارتباط مردم و انس آنها با قرآن کاسته خواهد شد. مسئولین طرح‌های دقیق برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌ها از پیشکسوتان و قاریان قرآن کمک بگیرند. قطعاً در هر زمینه مشورت با متخصصان آن امر نتیجه بخش خواهد بود.

انتهای پیام
captcha