تلاوت زیبای قرآن زمینه‌ساز جذب جوانان به کلام الهی می‌شود
کد خبر: 4149818
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۳

تلاوت زیبای قرآن زمینه‌ساز جذب جوانان به کلام الهی می‌شود

چهره شاخص قرآنی قزوین معتقد است که قرآن باید زیبا تلاوت شود،‌ چرا که جامعه رویکرد معنامحور ندارد و با صوت و لحنی دلنشین می‌توان زمینه را برای جذب جوانان به سوی قرآن فراهم کرد.

حسین قلی پور قاری قرآن قزوینی

قرآن، کلام پروردگار مهربان است. خواندن و نگاه به آیات آن، زنگار را از دل می‌زداید و انسان با تلاوت هر آیه، پله‌ای از نردبان معنویت را طی می‌کند. آیات نورانی قرآن دل و جان آدمی را صفا می‌دهد و اگر لحن و صدایی خوش نیز در تلاوت باشد، این حظ و بهره دوچندان می‌شود.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود. امروز با یک قاری جوان خوش‌الحان به نام حسین‌قلی‌پور هم‌صحبت می‌شویم که از  ۱۱ سالگی صوتش در مسجد النبی(ص) شهر قزوین طنین‌انداز شده و از همان زمان تحسین همگان را برانگیخته است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت قرآنی خود بگویید.

حسین قلی‌پور هستم ۱۹ ساله و فرزند اول خانواده که یک خواهر کوچکتر از خودم نیز دارم. پدرم مغازه‌دار و صاحب کسب و کار آزاد است و مادرم خانه‌‌دار است و در حال حاضر دانشجوی رشته علوم و قرآن و حدیث دانشگاه قم هستم.

خداوند توفیق داد تا از کودکی وارد عرصه قرآن شوم، در خانواده‌ای متدین رشد یافتم که پدر و مادر و عموهایم با قرآن مأنوس بودند و این توفیق نصیب من شد که هم مسیر با قرآن و اهل‌ بیت(ع) باشم و از خردسالی به این وادی نورانی دعوت شدم.

ایکنا ـ تاکنون چه عناوینی در رقابت‌های قرآنی کسب کرده‌اید؟

حدود ۱۲ سالی است که در عرصه قرآن مشغول فعالیت هستم و ماحصل آن کسب رتبه اول و رتبه‌ سوم کشوری در مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت تحقیق و رتبه دوم در مسابقات شوق تلاوت است. علاوه بر آن این توفیق نصیب بنده شده که به‌عنوان خادم و قاری افتخاری در حرمین امام‌ حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و همچنین امام‌ رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به تلاوت پرداخته و از این طریق خادم این آستان‌های متبرک باشم.

ایکنا ـ از سیر پیشرفت فعالیت قرآنی خود بگویید.

در این مسیر از وجود اساتید بسیار ارزشمندی همچون پدر بزرگوارم، استاد بهاری و استاد وفاپور بهره‌مند شدم و همواره ممنون و مدیون زحمات استاد عزیزم حاج احمد ابوالقاسمی هستم و اساتید دیگری که به فراخور نیاز در محضر آنان تلمذ کرده‌ام.

ایکنا ـ فعالیت قرآنی شما در چه رشته‌ای است و از اولین مؤسسه قرآنی و مربیانی که با ایشان کار کردید برای ما بگویید.

در قدم اول وارد رشته حفظ قرآن شدم اما پس از سه سال به رشته قرائت تحقیق علاقه‌مند شدم که شکر خدا در این رشته احساس رضایت و موفقیت بیشتری دارم. اولین مؤسسه قرآنی که من در آن وارد شدم مؤسسه قرآنی مدینةالرسول(ص) بود که تحت نظر استاد بهاری اداره می‌شود و از کیفیت آموزشی بسیار خوبی برخوردار است.

ایکنا ـ مشوقین شما چه کسانی بودند و از شرایط موجود در فضای منزل یا مدرسه برای ایجاد انگیزه بفرمایید.

مشوق اصلی من در این راه روشن پدر بزرگوارم بودند که امیدوارم خداوند حافظ ایشان باشد، همچنین هدایت و راهنمایی و انگیزه‌بخشی استاد بهاری و استاد وفاپور برای ورود و استقامت در این مسیر بسیار راهگشا بود و امیدواریم خداوند سایه مهر ایشان را بر سر جامعه قرآنی مستدام نگه دارد.

ایکنا ـ انس با قران چه تأثیری در روند تحصیلی و شغلی شما داشت؟

انس با قرآن از تأثیرات معنوی بسیار والایی برخوردار است. انسان وقتی در یک مسیر صحیح قرار می‌گیرد خداوند تمامی کارهایی که آن شخص انجام می‌دهد را در قالب کار خیر می‌گنجاند، این گفته قرآن است و قرآن همان مسیر درستی است که می‌توان در آن قدم زد و پیش رفت. خدا را شاکرم که من را به این راه هدایت کرده اما نباید دچار غفلت شد و همواره باید گوشه چشمی به مکرها و دسیسه‌های شیطان هم داشته باشیم چرا که ورود و تنفس و زندگی در راه قرآن نیازمند شکر و سپاسی است که از توان ما خارج است.

ایکنا ـ از بهترین خاطره بگویید که به واسطه انس با قرآن برای شما رقم خورده است؟

این اتفاق شیرین مربوط به یازده‌ سالگی است که برای اولین‌ بار به نماز جمعه قزوین دعوت شده و پشت تریبون نماز جمعه اذان گفتم. حس متفاوتی که تاکنون تجربه نکرده بودم، حس پیروزمندانه که پس از چندین سال ممارست بالاخره زحماتم به ثمر نشسته و می‌توانم در حضور جمع کثیری از مؤمنان شهر قزوین ایستاده و بانگ اذان سر دهم که با تحسین اساتید و پدر و مادر روبه‌رو شدم.

ایکنا ـ به نظر شما آیا در مسیر قرآن الگوسازی در شاخه‌های مختلف انجام شده است؟

اینکه بدانید در حفظ یا قرائت تحقیق و یا قرائت ترتیل از چه کسی تقلید می‌کنید بسیار حائز اهمیت است تا یک الگوی واحد داشته باشید که به تأسی از آن و در جهت نزدیک شدن به او روز به روز به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کنید و این مسیر تا حد مشابهت با الگو ادامه خواهد داشت.

ایکنا ـ الگوی شما در ابتدای مسیر چه کسی بوده و آیا به اهداف خود رسیده‌اید؟

الگوی من در قدم اول استاد مصطفی اسماعیل بود که در شاخه قرائت تحقیق به‌عنوان الگو و هدف برگزیدم که به لحاظ توسعه لحنی و فضای لحنی باز و گسترده‌ای که نسبت به دیگر قاریان مطرح مصری دارند برای من مورد اعتماد و احترام‌ هستند و با تلاوت‌های ایشان می‌توان پیشرفت محسوسی را تجربه کرد.

ایکنا ـ عوامل دافعه در این مسیر را عنوان کنید؟

در مسیر قرآن و عترت و اهل‌بیت(ع) هیچ دافعه‌ای وجود ندارد چون این مسیر سراسر نور و عشق است و نمی‌توان به آن خرده‌ای گرفت که سبب دلزدگی یا آسیب به انسان شود. کسی که عاشق قرآن و اهل‌بیت(ع) باشد خود به خود مجذوب این روش و منش خواهد شد. متأسفانه امروز شاهد کم‌توجهی به قرآن در سطح جامعه هستیم و یا تصور این است که تلاوت قرآن تنها به مجالس ترحیم اختصاص دارد در حالی که این تصور غلطی است و این تفکر جامعه نیاز به اصلاح دارد چون قرآن چراغ راهی برای یافتن مسیر صحیح زندگی است.

ایکنا ـ از دیدگاه شما چه مسائلی موجب ایجاد چالش در مسیر جذب افراد به سمت قرآن شده است؟

قرآن کلام خداست که علاوه بر جلوه ظاهری، معنا و مفهوم فاخر آن موجب زیبایی این کتاب آسمانی شده است، قرآن صوت خداست که جز جذابیت چیزی بر آن مترتب نیست. صوت قرآن بسیار مهم است، کسی که قرآن را با الحان خوش تلاوت کند در جذب قلب‌های روشن به این مسیر می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

ایکنا ـ چه راهکاری را برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان به قرآن پیشنهاد می‌کنید؟

طبق کلام همیشگی استاد ابوالقاسمی قرآن باید زیبا تلاوت شود چون جامعه رویکردی معنا محوری ندارد و ما این توانمندی را داریم که با زیبا خواندن قرآن و صوت و لحنی دلنشین زمینه را برای جذب مخاطبان جدید به سوی قرآن فراهم کنیم تا نوجوان بتواند پس از جذب شدن به جلوه‌های ظاهری قرآن به درک معنا و مفهوم غنی آن هم بیندیشید و حظ و بهره فراوان از انس با قرآن نصیب او شود.

ایکنا ـ در طول سال‌ها فعالیت قرآنی، عملکرد نهادهای متولی امور فرهنگی و قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعاً ناراضی هستم چون آنچه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اموری همچون مداحی است و اصلاً به قرآن توجهی نمی‌شود، اما ما به اصلاح این شرایط امیدواریم.

ایکنا ـ چه اقداماتی در این مسیر می‌تواند انگیزه‌آفرین باشد؟

برگزاری محافل قرآنی با دعوت از اساتید مختلف کشوری و بین‌المللی، زمینه‌سازی و برگزاری کلاس‌های آمادگی و آموزشی قرآن و همچنین تربیت معلم و استاد قرآن کریم برای هر منطقه و محله می‌تواند مؤثر باشد تا با تمرکز بر محلاتی خاص سایر محلات شهر از نور قرآن محروم نمانند.

ایکنا ـ تاکنون برخورد یا اتفاق خاصی موجب دلسردی یا پشیمانی شما از حضور در این عرصه شده است؟

تاکنون با چنین موضوعی مواجه نشدم که برخوردی هر چند شدید مرا از مسیری که انتخاب کرده‌ام مأیوس و دلسرد کند، خدا چنین ناراحتی را به من نشان نداده است که از این بابت هم همواره شاکر رب متعال هستم و هرگز در کامل بودن این راه شکی به دل راه نداده‌ام.

ایکنا ـ الگوی شما در ابتدای مسیر چه کسی بوده و آیا به اهداف خود رسیده‌اید؟

الگوی من همیشه در تلاوت و زندگی و مباحث رفتاری اساتیدم بودند که در عرصه تلاوت استاد مصطفی اسماعیل را می‌پسندم و تا امروز که به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) نفس می‌کشم هر آنچه را که خواستم به دست‌آورده‌ام.

ایکنا ـ در وادی آموزش و تربیت قرآن‌آموز هم ورود کرده‌اید؟ نام مؤسسه و دوره‌ها را بفرمایید.

تاکنون در کانون‌ها و مؤسسات مختلفی به‌عنوان معلم قرآن و دبیر قرآنی تجربیاتی کسب کرده‌ام از جمله مؤسسه قرآنی مدینة‌الرسول(ص) که از همانجا با قرآن مأنوس شدم در واقع در تلاشم تا هر چند اندک زکات علم قرآنی خودم را به نسل جدید بپردازم.

ایکنا ـ حرف آخر

آرزو دارم که علاوه بر انس با قرآن، عامل به قرآن هم باشیم چون در این شرایط وانفسای جامعه واقعاً دینداری و انسانیت بسیار دشوار است که امیدواریم به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) از آسیب‌های زمانه مصون بمانیم.

انتهای پیام
captcha