انس نسل جدید با قرآن به کار شگفت‌انگیزی نیاز ندارد
کد خبر: 4157190
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۵

انس نسل جدید با قرآن به کار شگفت‌انگیزی نیاز ندارد

چهره شاخص قرآنی قزوین معتقد است که به‌کار‌گیری افراد متخصص و جوان در انس دانش‌آموزان با قرآن بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود و نیازی به انجام کار شگفت‌انگیز با هزینه بالا نیست.

محمد آقاجانیقرآن آرامش قلب‌ها، مکتب انسان‌ساز و تعالی روح بشر است که هر کس در این مسیر گام برداشت، بدون تردید راه موفقیت را خواهد پیمود. اتلاف وقت در فضای مجازی و فرو رفتن در خود، دوری از جامعه و غرق شدن در مسائل مادی و دنیوی با فریب‌های رنگارنگ تکنولوژی‌های روز مجال پرداختن به مبانی دینی و انس با قرآن را از نسل جدید گرفته است. تحقق انس نسل نو با قرآن کریم نیازمند برنامه‌ای جدید است. فعالیت‌های قرآنی را باید بر اساس نیاز نسل جدید ساماندهی کرد تا از این طریق انس با قرآن در جامعه تجلی یابد.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود. امروز با یک قاری جوان و خوش آتیه به نام «محمد آقاجانی» هم‌صحبت می‌شویم که در دوران نسبتاً کوتاه فعالیت خود در مسیر نورانی کلام حق، تلاوت در صحن متبرک اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب(س) را در کارنامه به ثبت رسانده است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت قرآنی خود بگویید.

محمد آقاجانی هستم، ۲۲ ساله و در حال حاضر دانشجو هستم؛ ساکن روستای هادی‌آباد قاقازان، تربیت‌یافته‌ خانواده‌ای فرهنگی و قرآنی، پدرم کارگر و مادرم خانه‌دارند و مسئولیت تربیت سه پسر را بر عهده دارند.

ایکنا ـ مشوقین شما چه کسانی بودند و از شرایط موجود در فضای خانه یا مدرسه برای ایجاد انگیزه بفرمایید.

تقریبا از سیزده سالگی برنامه‌های قرآنی تلویزیون را پیگیر بوده و تلاوت‌ها را ضبط می‌کردم تا مجدد گوش کنم. پدربزرگم روحانی هستند و این فضا از ابتدا در منزل ما حاکم بود اما یکباره علاقه‌ای ویژه در درون من ایجاد شد و هر چه به تلاوت‌ها گوش می‌دادم سیراب نمی‌شدم، مسیر تلاوت قرآن را در پیش گرفتم و به لطف خدا قرآن وارد زندگی من شد.

در دوران نوجوانی استاد جواد رفعتی که یکی از اساتید برجسته‌ در استان ما هستند برای تلاوت قرآن به مسجد محله‌ ما در هادی‌آباد تشریف آوردند و اولین‌باری بود که تلاوت یک قاری بین‌المللی را از نزدیک می‌شنیدم و برایم جذاب بود و آرزو داشتم من هم یک روز همچون ایشان تلاوت کنم و پس از این ماجرا علاقه‌مندی من به تلاوت قرآن دوچندان شد. پسر عموی بنده نیز قاری قرآن است که من هم به واسطه‌ی عمو وارد مؤسسه قرآنی شدم و تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای در پیش گرفتم.

ایکنا ـ اولین مؤسسه و مربی قرآن خود را به یاد دارید؟

تلاوت را در مؤسسه مدینةالرسول و در محضر استاد بهاری آغاز کردم و نه تنها اولین مربی بنده بودند بلکه هنوز هم استاد من محسوب می‌شوند.

ایکنا ـ از سیر پیشرفت خود بگویید و مربیانی که در این مسیر تجربه کرده‌اید؟

در سال‌های اولیه ورودم بسیار زود وارد مسابقات شدم و در طرح ملی تلاوت شرکت کردم و با اساتیدی همچون استاد وفاپور، استاد رفعتی و استاد حاج‌فتحعلی آشنا شده و در جلساتشان شرکت کردم. در دوره‌ استعدادهای درخشان سازمان تبلیغات هم پذیرفته شده و مدرک آن را دریافت کردم.

اولین مسابقه‌ای که در آن حضور یافتم مسابقه‌ شوق تلاوت بود که حائز رتبه شده و با دوستانم به سفر کربلا دعوت شدم و در آن مکان مقدس هم به تلاوت قرآن پرداختم. در سال‌های بعد هم برای تلاوت در طرح شوق تلاوت به سوریه، لبنان و عراق دعوت شدم. در سال ۱۴۰۰ در مسابقات شوق تلاوت رتبه اول را به دست آوردم و در مسابقات دانش‌آموزی رتبه‌دار شدم و به تازگی هم در مسابقات اوقاف شرکت کردم.

ایکنا ـ انس با قرآن چه تأثیری در روند تحصیلی و شغلی شما داشته است؟

افرادی که به هر طریقی با قرآن مأنوس‌ هستند، قراء، حفاظ و اساتید ناخودآگاه از آرامش خاطر و طراوت درونی برخوردارند و این آرامش پیشرفت را با خود به همراه دارد که اثرگذاری آن در سطوح مختلف معنوی، تحصیلی، اجتماعی و مادی مشهود است و درک این موضوع نیاز به تحقیق و بررسی خاصی ندارد.

ایکنا ـ بهترین خاطره شما و یا بهترین اتفاقی که به واسطه انس با قران برای شما رقم خورده است؟

بهترین خاطره من مربوط به مسابقات شوق تلاوت سال ۱۳۹۶ در جزیره‌ کیش است و چون به تازگی تلاوت را آغاز کرده بودم انتظار نمی‌رفت برنده شده و بتوانم در کربلا و در جوار حرمین شریفین تلاوت کنم، رتبه چهارم به من رسید و از اینکه نتوانسته بودم جزو سه نفر اول باشم بسیار ناراحت بودم که در ادامه خیری پیدا شد و هزینه سفر نفر چهارم را هم تقبل کرد و من برای اولین بار به کربلا مشرف شدم.

ایکنا ـ الگوی شما در ابتدای مسیر چه کسی بوده و آیا به اهدافی که برای خود ترسیم کرده بودید رسیده‌اید؟

الگوی من در تلاوت استاد رفعتی بودند و هستند و تا به امروز خیلی زودتر از آنچه انتظار داشتم به بخش مهمی از اهدافم دست یافته‌ام و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد تا توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا دهم.

ایکنا ـ عملکرد نهادهای متولی امور فرهنگی و قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در کشور ما موضوعات قرآنی بسیار پیشرفته است و قاریانی داریم که در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند، حفاظی داریم که تأثیر بسزایی در ترویج و تبلیغ فرهنگ تلاوت قرآن در جهان اسلام داشتند اما متأسفانه بودجه‌ای که هر ساله به فعالیت‌های قرآن اختصاص می‌یابد بسیار ناچیز است و مسابقات و جوایز آن سبب تشویق نوجوانان نیست و عملکرد کشور ما در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات آن‌ها در این عرصه بسیار ضعیف است. با تمام این اوصاف در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی از لحاظ جوایز رقم خورده است و تبلیغ و ترویج تلاوت قرآن و امور قرآنی هر ساله‌ بهتر از سال گذشته است.

ایکنا ـ از دیدگاه شما چه مسائلی موجب ایجاد چالش در مسیر جذب افراد به سمت قرآن شده است؟

امروزه فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی جدید چالش برانگیز شده و جذابیت گاه کاذب آن، جوان و نوجوان را خواسته و یا ناخواسته به سمت خود می‌کشاند و پس از آن خوراک فکری جوامع سکولار است که بر اندیشه و افکار جوانان و نوجوانان ما مسلط می‌شود. در مقابل ما رسانه‌هایی با آن جذابیت و تنوع محصولات نداریم به ویژه قرآن که در این عرصه بسیار مهجور مانده است و اگر محفل و مجلسی هم برگزار شده بازخورد چندان شایسته‌ای ندارد. نتوانستیم قرآن را به زبان نوجوان امروزی بیان کرده و انس با قرآن را معرفی کنیم تا دهه هشتادی و دهه نودی را جذب این مسیر نورانی کنیم.

فضای مجازی، گروه دوستان و تربیت مدارس سبب دوری نسل جدید از این فضا شده است‌. نسل جدید تصور می‌کند اگر با قرآن مأنوس شود از نظر همسالان فردی عقب افتاده و دور از جامعه است و متأسفم که اینگونه عنوان می‌کنم اما برخی انس با قرآن را برای خود کسر شأن قلمداد می‌کنند.

اینگونه به نظر می‌رسد که عده‌ای از نسل جدید تمایلی برای حرکت به سمت فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی ندارند، اگر هم داشته باشند به سبب گروه دوستان و تمایلات و عقاید افسار گسیخته آن‌ها نمی‌توانند علایق خود را به صراحت بروز دهند.

فضای مجازی افسار گسیخته با خوراک فکری متنوع مفید و مضر اصلی‌ترین چالش در راه ارتباط با قرآن است. علاوه بر آن می‌توان به فضای تحصیلی حاکم بر جامعه اشاره کرد که موفقیت را در امور خاصی تعریف کرده و مجالی برای تفأل به فضای قرآنی باقی نگذاشته است تا دانش‌آموز حلاوت انس با قرآن را بچشند و برای باری دیگر این فضا را امتحان کنند.

ایکنا ـ چه راهکاری را برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان(دانش‌آموزان) به سمت قرآن پیش‌بینی می‌کنید؟

در دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دبیران و معلمانی که دروس دینی و قرآن را تدریس می‌کردند افراد متخصصی نبودند. یکی از معلمان دوره راهنمایی قاری قرآن بودند استاد حیدری که یکی از دروس عمومی را تدریس می‌کردند؛ در بدو ورود به کلاس قرآن تلاوت می‌کردند و خاطرم هست که در هر بار حضور ایشان در کلاس دانش‌آموزان مشتاق شنیدن صوت قرآن بودند. به‌کار‌گیری افراد متخصص و جوان در این عرصه در روحیه و جذب دانش‌آموزان به انس با قرآن بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود. این بهترین روش جذب و تشویق است و نیازی به انجام کار شگفت‌انگیز و هزینه بالا نیست. خوانش و تلاوت قرآن با صدای زیبا و دلنشین اثر خود را روی دانش‌آموزان خواهد گذاشت.

ایکنا ـ چه اقداماتی در این مسیر می‌تواند انگیزه‌آفرین باشد؟

برای کودک زیر ۱۰ سال نمی توان به وضوح از برکات و معنویات نهفته در قرآن سخن گفت چون درک صحیح و کاملی از مسائل ندارد اما در این سنین اعطای جایزه بسیار امیدآفرین و انگیزه بخش خواهد رود. نه تنها هدیه برای کودک ایجاد انگیزه می‌کند بلکه زمینه‌سازی برای دوران بلوغ و نوجوانی و پس از آن است که تجربه‌ شیرین و زیبایی از ارتباط با قرآن داشته و در سنین بالاتر هم به برکات انس با قرآن پی ببرد و بدون اینکه اجباری در کار باشید این مسیر را برای ادامه زندگی خود انتخاب کند.

ایکنا ـ تاکنون برخورد یا اتفاق خاصی موجب دلسردی یا پشیمانی شما از حضور در این عرصه شده است؟

زمانی که قاری نوجوان در مسابقه‌ای شرکت می‌کند و حائز رتبه نمی‌شود تا مدت‌ها خودخوری می‌کند و این سبب دلسردی است و خیلی‌ها بعد از این ماجرا به طور کل تلاوت را رها می‌کنند و باید تمهیدات اساسی برای اصلاح این شرایط شکل بگیرد. خلأ نبود رتبه قرآنی در کشور ما محسوس و آزاردهنده است، رتبه قرآنی، کرسی قرآنی را با خود به همراه داد و از آن طریق می‌توان به تلاوت در جوامع بین‌المللی اقدام کرد.

ایکنا ـ در وادی آموزش و تربیت قران‌آموز هم ورود کرده‌اید؟ نام مؤسسه و دوره‌ها را بفرمایید.

چند ماهی در مؤسسه مدینةالرسول تدریس کردم علاوه بر آن در دبیرستان هم به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم؛ کلاسی برگزار شده که توفیق آموزش در آن نصیب بنده شده است.

ایکنا ـ در این مسیر آیا الگوسازی در شاخه‌های مختلف انجام شده؟

اگر الگوسازی نباشد طبیعتاً جذبی هم صورت نخواهد گرفت. اگر نوجوان ببیند که فردی هم سن و سال او به زیبایی قرآن را تلاوت می‌کند او هم تشویق می‌شود. مسابقات اسراء در این عرصه بسیار تأثیرگذار است.

خبرنگار: سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha