تقویت فعالیت‌های قرآنی و هوشیاری مسئولان؛ راه‌های مقابله با هتک حرمت قرآن
کد خبر: 4154341
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
فعالان قرآنی کشورمان بیان کردند:

تقویت فعالیت‌های قرآنی و هوشیاری مسئولان؛ راه‌های مقابله با هتک حرمت قرآن

تعدادی از فعالان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه برای مقابله با هتاکی به قرآن باید اقدامات مختلفی صورت گیرد، تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه از یک سو و هوشیاری مسئولان در پیگیری این اهانت‌ها از سوی دیگر را مانع تکرار چنین اهانت‌هایی دانستند.

تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه و هوشیاری مسئولان

به گزارش ایکنا، در تجمع اعتراضی که اخیراً از سوی جامعه قرآنی و در اعتراض به قرآن‌سوزی‌ صورت گرفت، جمعی از فعالان قرآنی کشورمان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این موضوع پرداختند. 

محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، به آیه «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» اشاره کرد و گفت: مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند، حال آنكه خدا کافران را از بین برده و نور خود را كامل خواهد گردانيد.

وحدت مسلمانان

وی با تأکید بر اینکه قرآن نقطه وحدت همه مسلمین جهان است، افزود: بعد از این اتفاق اسفناک حرکت مناسب و وحدت‌گونه‌ای در بین مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی شکل گرفته است که امیدوارم منتج به نتیجه شود. 

تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه و هوشیاری مسئولان

این پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشورمان قرآن در بطن و متن جامعه ساری و جاری بوده و متن قانون اساسی نیز بر اساس قرآن است، حرکت‌های متعددی در مقابله با این اقدام اسفناک می‌تواند شکل گیرد.  

خواجوی بیان کرد: تجمعات و صدور بیانیه و واکنش نشان دادن نسبت به این اتفاق نشان می‌دهد که کلام خدا جایگاه ویژه‌ای در دنیای اسلام دارد و همین می‌تواند عامل وحدت بیشتر در بین مسلمانان شود. 

وی با اشاره به اینکه از این ظرفیت در راستای وحدت بیشتر می‌توان استفاده کرد، افزود: دستگاه‌های قرآنی داخل کشور که در حوزه تصمیم‌سازی فعالیت می‌کنند باید بهای بیشتری برای فعالیت در این حوزه بپردازند و از حیث اعتبار و بودجه و نیروی انسانی و بسیاری مسائل دیگر، فعالیت‌های قرآنی را مورد توجه قرار دهند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: اختصاص امکانات به فعالیت‌های قرآنی باعث می‌شود تا فرایندها به گونه‌ای شکل گیرد که جامعه اقبال بیشتری نسبت به قرآن پیدا کند. 

خواجوی با اشاره به اینکه توجه و تمسک به قرآن می‌تواند نقطه پیش‎برنده جهان اسلام باشد، گفت: دستگاه‌های قرآنی کشور باید تمام وظایف خود در قبال قرآن کریم را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا توجه مردم به قرآن بیش از پیش شود.

تعلیق روابط سیاسی با دولت حمایت‌کننده از هتک حرمت

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه بخشی از مقابله به قرآن‌ستیزی دولتی است، گفت: مردم انتظار دارند مسئولان کشوری و اهالی دیپلماسی در محکوم کردن این اهانت گام عملی بردارند.

تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه و هوشیاری مسئولان

وی افزود: در بحث بین‌الملل با توجه به رویکرد جهان اسلام و پرچمداری ایران اسلامی در بین کشورهای اسلامی، می‌توانیم در راستای یک صدا و متحد کردن کشورهای اسلامی در اعتراض به این موضوع گام اساسی برداریم، چنین رویکردی می‌تواند اثر اساسی در این هتک حرمت‌ها داشته باشد، لذا از رئیس جمهور محترم درخواست داریم از این  نقش محوری برای اتحاد کشورهای اسلامی استفاده کنند و دولت حمایت‌کننده از هتک‌ حرمت را متوجه اشتباه خود کند.

انجم‌شعاع با اشاره به اینکه از مردم نیز انتظاری فراتر از این اقدامات داریم، بیان کرد: مردم بلافاصله بعد از این اتهامات باید با همه وجود و توان به میدان می‌‌آمدند تا این اهانت را محکوم کرده و اهانت‌کنندگان را سر جای خود بنشانند.

وی تصریح کرد: متأسفانه مردم در این موارد منتظر اطلاعیه هستند، در صورتی که این اتفاق انگیزه کافی برای برخورد جدی با اهانت‌کنندگان را دارد. این یک اتفاقی است که برای مقابله با آن به همه مردم تأکید شده در میدان حضور پیدا کنند و ان‌شاءالله بتوانند در یک حضور میدانی حماسه‌هایی که در دفاع مقدس و جریان دفاع از حرم خلق کردند در این مورد هم خلق کنند.

تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه و هوشیاری مسئولان

به سخره گرفتن آزادی بیان

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن نیز در مورد هتک حرمت به قرآن کریم، به خبرنگار ایکنا گفت: خوشبختانه غیرت دینی کماکان پررنگ بوده و در بین همه مسلمین دنیا و ایران اسلامی برقرار است.

وی افزود: در این روزها مردم به خاطر این هتک حرمت عمیقاً ناراحت بوده و می‌خروشند. مردم به اشکال مختلف انزجار خود از این هتک حرمت را بیان کرده‌اند که یکی از اظهار موضع‌ها اخیراً از سوی جامعه قرآنی و عموم عاشقان قرآن صورت گرفت. جامعه قرآنی آمدند تا با زبان قرآن که زبان متانت، منطق و البته صراحت است، مراتب انزجار و اعتراض خود را نسبت به هتک حرمت بی‌شرمانه دولت سوئد نسبت به این موضوع اعلام کنند. 

میرزاجانی بیان کرد: این اعتراضات زنگ هشداری برای سایر کشورهای غربی است که چنین مقاصد پلیدی را در ذهن می‌پرورانند، آنها نمی‌توانند به خود اجازه دهند به خطوط قرمز مسلمانان و البته سایر ادیان و همه کتب آسمانی ارزشمند نزدیک شوند و اهانت کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن در پایان تصریح کرد: کشورهای غربی بدانند اهانت به قرآن و کتب آسمانی اهانت به همه ارزش‌های انسانی است و این را باید متوجه شوند. متأسف هستیم که به بهانه آزادی بیان به خودشان اجازه می‌دهند چنین حریم‌های ارزشی و قابل احترامی را بشکنند. 

تقویت فعالیت‌های قرآنی در جامعه و هوشیاری مسئولان

دلایل اهانت به قرآن در غرب

وحید جعفرزاده، فعال و مدرس قرآنی نیز در این زمینه گفت:‌ نه تنها مسئولان کشورمان و همه مسلمانان، بلکه همه مسئولان در تمامی رده‌ها در جهان باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند تا اهانت‌کنندگان متوجه شوند چنین توهینی بی‌پاسخ نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تجمع برای مقابله با این اهانت‌ها لازم است، گفت: علاوه بر  تجمعات اعتراضی، باید مراکز مختلف نیز با طراحی برنامه‌هایی به دنبال پاسخ جدی به این اهانت‌ها باشند. 

جعفرزاده در مورد دلایل اهانت به قرآن در غرب گفت: آنها چون از قرآن ضربات زیادی خورده‌اند و منافعشان به خاطر قرآن به خطر افتاده است، به دنبال این رفته‌اند تا قرآن را از دست مسلمانان بگیرند و لذا به زعم خودشان طبیعی است چنین رفتاری داشته باشند. 

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه برای مقابله با اهانت به مقدسات باید همیشه در صحنه باشیم،‌ بیان کرد: این اتفاقات همین یک بار نیست، دشمن همیشه نسبت به قرآن حساس است و ما نیز باید حساس باشیم. این حساسیت به خصوص باید نزد مسئولان بیشتر و پررنگ‌تر باشد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha