معیت منافق با منافق دروغین است
کد خبر: 4157820
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

معیت منافق با منافق دروغین است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه معیت منافق با منافق دروغین است، گفت: در سوره بقره عنوان شده که منافقین هرگاه به مؤمنان می‌رسیدند می‌گفتند که ما ایمان آورده‌ایم و زمانی‌ هم که با کافران باشند می‌گویند ما با شما هستیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم و در ادامه تفسیر آخرین آیه از سوره مبارکه مزمل گفت: «وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَک»؛ درباره معیت آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد، معیت مثبت و منفی است که همراهی منافقین با یکدیگر و یا همراهی منافقین و کفار، معیت منفی را شامل می‌شود که متحد می‌شوند تا هدفی را پیش ببرند و این بسیار مهم است که مؤمنین هم با هم متحد شوند.

وی اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید مؤمنینی که با پیامبر متحد هستند با کفار به سختی برخورد می‌کنند اما در رفتار با یکدیگر مهربان هستند. در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه می‌خوانیم که مردم شما رها نیستید اگر به دنبال سعادتید به وَاعتَصِموا بِحَبل‌ِاللهِ جمیعاً متصل شوید، با صادقین باشید، از امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه‌ الزهرا(س) و ائمه اطهار جدا نشوید که اگر با اینها همراهی نکنید همه کردارها و اعمال شما بی‌فایده خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: ای انسان مؤمن! در دنیا کافران و مؤمنان با ولی خود همراهند آیا تو هم با ولی مؤمن و صادق خود همراه هستی؟ اگر چه منافقان به یکدیگر چسبیده‌اند اما ولایت و معیت آن‌ها دروغ است و روح همدلی در بین آن‌ها وجود ندارد. وقتی موسی و یارانش به دریای نیل رسیدند کسانی که معرفت الهی نداشتند کار خود را تمام شده دیدند اما موسی عنوان کرد که مأیوس نشوید خدا با من است «انَّ مَعیَ رَبّی» به زودی راه مشخص می‌شود، پس موسی عبور کرد اما فرعون و یارانش در همان محل به هلاکت رسیدند.

معیت دشمنان با یکدیگر گسستنی است

وی ادامه داد: معیت یعنی خداوند همه کافران و منافقان را با هم راهی جهنم می‌کند و همه را با هم سرزنش کرده و همگی را با هم به عذاب جهنم بشارت می‌دهد. کاش کسانی‌که که با آمریکا معیت دارند این صدای قرآن را بشنوند و به خود بیایند. ای وادادگان و وابستگان به غرب از افراد بیچاره و بحران زده چه کمکی را طلب می‌کنید؟ در جستجوی چه خدا را رها کرده و به آمریکا و فرامین شیطانی آن چسبیده‌اید؟ اشتباه شما این است که عزت را نزد آن‌ها جستجو می‌کنید غافل از اینکه عزت حقیقی نزد خدا و اولیای اوست.

این مفسر قرآن کریم گفت: اگر سه نفر از شما با یکدیگر درگوشی صحبت کنید بدانید که نفر چهارم خداست، خدا از همه نیرنگ‌ها و حیله‌ها با خبر است. در مقابل خدا از تمامی نیات خیر هم مطلع است؛ حاج قاسم سلیمانی یک عمر تلاش کرد که کسی او را نبیند اما خدا با شهادتش چنان عزتی به او بخشید که مردم در فراگیری سیره زندگی او از کوچکترین اقدامش هم غافل نشدند و کاری از او مخفی نماند.

وی تصریح کرد: ما همواره به معیت با اولیای خداوند و پیروان آن‌ها نیازمندیم چون ضعف‌های ما را جبران کرده و یأس و ناامیدی را تبدیل به امید و رستگاری می‌کند. تاریکی و تیرگی در مسیر دو راهی‌ها را تبدیل به بصیرت و تشخیص و فرقان می‌کند.

آیت‌الله عابدینی گفت: بر اثر تیرگی‌ها و شکنجه‌ها و زندان‌ها مردم فکر می‌کردند نمی‌توان با رژیم شاهنشاهی مبارزه کرد، ساواک در همه جا رخنه کرده بود اما امام راحل و یارانش هرگز مأیوس نشدند و می‌دانستند که پیروزی و نصرت الهی نزدیک است.

وی افزود: کسانیکه با پیامبرند با مال و جان خود در راه خدا جهاد می‌کنند، خیرات برای آن‌هاست که همگی رستگار خواهند شد. در آیات دیگر در رابطه با حضرت نوح، هود و صالح هم چنین عنوان می‌شود که این پیامبران و کسانی‌را که همراه آن‌ها بودند نجات دادیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در رابطه با حضرت موسی و آیات مبارکه سوره طه، بیان کرد: خداوند حضرت موسی و برادرش هارون را خطاب قرار می‌دهد که همه جا مرا در نظر داشته باشید و اینگونه نباشد که وقتی پیروز می‌شوید مرا از یاد ببرید و در زمان یأس و شکست مرا به یاد بیاورید که من همواره و در همه امور یاریگر شما خواهم بود پس به سراغ فرعون بروید که طغیان کرده است و با او به نرمی سخن بگویید.

وی ادامه داد: موسی و هارون نگران بودند که از جانب فرعون آسیبی به آن‌ها برسد اما خدا فرمود نگران نباشید که من هم همراه شما هستم. به فرعون بگویید که شما فرستاده پروردگار او هستید. موسی و هارون به فرعون سلام نکردند و گفتند هر کسی که به دنبال هدایت باشد لیاقت سلام گفتن دارد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: امام حسین(ع) در اوج مظلومیت و در زمانی‌که بسیاری از یارانش به شهادت رسیده بودند فرمود خدایا تحمل همه این‌ها برای من آسان است چرا که تو شاهد و ناظر هستی و به معیت و همراهی پیوسته خداوند اشاره می‌کند. در سوره حدید هم چنین معنایی آمده که هر کجا که هستید خدا با شماست؛ در زمان نیکی، خیرات و انفاق و حتی ظلم و ستمگری خدا همراه شماست و توجه به این موضوع انسان را از ارتکاب گناه و فکر گناه بازمی‌دارد.

 این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: کسانی‌که ولایت خدا رو پذیرفته‌اند نورانی‌اند و ستمگران در قیامت از آن‌ها طلب نور می‌کنند تا از ظلمات رهایی پیدا کنند. در حالی‌که نور را به هر کسی نخواهند داد و خطاب به ستمگران گفته می‌شود که شما اگر به دنبال نور هستید دنبال کینه و نفاق و ستمگری نمی‌رفتید، رفتارهای بد شما را تاریک کرده و راه بازگشتی هم وجود ندارد.

خدا کافران را برادران منافقین می‌داند

وی اظهار کرد: خدا کافران را برادران منافقین می‌داند، منافقان و اهل کتاب که قصد جنگ با پیامبر داشتند در این دشمنی یکدیگر را همراهی می‌کردند و معیت و همراهی با پیامبر نداشتند، در جنگ با پیامبر یکدیگر را یاری می‌کردند، معیت کافران و منافقان دروغین است و ماندگاری ندارد و اگر هر یک از آن‌ها علیه پیامبر خروج کنند گروه دیگر ترسیده و با او همراه نمی‌شوند و عقب‌نشینی می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: در سوره بقره عنوان شده که منافقین هر گاه به مؤمنان می‌رسیدند می‌گفتند که ما ایمان آورده‌ایم و زمانی‌ هم که با کافران باشند می‌گویند ما با شما هستیم، حتی معیت منافق با منافق هم دروغین است چرا که آنان همدیگر را هم می‌کشند و از جانب هم آسیب می‌بینند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: آیه ۶۹ سوره نساء می‌فرماید که تکالیفمان را روشن کنیم که با رسول خدا(ص) هستیم یا با دشمنان آن‌ها، ای پیامبر صبر تو برای خداست، نسبت به مکر و حیله منافقان و کافران محزون نشو و در فشار روحی قرار نگیر، همان مکر و حیله آن‌ها را رسوا خواهد کرد و خدا با اهل تقواست.

وی در پایان این جلسه تفسیر قرآن گفت: همان‌گونه که در سوره مبارکه مزمل خداوند می‌فرماید پیامبر(ص) و آن کسانی‌که همراه او بودند شب بیدار بودند عبادت کردند و ذکر گفتند، یاران امام حسین(ع) شبانگاه تاسوعا به عبادت پرداختند و از دشمنان مهلت گرفتند چرا که امام عاشق نماز و خواندن قرآن و دعا و استغفار بود.

انتهای پیام
captcha