نعمت صبر و شکیبایی به چه کسانی اعطا می‌شود
کد خبر: 4150572
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۵
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

نعمت صبر و شکیبایی به چه کسانی اعطا می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح آیه ۱۰ سوره مزمل، گفت: جان شایسته، عقل فهیم و عنایات از ملکوت همگی حاصل صبری است که افراد برابر سختی‌ها به‌کار می‌بندند و این صبر شایسته‌ انسان‌های اهل ذکر، تقوا و ایمان است.

آیت الله عابدینی

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیه دهم سوره مبارکه مزمل، گفت: خداوند در این آیه خطاب به رسول خود می‌فرماید «وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا» و بر طعن و یاوه‌گویی کافران و مکذبان صبور و شکیبا باش و به طرزی نیکو که مقتضای مدارا و حلم و بزرگواری است، از آنان دوری کن.

وی ادامه داد: خداوند در آیات متعدد از برکات هجرت سخن گفته و برای عبور از سختی‌ها هجرت را پیشنهاد کرده است و همواره به بزرگی و گستردگی زمین خود استناد می‌کند تا برای تغییر شرایط نقل مکان کنند. آن‌ها که هجرت نکرده و در دنیا سختی‌ها را متحمل شدند در قیامت هم عاقبت خوبی نخواهند داشت.

این مفسر قرآن اظهار کرد: این آیه به اهمیت صبر و موضوع هجرت پرداخته است. هجر در مقابل وصل است «وَاهْجُرْ» یعنی از جایی که هستی نقل مکان کن، از نااهلان جدا شو و محیط پاکی را انتخاب کن. هجران یعنی جدایی و فراق؛ یعنی از شرایط نامساعد عبور کرده و موقعیت مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

وی ادامه داد: باید از هر پدیده‌ بد و خلق نامناسبی هجرت کرد و فرار را بر قرار ترجیح داد. گاهی هجرت جسمانی است و گاهی ممکن است قلبی و زبانی باشد و گاهی هم توأمان اتفاق خواهد افتاد و در تفاسیر این سه نوع هجرت عنوان شده است.

آیت‌الله عابدینی افزود: هجرت از رفقای نا‌باب و افرادی که الفاظ بد از زبانشان جاری می‌شود لازم است چون آن‌ها از انسانیت و فطرت سلیم انسانی فاصله گرفته و بودنشان برای ما هم مضر خواهد بود.

وی با نقل حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: این حدیث را «ابابصیر» از حضرت نقل کرده که در رابطه با «وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ» خداوند می‌فرماید، یا محمد اینکه تو را تکذیب کرده و سخنانی تلخ و ناروا گفته و مجنون و ساحر خطابت می‌کنند تو شکیبایی بورز من انتقام تو را از آن‌ها خواهم گرفت و مهدی موعود(عج)، مردی که از جنس توست، بر خون ستمگران مسلط خواهد شد.

امیرالمؤمنین(ع) قهرمان صبر است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: امیرالمومنین(ع) قهرمان صبر است و زینب(س) هم شاگرد این مکتب است. حضرت خود را اینگونه ترسیم کرد که گویی در چشمم خار و استخوانی در گلو داشتم و در این شرایط صبوری کردم.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید که پنج ویژگی را همواره با خود همراه کنید؛ اول اینکه هیچ یک از شما جز به آفریدگار خود امیدوار نباشید، دوم اینکه جز از گناه خود از چیز دیگری واهمه نداشته باشید، سوم اینکه اگر چیزی از شما سؤال شد حیا نکنید و بگویید نمی‌دانم، چهارم اینکه از ندانستن به سمت دانستن هجرت کرده و آنچه را نمی‌دانید فرا بگیرید و پنجمین مورد اینکه همان‌طور که اگر جسد بدون سر باشد کارایی نخواهد داشت، ایمان بدون صبر هم فاسد خواهد شد. وجود عجول و شتابزده چیزی از ایمان برای صاحبش باقی نخواهد گذاشت.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: صبر و شکیبایی در ماندگاری ایمان بسیار مؤثر است. خداوند در آیه ۱۳ سوره احقاف و آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید؛ ملائکه بر انسان صبور وارد شده و می‌گویند نترسید و محزون نباشید. خدا به رسول فرمان داد که در برابر بداخلاقی‌های کفار و مشرکین و منافقین شکیبا باش.

وی تصریح کرد: رفتار حضرت رسول(ص) با منافقین به گونه‌ای بود که از آن‌ها دوری نکرده و در پیرامون خود می‌پذیرفت تا زمانیکه خداوند دستور داد از آن‌ها دوری کن. وقتی خدا به طرد کردن امر کرد حضرت دیگر نامی از آن‌ها نبرد و از خود دورشان کرد.

این مفسر قرآن به بیان حدیثی از پیامبر(ص) در حجةالوداع پرداخت و بیان کرد: مؤمن کسی است که جان و مال مؤمنین دیگر از او در امان باشد و آسیبی از او به دیگران نرسد. در کلمه «مؤمن» امن و امان دیگران نهفته است و اگر کسی مؤمن نیست باید در برخورد با او احتیاط کرد.

مسلمان چه کسی است

وی ادامه داد: «مسلمان» هم کسی است که دیگران از دست و زبان او در سلامت به سر می‌برند و با دست و زبان و قلم و امضای خود آبروی دیگران را جا به جا نمی‌کند. «مجاهد» هم کسی است که نفس خود را در راه اطاعت از خدا به زحمت انداخته و همواره مطیع خدا باشد که جهاد فی‌سبیل الله در جبهه و جنگ هم یکی از انواع جهاد در راه خداست. مؤمن با رفتار، مال، اخلاق و صله‌ رحم و جهاد در راه خدا همواره در حال جهاد است و نسبت به اطراف خود بی‌تفاوت نیست. «مهاجر» هم کسی است که از گناهان هجرت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی حدیثی از امام صادق(ع) به نقل از جلد دوم اصول کافی عنوان کرد و گفت: همه‌ دنیا متاع قلیل است و افرادی که صبوری می‌کنند دوران کوتاهی صبر کرده‌اند و آن‌ها که در جزع و فزع بودند دوران کوتاهی بی‌تابی کرده‌اند؛ اما خدا به پیامبر(ص) دستور صبر داد تا کسانی را که امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب می‌کنند رها کند. تو در برابر بدی‌ها به بهترین شکل رفتار کن تا کسانی‌ که با تو عداوت و دشمنی داشتند دوست صمیمی تو شوند و رفتار تو باعث تغییر شرایط شود و آن‌ها با تو همراهی کنند و این حقیقت را جز اهل صبر متوجه نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: جان شایسته، عقل فهیم، شخصیت تأثیر‌گذار و عنایات از ملکوت همگی حاصل صبری است که افراد در برابر سختی‌ها به کار می‌بندند و لیاقت این صبر به هر کسی عطا نمی‌شود و شایسته‌ انسان‌های اهل ذکر و اهل تقوا و اهل ایمان است. حضرت رسول(ص) از کار دشمنان دلش گرفت و خود را به سختی انداخت تا هدایتشان کند، خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرمود این کافران تو را تکذیب نمی‌کنند بلکه هدف اصلی آن‌ها من هستم و با جدیت به تکذیب من مشغول‌اند، همچنان که پیامبران قبل از تو را هم تکذیب کردند اما آن پیامبران آن‌قدر ایستادگی کردند تا پیروزی نصیبشان شد.

شهید لشگری معنای صبر در عصر حاضر است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر به دنبال معنای صبر در عصر خود هستیم نمونه‌ عینی آن سرلشکر خلبان شهید حسین لشگری است که ۱۸ سال در شرایطی به سر برد که تحمل یک روز آن هم برای ما ممکن نیست و طبق تعاریف خود شهید تنها از روزنه‌ زیر در زندان امکان‌ تنفس و اکسیژن‌گیری داشت و در تاریکی محض سلول با حدس و گمان روز و شب را برای خود تعریف کرده و نمازش را اقامه می‌کرد و این در حالی است که برخی زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال سوءاستفاده از مقام و منصب هستند و رفتار شایسته‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم که خدا صبر و هجرت را به ما عنایت کند که این هجرت می‌تواند در رابطه با محیط نامناسب، اطرافیان نامناسب و یا اخلاقیات فردی نامناسب باشد، هجرت از کفر به ایمان مهمترین نوع هجرت است که همواره اتفاقات عظیمی را در دنیا رقم زده است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: مهمترین هجرت در عالم هستی؛ هجرت نبی مکرم اسلام(ص) از مکه به مدینه بود که هر آنچه بود را دگرگون کرد و آن شرایط سخت و تنگنایی که برای حضرت در مکه ایجاد شده بود در مدینه تبدیل به فضایی بسیار محترمانه و مقتدرانه شد و در بازگشتشان به مکه آنچه شایسته بود رقم خورد.

امام جمعه قزوین در پایان با اشاره به سفر امام رضا(ع) به ایران، گفت: این هجرتی اجباری بود که از مدینه به طوس صورت گرفت و در پی آن خواهر ایشان حضرت معصومه(س) از مسیر دیگری وارد ایران شدند و حضرت احمدبن موسی و برادرش هم از مسیر بحرین آمدند، هجرت‌هایی از سه مسیر مختلف بود که هر سه با محوریت ولایت صورت گرفت. همگی آمدند تا اعلام کنند امام رئوف گنجینه بسیار ارزشمندی است که به ایران سفر کرده است.

انتهای پیام
captcha