موفقیت در سایه وکالت خداوند ممکن می‌شود
کد خبر: 4149037
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
آیت‌الله عابدینی:

موفقیت در سایه وکالت خداوند ممکن می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن به آیه نهم سوره مزمل پرداخت و گفت: اگر خدا تصمیمی بگیرد در عرصه حضور او کاری از کسی ساخته نیست، بنابراین اگر به دنبال موفقیت هستید خداوند را وکیل خود قرار دهید تا حافظ منافع شما باشد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیه نهم سوره مبارکه مزمل، گفت: آیه هشتم سوره مزمل را در جلسه قبل بررسی کردیم که فرموده است، نام پرودگارت را یاد کن و از هر چه غیر از اوست دل کنده و تنها به خداوند اتکال و اعتماد داشته باش. حدیثی از امام جواد(ع) هست که به این معنا نزدیک است؛ حضرت فرمودند؛ مؤمن به سه چیز محتاج است اول توفیق الهی داشته باشد و به جایی برسد که همه چیزش با خدا موافق باشد؛ دوم واعظ درونی داشته باشد یعنی جان سالم و گیرنده درست، یک انسان است که قاضی اعمال خود باشد و رکن سوم اینکه پذیرای خیرخواهی دیگران باشد.

وی ادامه داد: سه آیه از قرآن است که اگر در کنار آیه ۸ سوره مزمل قرار گیرد انس و الفت ما با این آیه را بیشتر و منظومه معنایی ایجاد خواهد کرد. یکی از این آیات آیه ۱۷ سوره مبارکه انعام است که می‌فرماید همه چیز را رها کرده و تنها به خدا متکی باش «وَ إِنْ یمْسَسْک اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ یمْسَسْک بِخَیرٍ فَهُوَ عَلَیٰ کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ» و اگر از خدا به تو ضرری رسد هیچ‌کس جز خدا نتواند تو را از آن ضرر برهاند و اگر از او به تو خیری رسد هیچ‌کس تو را از آن منع نتواند کرد که او بر هر چیز تواناست. از دیگران نه واهمه داشته باش و نه به آن‌ها طمع بورز و تنها با خدا موافق باش. هیچ‌کس هیچ اراده‌ای در برابر اراده خدا ندارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: آیه دوم آیه ۱۰۷ سوره مبارکه یونس است «وَإِنْ یمْسَسْک اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ یرِدْک بِخَیرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ یصِیبُ بِهِ مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» و اگر خدا بر تو ضرری خواهد هیچ‌کس جز او دفع آن ضرر نتواند و اگر خیر و رحمتی خواهد باز احدی منع فضل او نتواند، که فضل و رحمت خود را به هر کس از بندگان بخواهد البته می‌رساند و او خدای بسیار آمرزنده و مهربان است. یعنی وقتی درست توبه کنیم خدا بدی‌ها را به خوبی تبدیل خواهد کرد. توبه انسان را پاک کرده و درهای رحمت الهی را به روی انسان باز می‌کند.

خداوند را وکیل خود قرار دهید

وی بیان کرد: در آیه دوم از سوره مبارکه فاطر آمده است «مَا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِک لَهَا ۖ وَمَا یمْسِک فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ» دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ‌کس نتواند بست و آن در که او ببندد هیچ‌کس جز او نتواند گشود و او خدای بی‌همتای با حکمت و اقتدار است. این آیات سه‌گانه زمینه‌ساز ورود ما به آیه نهم از سوره مزمل است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در آیه نهم سوره مزمل می‌فرماید: «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکیلًا» همان خدای مشرق و مغرب عالم که جز او هیچ خدایی نیست او را بر خود وکیل و نگهبان اختیار کن. خدا می‌تواند هر خیری را به ما رسانده و هر ضرری را از ما دفع کند و یا بالعکس چون او پروردگار مشرق و مغرب است. کس دیگری نیست و کسی در برابر خدا نمی‌تواند ادعای اثر یا منشأ خیر و شر بودن را داشته باشد چون اگر خدا تصمیمی بگیرد در عرصه حضور او کاری از کسی ساخته نیست. بنابراین اگر به دنبال موفقیت هستید خداوند را وکیل خود قرار دهید تا حافظ منافع شما باشد.

وی گفت: آیه ۱۴۲ سوره مبارکه بقره قرابت معنایی با این آیه دارد و خداوند می‌فرماید «سَیقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِی کانُوا عَلَیهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ یهْدِی مَنْ یشَاءُ إِلَیٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» مردم بی‌خرد خواهند گفت: چه موجب شد که مسلمین از قبله‌ای که بر آن بودند از بیت المقدس روی به کعبه آوردند؟ بگو: مشرق و مغرب برای خداست و هر که را خواهد به راه راست هدایت می‌کند. قرآن کسانی که از دین خدا روی‌گردانند را سفیه خطاب می‌کند که زندگی خردمندانه‌ای ندارند و از منطق و عقل و حکمت رویگردانند. آن‌ها از تغییر قبله سؤال می‌کنند در حالی‌که همه این‌ها در ید قدرت خداوند است.

عابدینی ادامه داد: خداوند در آیه بیست سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید «فَإِنْ حَاجُّوک فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِی لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ۗ وَقُلْ لِلَّذِینَ أُوتُوا الْکتَابَ وَالْأُمِّیینَ أَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیک الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ» پس اگر با تو برای مخالفت با دین حقّ، به باطل احتجاج کنند، بگو من و پیروانم خود را تسلیم امر خدا نموده‌ایم و بگو با اهل کتاب و با امّیان: آیا شما هم چون حق پدیدار شود تسلیم حق شده و ایمان آرید؟ و چنانچه ایمان آرند هدایت یافته‌اند و اگر از حق روی گردانند بر تو چیزی جز تبلیغ دین خدا نیست و خداوند به حال بندگان بیناست.

 در برابر خدا تسلیم شوید 

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) یارانی چون علی(ع) و فاطمه(س) داشت و به این لیاقت و شایستگی رسیده بودند که در برابر خدا تسلیم باشند نه همچون دیگران که در برابر زور و قدرت و دعوت به ذلت سر تسلیم فرود می‌آورند. اگر در برابر خدا تسلیم شوید از هدایت یافتگانید. تسلیم حق بودن افتخار بسیاری است که باید هنر به خرج داد تا بتوان در پیشگاه خداوند خاضع شد. لازمه آن حلم و بردباری است و بر این فضیلت خدا را شاکرند. مفسران شیعه و سنی درباره رب‌المشرق و المغرب بیانات متعددی داشتند اما خلاصه آن احاطه خداوند بر تمام عالم هستی است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام سجاد می‌فرماید «اگر همه مردم عالم از مغرب تا مشرق بمیرند من دچار وحشت نخواهم شد به شرط آنکه من با قرآن باشم» ما هم باید به این معرفت برسیم که نیازمند اعتقادات و اخلاق قرآنی و نگرش و جهان‌بینی قرآنی هستیم و بدون قرآن هیچ نیستیم.

وی در پایان گفت: درباره رب‌المشرق و المغرب در جلد هفتم تفسیر «الکاشف» محمدجواد مغنیه این‌گونه آمده است که هرچه پادشاهی مُلک و مِلک در آسمان و زمین است تنها برای خداست و هیچ‌کس با او شراکتی ندارد همه آفرینش به دست خداست و بنده اگر عاقل باشد بر او واجب است که فقط اعتماد و توکلش به خدا باشد و هیچ‌کس دیگری را ملجأ و پناهگاه خود نداند. موجودات دال بر  وجود خدا و نشانه‌های خداوند هستند و همه عالم با تمام وجود مطیع خداوند هستند. اگر عالم هستی را نظاره کنید خواهید دید که جز هماهنگی و موافقت با خدا کار دیگری انجام نمی‌دهند و اگر بنده خدا و اشرف مخلوقات هستی از این قافله حق عقب نمان و به خدا اعتماد کن.

انتهای پیام
captcha