کدام سوره در قیامت به نفع انسان شهادت می‌دهد
کد خبر: 4137928
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
آیت‌الله عابدینی مطرح کرد؛

کدام سوره در قیامت به نفع انسان شهادت می‌دهد

نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه حیات طیبه در نماز شب نهفته است، گفت: در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که هر کس در پایان شب سوره «مزمل» را قرائت کند، این سوره در قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین، در اولین جلسه از تفسیر قرآن که پس از ماه مبارک رمضان در دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: در ادامه تفسیر ترتیبی قرآن، سوره مبارکه جن را قبل از ماه مبارک رمضان به اتمام رساندیم و اینک نوبت به سوره مبارک مزمل رسیده است که از خداوند متعال می‌خواهیم برکات این سوره مبارکه را شامل حال ما هم بگرداند.

وی در معرفی شناسنامه سوره مزمل بیان کرد: مزمل از سوره‌های کوتاه قرآن و بیست‌وسومین سوره‌ای است که نازل شده و الان هفتادوششمین سوره در مصحف شریف است. نام دیگری برای این سوره وجود ندارد و در مکه نازل شده و مجموعه حروف آن ۸۸۸ حرف است، ۲۵۸ کلمه را در خود گنجانده تا در مجموع بیست آیه را شامل شود که ترکیبی از ۱۹ آیه کوتاه و یک آیه نیم صفحه‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بیان اثر و فضیلت سوره مزمل، اظهار کرد: طبق نقل میرزا نوری محدث؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند کسی که سوره مبارکه مزمل را قرائت کرده و با آن ارتباط داشته و مأنوس شود عُسر و سختی از او برداشته شده و چرخه اموراتش در دنیا و آخرت آسان خواهد بود. در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که هر کس در پایان شب سوره مزمل را قرائت کند، این سوره در قیامت به نفع این شبانه‌روز او شهادت خواهد داد و خداوند این فرد را به حیات طیبه زنده خواهد کرد.

دستیابی به حیات طیبه

آیت‌الله عابدینی گفت: هر کسی که با قرآن مأنوس شود به حیات طیبه دست‌ پیدا می‌کند. بدون قرآن چگونه می‌توان مؤمن بود و افکار و اندیشه‌های ایمانی داشت و اعتقاد دینی خداپسندانه را پیدا کرد؟ باید عمل ما به محضر قرآن و اهل‌بیت(ع) و ولایت عرضه شود تا ارزش پیدا کند. وقتی انسان با قرآن منطبق شد شایستگی حیات طیبه را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: مزمل دعوت می‌کند که در شرایط دشوار از نماز و صبر نیرو بگیرید؛ در بسیاری از روایات صبر را به روزه معنا کرده‌اند، چون انواع صبر در برابر گناه، تشنگی و گرسنگی در روزه نهفته است.

امام‌ جمعه قزوین یادآور شد: نماز و روزه چه ویژگی‌هایی دارد که خداوند فرمان داده در شرایط سخت از این دو نیرو بگیریم؟ خداوند در مورد روزه می‌فرماید روزه بگیرید چون آنچه‌ از روزه حاصل می‌شود تقواست. تقوا یعنی پای عهد و پیمانی که بسته‌ایم ایستادگی کنیم؛ خداوند اهل تقواست و فرصتی فراهم کرده تا افراد این ویژگی را از پروردگار خود بیاموزند و به آن مجهز شوند.

وی افزود: نماز در رأس عبادات است و همه فرایض و مستحبات و عبادات آمده تا ما را باتقوا کند. اگر تقوا داشته باشید دانا می‌شوید و در امورات خود توانمند خواهید شد. تقوا به انسان بصیرت داده و از نظر فکری، روحی و شخصیتی او را بالا می‌کشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: نبی‌ مکرم اسلام(ص) در روایتی فرمودند که انسان با تقوا همواره نیرومند است و ترس و ضعف در او راه ندارد و اشتباه نکرده و در راه خود به بن‌بست نمی‌رسد چرا که با برخورداری از اراده‌‌ای قوی، انسانی دانا و تواناست که تمام این ویژگی‌ها را تقوا به او عنایت کرده است.

برکات نماز شب

وی بیان کرد: خداوند در این سوره می‌آموزد که نه تنها به نمازهای یومیه پایبند باشید بلکه از نیمه‌های شب برای تجهیز شدن به نیروی تقوا کمک بگیرید و خود را قوی کنید. امام خمینی(ره) با نمازهایش قوی شد چرا که علم سیاست نخوانده بود اما سیاستمداران دنیا با اعجاب و شگفتی او را می‌ستایند و صدها رسانه و اندیشمند سیاسی از بصیرت و دانایی او نوشته‌اند. اینها توانمندی برگرفته از نماز و روزه و عبادت و نماز شب‌های امام راحل بود که او را به قدرت تقوا مجهز کرد.

آیت‌الله عابدینی گفت: امروزه هم دوست و دشمن رهبر فرزانه انقلاب را به‌عنوان فردی باتقوا و مستحکم می‌شناسند که از انس با قرآن و عبادت‌های خالصانه و اعتقاد به ولایت اهل‌بیت(ع) نشئت می‌گیرد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۷۹ سوره مبارکه اسراء می‌فرماید اگر به دنبال سامان بخشیدن به کار و زندگی خود هستید و در پی آن هستید که کارها را با قدرت و بصیرت و موفقیت پیش ببرید باید از سرمایه شب استفاده کنید. هر کسی که به دنبال برکت در اموراتش است باید ریشه را در مناجات شبانه و دعا و توسل جستجو کند و برکت زندگی‌اش را از خدا بگیرد.

این مفسر قرآن کریم افزود: پدر و مادر، استاد و شاگرد، کارگر و کارفرما، رئیس و مرئوس و هر کسی برای برکت در کارها و گره‌گشایی از مسائل و مشکلاتش به عبادت و راز و نیاز شبانه نیازمند است چرا که خداوند آن را سراسر خیر مقدر کرده است.

وی اظهار کرد: آیه ۱۶ و ۱۷ سوره سجده، بندگان خاص خدا را اهل تهجد و شب‌زنده‌داری معرفی کرده است که خواب برای آن‌ها اصل نیست بلکه نیمه‌های شب، عبادت را بر خود واجب می‌دانند و با خوف و طمع، آفریدگار خود را می‌خوانند در حالیکه هم از عملکرد خود شرمنده‌اند و هم به رحمت خدا امید‌ دارند.

آیت‌الله عابدینی گفت: در ابتدای رسالت پیامبر عده‌ای در دارالندوه گرد هم آمدند تا بساط پیامبری را با تهمت‌هایی همچون ساحر بودن و مجنون بودن در هم بپیچند اما خدا به پیامبر گفت که آرام باش و از مناجات شبانه نیرو بگیر و در نهایت کسانی‌که رسوا و نابود شدند دشمنان رسول خدا بودند و از جانب دشمنان گزندی او و رسالتش نرسید. کسانی‌که با پیامبران و ائمه معصومین درگیر شدند خود را از خیر دنیا و آخرت محروم کرده و همواره شکست خورده و زمین‌گیرند.

وی با اشاره به تفسیر طبرسی گفت: در ابتدای سوره‌ مزمل خداوند می‌فرماید؛ ای کسی که خود را با پارچه پیچیده‌ای بلند شو یا ای کسی که به کسوت نبوت پیچیده شده‌ای بلند شو. حالا باید سنگینی بار نبوت را تحمل کنی و باید با نماز و روزه خود را قوی کنی و بیش از نمازهای معمول از نماز شب هم نیرو بگیری. مرحوم طبرسی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود هر شب برای نماز شب بپاخیز مگر تعداد کمی از شب‌ها که به دلایلی این توان در تو وجود ندارد (سفر، بیماری).

انتهای پیام
captcha