اجازه ندهیم که جریان مقاومت به جریان سازش تبدیل شود
کد خبر: 3869153
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

اجازه ندهیم که جریان مقاومت به جریان سازش تبدیل شود

گروه اجتماعی - مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به دو بُعد «عاطفی» و «حماسی» شهادت سردار شهید سلیمانی، گفت: امروز نباید اجازه داد جریان مقاومت به واسطه توجه به بعد عاطفی، به جریان سازش تبدیل شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در اجتماع مؤسسات قرآنی و هیئات مذهبی استان به مناسبت شهادت  سپهبد قاسم سلیمانی که شب گذشته در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد با طرح این پرسش که چه چیزی شهید را نزد خدا و دل انسان‌ها عزیز می‌کند، اظهار کرد: همچنین باید پرسید در دو گانه «شهید» و «شهادت»، چه چیزی انسان را محبوب ولی‌خدا(ع) می‌کند.

وی ادامه داد: باید پرسید چرا اصل شهادت ارزش پیدا می‌کند تا جایی‌که امام اول شیعیان، در غم شهادت مالک اشتر دست‌ها را به آسمان می‌برد و می‌فرماید خدایا رفتن مالک از عظیم‌ترین مصیبت‌های روزگار است.

شهادت‌طلبی؛ ضامن امنیت جامعه

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه آنچه شهید را عزیز می‌کند رفتن او نیست، افزود: ویژگی‌ای که شهید کسب می‌کند و لایق این مقام عظیم می‌شود «شهادت» است، هرگاه انسانِ مؤمن از دنیا می‌رود، گوشه گوشه زمین که این عبد صالح در آن عبادت کرده در غمش اندوهناک هستند و ملائکه برای مرگش اشک می‌ریزند.

وی بیان کرد: روزگاری در جایی نوشته بودند جامعه‌ای که دم از شهید و شهادت بزند امنیت ندارد، حال آنکه باید گفت وجود روحیه شهادت‌طلبی ضامن امنیت به شمار می‌رود چرا که مردم شهادت‌طلب با جرأت و عاری از ترس هستند و کسی هم جرأت آسیب رساندن به آنان ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت امتداد حرکت و جوشش و خروش شهید، بیان کرد: آنچه پس از شهید در جامعه می‌ماند «روحیه شهادت‌طلبی» است، مرگی بهتر از شهادت نداریم و چه نوع مرگی می‌توانست پاداش رشادت‌ها و مجاهدت حاج قاسم باشد، لذا او به مصداق «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزا عَظِيماً»، به فوز عظیم نایل شد.

حجت‌الاسلام طاهری تأکید کرد: امروز شهید سردار سلیمانی، داشتن روحیه شهادت‌طلبی را از ما انتظار دارد چرا که شهادت‌طلبی با رفتن شهید از بین نمی‌رود، کما اینکه آن شهید بزرگوار به تعبیر مقام معظم رهبری که خطاب به او فرمودند «از نظر من شما شهید هستید»، از سال‌ها پیش شهید به شمار می‌رفت.

بزرگداشت سردار سلیمانی؛ مجلس نشاط، حرکت و تعالی

وی با اشاره به برگزاری مجالس متعدد بزرگداشت سردار شهید، گفت: در این برنامه‌ها دو بٔعد «عاطفی» و «حماسی» مدنظر است، بعد عاطفی از ارادت مردم به سردار شهید حکایت دارد که ذخیره دوران و یکی از سرداران تربیت‌یافته مکتب امام(ره) بود و خداوند او را ذخیره کرد تا در طلیعه گام دوم انقلاب پرچم مکتب امام(ره) را به دست نسل چهارم و پنجم انقلاب بسپارد.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: باید بدانیم که اجازه نداریم عظمت این سردار شهید را به همین بعد عاطفی مجالس تقلیل دهیم، این بزرگداشت‌ها را مجلس ترحیم و اتمام و تمام ندانیم بلکه مجلس نشاط، حرکت و تعالی هستند، لذا در این برنامه‌ها علاوه بر توجه به بعد عاطفی که سردار محبوب همه قلوب بود، همه جوانان مؤمن انقلابیِ باانگیزه باید بعد اساسی و حماسی را نیز مدنظر داشته باشند، نباید بعد حماسی این اجتماعات را به بهانه‌های مختلف مورد غفلت قرار داد چرا که غفلت سبب به بیراهه رفتن جریان مقاومت می‌شود.

بعد حماسی شهادت سردار سلیمانی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: در بعد حماسی این موضوع مطرح است که غرور و عزت ملی حاصل رزم و حماسه سرداران شهیدی چون حاج قاسم‌هاست و نه کسانی که به جای جریان مقاومت، جریان سازش را مطرح کردند و باید پرسید آیا هیچکدام از دستگاه‌های مملکت توانستند این غرور و عزت ملی را به ارمغان بیاورند، لذا غرور و افتخار ملت ایران مرهون حماسه سرداران رشیدمان در جبهه‌های مقاومت و در داخل و خارج مرزهای حکومت اسلامی است.

حجت‌الاسلام طاهری با استناد به سخنان امام علی(ع) با مالک اشتر، بیان کرد: در مرگ تو عالمی خوشحالند و عالمی اندوهناک، امروز نیز با شهادت سردار سلیمانی دشمنان‌، کفار و منافقان خوشحال هستند و مؤمنان و متدینین در اندوه قرار دارند، امروز نباید اجازه داد جریان مقاومت به واسطه توجه به بعد عاطفی، به جریان سازش تبدیل شود.

وی با اشاره به وجود دو فرمانده در رکاب امیرمؤمنان(ع)، تصریح کرد: یکی مالک اشتر نخعی که فاتح جبهه‌ها بود و حضرت در غم مصیبتش فرمود فقدان تو عظیم‌ترین مصیبت زمان است و دیگری اشعث ابن قیس که اهل سازش با دشمن بود و حضرت در موردش فرمود بوی تعفن از زیر عبایش به مشام می‌رسد.

حجت‌الاسلام طاهری در ادامه گفت: تقلیل دادن شهادت سردار سلیمانی به بعد عاطفی سبب غفلت از جریان حقیقی حرکت او می‌شود، لذا همگان به‌ویژه نسل چهارم انقلاب در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی باید مراقب باشیم.

وی تصریح کرد: در تاریخ اسلام موارد متعددی از خیانت بزرگان موجود است و در کنار پیامبر اسلام(ص) سردارانی بودند که به ایشان خیانت می‌کردند و اهل سازش با دشمنان اسلام و مسلمین بودند.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: در کنار جریان سازش و خیانت، جریانی رو به رشد وجود داشت که نام‌هایی چون مالک اشتر، میثم، عمار و ... را در خود داشت و نسل به نسل جریان مقاومت را پیش آوردند تا امروز با افتخار تمام شیعه امیرمؤمنان(ع) باشیم و سنت الهی همواره بر این استوار است که ملت به واسطه خون شهدا، عزیز باشد.

وی «دمع» و «دم» را دو کلیدواژه تشیع و عوامل اساسی حرکت شیعه دانست و گفت: اشک و خون احیاکننده شیعه بوده‌اند که اشک بعد عاطفی حرکت شیعه و خون بعد حماسی آن‌را شامل می‌شود و شیعیان هر جا که تشیع نیاز به خون داشت از بذل مهجت دریغ نکردند و موجب عزت تشیع در طول تاریخ شدند.

اسلام از شهادت متضرر نشده است

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شهادت حاج قاسم و همرزمانش اندوه بزرگی است، ادامه داد: باید گفت که اسلام هیچگاه از این شهادت‌ها متضرر نشده است و شهادت سیدالشهدا مصداق بارز این موضوع است، لذا شهادت این سرداران منشأ برکت خواهد بود.

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به سخن امام(ره) که فرمود «انقلاب ما انفجار نور بود»، تأکید کرد: این نور خون شهدایی بود که به جای‌جای عالم پاشیده شد و از برکت آن شجره‌های مبارکی رویید که امروز در جریان مقاومت اسلامی در ممالک اسلامی دیده می‌شود و شاهدیم صیاد شیرازی‌ها و چمران‌هایی که دیروز در سایه انقلاب اسلامی تربیت می‌شدند، امروز در هسته مقاومت بین‌المللی نقش‌آفرین هستند، امروز به برکت خون شهدا‌، خونخواهان سردارمان در سراسر عالم پراکنده هستند.

وی تأکید کرد: ما یاد گرفتیم که بعد حماسی حرکتمان در جبهه‌ها و بعد عاطفی آن در روضه‌ها باشد و خداوند به لطف این دو مسئله به ما عزت عطا می‌فرماید، و باید گفت که اشک ما از سر ذلت و خواری نیست بلکه از روی توانمندی و غرور است.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه خداوند گاه برای عزیز کردن انسان‌ها بر سر راهشان چاه قرار می‌دهد، افزود: این چاه مسیر ملوکیت و عزیز شدن است، ملتی که قصد دارد خلیل‌الله باشد، در مسیر حرکتش آتش است، لکن وقتی تمام وجود ملت به دست خدا سپرده شود، خدا مقدر می‌فرماید که این ملت در مقام مرسلین قرار گیرد و جریان هدایت عالم در دستان آن ملت باشد.

وی در پایان با استناد به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر به اهتزاز درآوردن پرچم «لاإله إلاالله» در سراسر عالم، گفت: امروز سردار شهید سلیمانی این پرچم را به دست نسل چهارم انقلاب داده است و با خون مبارکش جوانان عرصه بین‌الملل را برای پذیرش توحید آماده کرده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha