ولایت احیاکننده دین است
کد خبر: 4130084
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
آیت‌الله عابدینی:

ولایت احیاکننده دین است

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم ماه مبارک رمضان گفت: اگر ولایت را از دین برداریم دین مرده است و قلب، روح و جان ندارد، ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اولاد آن حضرت به دین جان می‌دهد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، ششم فروردین ماه در چهارمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: قرآن برای ما عظمت به ارمغان آورده زیرا در ماه مبارک رمضان نازل شده است و در دعای ماه رمضان می‌خوانیم که خدایا تو به این ماه عظمت دادی، آن را گرامی داشتی و کرامت بخشیدی، تو به آن شرافت دادی و فضیلت بخشیدی.

وی ادامه داد: هر آنچه که روی سفره معنوی ماه مبارک رمضان وجود دارد، برای افرادی است که قرار است از این سفره بهره‌ ببرند، ماه رمضان هرچه دارد از قرآن است، قرآن هم برای انسان نازل شده، بنابراین در قرآن انسان به‌عنوان محور بیان شده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اولین موردی که در قرآن توجه ما را به خود جلب می‌کند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ است، این آیه آکنده از مبانی اعتقادی و اسماءالله است، در بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اسم جامع خدا یعنی الله وجود دارد، همچنین واسع‌ترین اوصاف الهی یعنی رحمن و رحیم در این آیه هستند.

وی بیان کرد: در ادامه در سوره حمد به‌عنوان ابتدایی سوره قرآن، نخستین اظهار ما «ايّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعينُ» است، یعنی خدایا تو خود را معرفی کردی، ما نیز به‌دنبال تو می‌گشتیم، فقط تو را عبادت می‌کنیم و فقط از تو یاری می‌جوییم.

نخستین تقاضای انسان از خداوند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: سپس نخستین تقاضای ما از خدا «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» است، در نخستین سوره قرآن کریم و زمانی که نشان دادیم می‌خواهیم فقط بنده خدا باشیم، خدا در این آیه به ما یاد می‌دهد که منظور خود را کامل بیان کنیم، این به معنای هدایت است.

وی یادآور شد: در آیه بعد خدا می‌فرماید صراط مستقیم صراط کسانی است که خدا به آن‌ها نعمت داده، نه آن‌هایی که به آن‌ها غضب کرده، نه گمراهان و نه کسانی که به‌دنبال غضب‌شدگان حرکت می‌کنند؛ حال این غضب‌شدگان ممکن است شیطان، یهود و مستکبران باشند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیه ۶۹ سوره نساء فرموده «مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»، هر کس خدا و رسول او را اطاعت کند، جزو کسانی خواهد بود که نعمت را یافته‌اند، بهترین رفقای ما پیامبران، شهدا، صدیقین و صالحان هستند، یعنی خدا می‌فرماید شما که به‌دنبال هدایت می‌گردید، این‌ها رفقای شما هستند.

وی یادآور شد: مرحوم علامه فرمودند در قرآن هر کجا کلمه نعمت بدون پسوند یا پیشوند آمده است، منظور نعمت ولایت است، در آیه سه سوره مبارکه مائده آمده وقتی رسول خدا (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کردند و این مأموریت به خوبی انجام شد، خداوند فرمود امروز کافران از دین شما ناامید و مأیوس شدند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: کافران روزشماری می‌کردند پیامبر(ص) از دنیا برود تا آنانی که منافقانه خود را مؤمن نشان می‌دادند، به عقاید جاهلیت خود بازگردند، اما زمانی که رسول خدا با معرفی امیرالمؤمنین(ع) چشم‌انداز آینده را مشخص کرد، خدا فرمود امروز کافران از دین شما ناامید شدند، چرا که من امروز دین‌تان را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم.

وی ادامه داد: در آیه ۴۷ سوره محمد خداوند فرموده چه کسانی لیاقت دارند هدایت شوند؟ آن کسانی که اهتدا می‌کنند هدایت می‌شوند، یعنی باید یک تقاضا و اظهار لیاقتی باشد تا انسان از نعمت هدایت برخوردار شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اهتدا به معنای نیازمندی انسان به هدایت و درخواست انسان برای هدایت است، «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی خدایا ما هدایت می‌خواهیم.

اولین اصل از اصول قرآن

وی افزود: اولین اصل از اصول قرآنی، اصل هدایت است، دو نوع هدایت داریم، یک نوع هدایت از نوع آدرس دادن و یک نوع هدایت از نوع به مقصد رساندن و ایصال‌الی‌المطلوب است، مرکز ثقل هدایت، ولایت و امامت است، قرآن این را به گونه‌ای بیان می‌کند که فقط ارائه طریق نیست، بلکه ایصال‌الی‌المطلوب بوده و آدم را به مقصد می‌رساند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: در سوره مبارکه دهر یک واقعیت کلیدی درباره هدایت بیان شده است، خداوند در آیه یک این سوره می‌فرماید «هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا»، آیا آدم‌ها توجه دارند یک زمانی چیز قابل توجهی که بشود اسم روی آن گذاشت نبودند؟ بنابراین باید توجه کنیم چه بودیم و چه مراحلی را گذراندیم تا تبدیل به این بشویم که اکنون هستیم؟

وی تصریح: خداوند در آیه ۲ سوره مبارکه دهر می‌فرماید «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا»، یعنی ما انسان را سمیع و بصیر کردیم، در آیه ۷۸ سوره نحل نیز می‌فرماید خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد، در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما سمع، بصر و فؤاد عطا کرد تا شاید شکر این نعمت‌ها را به جای آورید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر خدا به ما سمع، بصر و فؤاد نمی‌داد، فرق ما با حیوانات چه بود؟ آن‌ها هم این چشم ظاهری و گوش ظاهری را حتی قوی‌تر از ما دارند، بنابراین آن چیزی که ما را از حیوانات متمایز می‌کند سمع، بصر و فؤاد است.

وی خاطرنشان کرد: سمع، بصر و فؤاد مانند نرم‌افزارهای معجزه‌آسایی هستند که باید قدر آن‌ها بدانیم، خدا این نرم‌افزارها را در جان ما نصب کرده تا راه را به ما نشان بدهد، حال عده‌ای شکر این نعمت را به جای می‌آورند و عده‌ای کفران نعمت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خدا در آیه ۷۸ سوره نحل فرمود ما این نعمت‌ها را به شما دادیم تا شاکر باشید، اگر شکر به جای آورید سمع و بصر شما ارتقای کیفیت پیدا می‌کنند، اما در آیه ۷۸ سوره مؤمنون می‌فرماید اندکند کسانی که قدر این نعمت را بدانند و شاکر باشند.

وی یادآور شد: خداوند می‌فرماید کسانی که کفران نعمت می‌کنند، ابزار انسانی را از دست می‌دهند و ابزار حیوانی دارند، این‌ها اهل غفلت هستند، غافل در مقابل ذاکر است، کسی که ذاکر می‌شود شاکر است و آن کسی که ذاکر و شاکر است همان کسی است که سمع، بصر و فؤاد او به برکت ذکر به اوج می‌رسد، این‌ها معنای هدایت است.

آیت‌الله عابدینی افزود: انسان در انتخاب مسیر هدایت صاحب اختیار است، خداوند برای انسان کرامت قائل شده و به او قدرت انتخاب داده است، خدا به انسان اختیار داد و راه را هم به او نشان داد، البته در آیه ۱۳ سوره سبأ فرمود آن‌هایی که راه درست را می‌روند اندک هستند.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۶ سوره مائده فرمود خدا هدایت می‌کند کسی را که رضوان او را دنبال می‌کند، نعمت به امیرالمؤمنین (ع) منتهی می‌شود، اگر رشته نعمت را دنبال کنیم به امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت و به ولایت می‌رسیم، رضوان نیز این گونه است، مرکز رضوان امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت هستند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۳ سوره مبارکه مائده فرمود این دین مورد رضایت من است، ما می‌پرسیم مگر این دین چه فرقی می‌کند که مورد رضایت خداست؟ جواب این‌گونه است که این دین ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت را دارد، اگر ولایت را از دین برداریم دین مرده است و قلب، روح و جان ندارد، ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت به دین جان می‌دهد.

وی ادامه داد: در مسیر هدایت، انسان تنها نیست، در مسیرهای دیگر نیز این‌گونه است، برای مثال در مسیر تسبیح آن زمانی که انسان از تسبیح فاصله بگیرد تنها می‌شود، چون خداوند فرمود هیچ چیزی را در این عالم پیدا نمی‌کنید که مشغول تسبیح پروردگار نباشد.

انتهای پیام
captcha