خدا چگونه از اهل ایمان حمایت می‌کند
کد خبر: 4135577
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله عابدینی تشریح کرد

خدا چگونه از اهل ایمان حمایت می‌کند

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: یکی از اصول مهم اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و دینی اصل صداقت است، وقتی قرار است زندگی صادقانه داشته باشیم، دلواپسی‌هایی در مورد قضاوت شدن به سراغ ما می‌آیند، خداوند می‌فرماید شما کار خود را درست انجام دهید، من یک نفر را مأمور می‌کنم در بزنگاه به داد آبروی شما برسد، یقین کنید خدا از اهل ایمان حمایت می‌کند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته، ۳۰ فروردین‌ماه در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: یکی از اصول مهم اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و دینی اصل صداقت است، خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه فرموده «یا ايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و با صادقان باشید، صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت(ع) هستند.

وی ادامه داد: خدا در این آیه از ما دعوت کرده تا اهل صداقت باشیم، با صادقان همراه شویم و جریان خود را مشخص کنیم، همچنین خدا در این آیه از خطاب «یا ايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» استفاده کرده است، به این معنا که مسئولیت صداقت و تقوا آنقدر جدی است که فقط آدم‌هایی که شایستگی داشته و اهل ایمان هستند به این موارد دعوت می‌شوند.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: برای درک بهتر این آیه از سوره توبه به سراغ آیه ۱۷۷ سوره بقره می‌رویم که خداوند فرموده است: «لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»؛ در این آیه ایمان کاملاً توضیح داده شده و منش و سبک زندگی تقوایی بیان شده است. خداوند در این آیه می‌فرماید: آن‌ کسانی اهل صداقت و تقوا هستند که به خدا، قیامت، کتب آسمانی و انبیای الهی ایمان دارند، این آدم‌ها به‌خاطر دوست داشتن خدای متعال مالشان را می‌بخشند، این‌ها جانشان را در راه آزادی دیگران می‌گذارند، نماز را اقامه می‌کنند، زکات می‌پردازند و بر سر عهد و پیمان خود می‌مانند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: مهم‌ترین قرارها و عهد و پیمان‌ها «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى» و «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» هستند که در قرآن آمده است، آن‌هایی که بر سر عهد و قرارهایشان هستند، در مشقت‌ها، سختی‌ها و گشایش‌ها نیز بر سر پیمانشان با خدا می‌ایستند، این‌ها همان اهالی صداقت و تقوا هستند.

صدیقین چه کسانی هستند؟

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که شما را به صدق و راستی سفارش می‌کنم، چراکه صدق شما را به نیکومنشی هدایت می‌کند، نیکومنشی هم شما را به بهشت هدایت می‌کند؛ کسانی که نیکومنش هستند حرف و عملشان با اعتقادات راسخ و زیرساخت‌های اعتقادی محکم اتفاق می‌افتد. آدم‌هایی که اهل صداقت هستند صادقانه زندگی کردن در زندگی‌شان استمرار پیدا می‌کند و مقطعی نیست، بلکه سیره و سبک زندگی بر اساس صداقت است، این‌ها در ابتدا صادق هستند، اما وقتی به صداقت استمرار بخشیدند صدیق می‌شوند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: حضرت ادامه دادند که از دروغ حذر کنید، دروغگویی انسان را به فسق، فجور و جهنم می‌کشاند، اگر خود را در صدق تربیت کردید صدیق می‌شوید و اگر به وادی کذب بیفتید کذاب می‌شوید، صدیقین به بهشت و کذابان به جهنم می‌روند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۵ سوره حجرات در رابطه با صادقان حقیقی می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ»، یعنی مؤمنان كسانى‏‌ هستند كه به خدا و پيامبر او گرويده و ديگر شک نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كرده‏‌اند، اينان راست‌كردار هستند. خداوند در این آیه فرموده مؤمنان اگر صادق نباشند مالشان را در راه خدا خرج نمی‌کنند، اما صداقت در ایمان باعث می‌شود این‌ها جان و مالشان را در راه خدا بگذارند.

حمایت خدا از اهل ایمان

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین گفت: خداوند در آیه ۸۰ سوره اسراء فرموده است: «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»، یعنی بگو پروردگارا مرا در هر كارى به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده.

وی یادآور شد: معمولاً وقتی قرار است زندگی صادقانه داشته باشیم، دلواپسی‌هایی به سراغ ما می‌آیند و با خود تصور می‌کنیم اگر ما صادقانه زندگی کنیم ممکن است چنین و چنان شود یا آدم‌ها در مورد ما قضاوت‌هایی ‌کنند، خداوند می‌فرماید شما کار خود را درست انجام دهید، برای اینکه دلواپسی‌هایتان کنار بروند دعا کنید و بگویید خدایا تو نیرو و نفرات زیادی داری، یک نفر را مأمور کن در بزنگاه به داد آبروی ما برسد، یقین کنید خدا از اهل ایمان حمایت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیات دوم و سوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ، وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»، یعنی آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى‌‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏‌گيرند و به يقين كسانى را كه پيش از اينان بودند آزموديم تا خدا آنان را كه راست گفته‏‌اند معلوم دارد و دروغگويان را نيز معلوم دارد.

وی بیان کرد: خداوند می‌فرماید ما آدم‌ها را در فتنه‌ها و آزمایش‌ها قرار می‌دهیم تا معلوم شود چه کسانی راست می‌گویند، پیشینیان را هم امتحان می‌کردیم، این سنت الهی است تا صادقان و دروغگویان مشخص شوند، در آیه ۱۱ سوره عنکبوت نیز آمده است: «وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ»، یعنی قطعاً خدا كسانى را كه ايمان آورده‏‌اند مى‌‏شناسد و يقيناً منافقان را نيز مى‌‌شناسد.

منافقین دروغگو هستند

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در آیه نخست سوره منافقون می‌فرماید «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ»، یعنی منافقین دروغگو هستند، بی‌شک هر منافقی دروغگوست، اما هر دروغگویی ممکن است منافق نباشد.

وی ادامه داد: خداوند در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره احزاب فرموده است: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا، لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»، یعنی از ميان مؤمنان مردانى‏‌اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى نیز در همين انتظارند و هرگز عقيده خود را تبديل نكردند، تا خدا راستگويان را به پاداش راستي‏شان پاداش دهد و منافقان را اگر بخواهد عذاب كند يا بر ايشان ببخشايد كه خدا همواره آمرزنده مهربان است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین گفت: آیه «صُمٌّ بُكمٌ عُميٌ فَهُم لا يَرجِعونَ» راجع به منافقین است، از این آیه مشخص می‌شود منافقین قابل بازگشت نیستند اما از آیه ۲۴ سوره احزاب می‌توان دریافت که خداوند باب توبه را به‌صورت کامل به روی منافقین نبسته و یک راهی برای آنان گذاشته است، البته مجموعه این در همیشه باز نیست که هر منافقی راحت بتواند توبه کند.

چرا منافقین سخت توبه می‌کنند؟

وی یادآور شد: علت اینکه منافقین سخت می‌توانند توبه کنند این است که خدا راجع به منافقین فرمود منافقین فاسق هستند، فاسق کسی است که از پوشش ایمان بیرون آمده است، همین که فرد از ایمان بیرون آمد و ملتزم به ایمان نبود فاسق می‌شود.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: برای مثال فَسَقَ یعنی پوشش آن برداشته شد، شما وقتی یک سیب‌زمینی یا سیب را پوست کنید یکی دو ساعت بعد رنگش کاملاً تغییر می‌کند و به سراغ فساد می‌رود، قرآن راجع به منافقین فسق و فساد را به کار برده است، یعنی وقتی فاسق می‌شوند فاسد هم می‌شوند، منافقین مفسد هم هستند، یعنی وقتی فساد شدند، فسادشان دیگران را به زحمت می‌اندازد و روی دیگران هم ممکن است کار کنند تا آنان را شبیه خود کنند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۱۹ سوره مائده فرموده است: «قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»، یعنی خدا فرمود اين روزى است كه راستگويان را راستي‏شان سود بخشد براى آنان باغ‌هايى است كه از زير درختان آن نهرها روان است هميشه در آن جاودانند خدا از آنان خشنود است و آنان نيز از او خشنودند اين است رستگارى بزرگ. خداوند در این آیه می‌فرماید کسانی که اهل صدق هستند نتیجه آن را در قیامت می‌بینند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام صادق(ع) فرموده خدا هیچ پیغمبری را مبعوث نکرد مگر اینکه حتی اگر امانتی را از آدم فاسق و فاجر قبول می‌کرد، آن را به او باز می‌گرداند، همچنین امام صادق(ع) در حدیث دیگری هم فرمود فریب نماز یا روزه برخی آدم‌ها را نخورید، بلکه به این نگاه کنید که ببینید صداقت در گفتار دارند و امانت را ادا می‌کند یا خیر، اگر این چنین نبودند نمازشان از روی عادت است و ترک نماز و روزه موجب وحشت در آنان می‌شود.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) نیز فرمودند که شما را به صدق سفارش می‌کنم، مبادا دست از صداقت بردارید، صداقت دری از درهای بهشت است، از دروغ بر حذر باشید، زیرا دروغ دری از درهای جهنم است.

انتهای پیام
captcha