دل انسان مؤمن حریم خداست
کد خبر: 4135958
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

دل انسان مؤمن حریم خداست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: خداوند می‌فرماید دل انسان مؤمن حریم خداست و شیطان نمی‌تواند وارد آن شود، آنجایی که آدم این حریم را بشکند و دیوارهای منع ورود شیطان را از دلش بردارد، آن وقت زمینه ورود شیطان فراهم می‌شود، لذا خداوند فرمود شیطان بر دل هر دروغگوی گناهکاری نازل می‌شود.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در آخرین جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه ماه رمضان که شب گذشته، یکم اردیبهشت در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: صداقت به‌عنوان یکی از مبنا و زیرساخت‌های معارف دینی است و نقطه مقابل آن نیز کذب است، خدای متعال از ما می‌خواهد همواره در مسیر صداقت گام برداریم و بگوییم «رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ»، یعنی خدایا مرا هر کجا که بروم به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج بگردان.

وی ادامه داد: قرآن به ما نشان می‌دهد نقطه مقابل صدق جای خطرناکی است که کفار در آنجا قرار دارند، کفار دروغ می‌گویند، یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های آنان نیز تکذیب وحی و تکذیب رسول خداست.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۰۷ سوره توبه فرموده «وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ»، در این آیه آمده که منافقین مسجد ضرار را بر اساس کفر نهفته در وجودشان ساختند تا بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند، اما می‌گفتند ما جز نیکی و خوبی منظوری نداریم، خدا شهادت می‌دهد که این‌ها دروغ می‌گویند.

فاصله گرفتن از صدق و افتادن به دام نفاق

وی بیان کرد: اگر ما از صدق فاصله بگیریم این گونه نیست که بخواهیم بینابین باشیم، بلکه فاصله گرفتن از صدق، به معنای افتادن به دام نفاق و کفر است، وقتی آدم کاذب شد، مکذّب می‌شود، یعنی تکذیب‌کننده قرآن، دین، رسالت و ولایت خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خدای متعال در آیه یک سوره منافقون به پیامبر(ص) فرموده «إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ»، یعنی وقتی منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مى‏‌دهيم كه تو واقعاً پيامبر خدايى و خدا هم مى‏‌داند كه تو واقعاً پيامبر او هستى و خدا گواهى مى‏‌دهد كه منافقین دروغگو هستند.

وی گفت: خداوند در آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء فرموده «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»، یعنی کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت ایمان، اخلاق و عمل صالح داده و اینان نیکو رفیقانی هستند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کس از خدا و رسولش اطاعت کند جزو کسانی می‌شود که خدا نعمت را بر آنان تمام کرده است، خدا نعمت را بر پیامبران، صادقان، شهدا و صالحان تمام کرده است. بنابراین اگر در وادی صداقت قدم بگذاریم، رفقای ما انبیاء، صدیقین، شهدا و صلحا خواهند بود، این خیلی جایگاه بلندی است و نباید آن را از دست داد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۲ سوره عنکبوت درباره کفار فرمود «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَلْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَمَا هُمْ بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُمْ مِنْ شَيْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ»، خدا در این آیه می‌فرماید کافران می‌خواهند به مؤمنینی که بی‌ریشه هستند و اصولی و مبنایی ایمان ندارند وعده‌های دروغین بدهند و می‌گویند به راه ما بیایید، ما لغزش‌های شما را می پذیریم و کمک‌تان می‌کنیم، ما رسانه‌هایی داریم که می‌توانیم با آن‌ها عالم را جابه‌جا کنیم.

وی بیان کرد: خداوند نیز می‌فرماید کفار هرگز نمی‌توانند خطای کسی را بپوشانند، بنابراین ارتباط با آن‌ها از اصل خطاست، آن‌هایی که این وعده‌ها را به مؤمنین می‌دهند دروغ می‌گویند، در عصر خودمان نیز بارها این وعده‌ها را از مستکبران شنیدیم و دروغ‌هایشان هم برایمان آشکار شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خدای متعال در آیه ۱۰ سوره بقره راجع به منافقین فرموده در دل‌های این‌ها مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به سزاى آنچه به دروغ مى‌گفتند عذابى دردناک در پيش خواهند داشت، خدا در این آیه دروغگو بودن را به رخ منافقین می‌کشد.

بی‌خردان واقعی چه کسانی هستند؟

وی گفت: خداوند در آیات ۱۱، ۱۲ و ۱۳ سوره بقره می‌فرماید «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ، أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ، وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ».

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خدای متعال در این آیات می‌فرماید اگر به منافقون بگویید در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما تنها اصلاح‌کننده‌های روی زمین هستیم اما خدا دروغ آن‌ها را برملا می‌کند و می‌گوید این‌ها مفسدند، وقتی به این‌ها می‌گویند مثل مردم ایمان بیاورید و خودتان را اصلاح کنید، می‌گویند آیا ما مانند آدم‌های بی‌خرد ایمان بیاوریم؟ خداوند می‌فرماید سفیه و بی‌خرد واقعی این‌ها هستند ولی نمی‌فهمند.

وی اظهار کرد: چرا این‌ها بی‌خرد هستند؟ برای اینکه از دین خدا روی برگردانده‌اند، خدا در آیه ۱۳۰ سوره بقره فرمود «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»، یعنی چه كسى جز آنكه به سبك ‏مغزى گرايد از آيين ابراهيم روى برمى‏‌تابد و ما او را در اين دنيا برگزيديم و البته در آخرت نیز از شايستگان خواهد بود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: دروغ دیگر منافقین این است که وقتی به مؤمنین می‌رسند خود را مؤمن نشان می‌دهند و وقتی سراغ رفقای شیطانی خود می‌روند به هم‌مسلک‌های خود می‌گویند ما با شما هستیم، یعنی همه چیزشان بر اساس دروغ است.

وی افزود: آدم می‌تواند در عین اینکه دروغ می‌گوید، رشوه می‌گیرد، ربا می‌خورد، ظلم می‌کند، نفاق دارد، نماز هم بخواند، منافقین این گونه هستند، خدای متعال در آیه ۴۵ سوره عنکبوت فرمود «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ»، یعنی نماز را برپا دارید، یقیناً نماز شما را از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می‌دارد، در این آیه به اقامه کردن نماز اشاره شده است، خداوند می‌فرماید اگر نماز را اقامه کردید از این گرفتاری‌ها نجات پیدا خواهید کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیات ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ سوره شعراء می‌فرماید «وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ، قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا يَتَّقُونَ، قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ، وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنْطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ»، یعنی ياد كن هنگامى را كه پروردگارت موسى را ندا درداد كه به سوى قوم ستمكار برو، قوم فرعون آيا پروا ندارند، گفت پروردگارا مى‏‌ترسم مرا تكذيب كنند، و سينه‌ام تنگ مى‏‌گردد و زبانم باز نمى‌‏شود پس به سوى هارون بفرست، در این آیات مشخص می‌شود دروغ گفتن و تکذیب کردن در جنس ذات کفار، منافقین و مشرکین وجود داشته است.

وی اظهار کرد: خداوند در آیات ۲۲، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ سوره انشقاق می‌فرماید «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ، فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ»، یعنی نه بلكه آنان كه كفر ورزيده‏‌اند تكذيب مى‌كنند، و خدا به آنچه در سينه دارند داناتر است، پس آنان را از عذابى دردناك خبر ده، مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند كه آنان را پاداشى بى‏‌منت‏ خواهد بود.

آیت‌الله عابدینی گفت: در آیات ۴۲ به بعد سوره حج نیز خداوند در رابطه با کذب کفار سخن می‌گوید و می‌فرماید من فوری آن‌ها را به سزای عملشان نرساندم، بعد بیایید ببینید من با آن‌ها چه می‌کنم.

وضعیت دروغگویان در قیامت

وی افزود: در سوره مطفّفین خداوند در رابطه با وضعیت قیامت دروغگویان و تکذیب‌کنندگان می‌فرماید این‌ها وقتی در دنیا بودند قیامت را قبول نداشتند، هر تجاوزکار متعدی قیامت را تکذیب می‌کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند راجع به شیاطین می‌فرماید دل انسان مؤمن حریم خداست و شیطان نمی‌تواند وارد آن شود، آنجایی که آدم این حریم را بشکند و دیوارهای منع ورود شیطان را از دلش بردارد، آن وقت زمینه ورود شیطان فراهم می‌شود، لذا خداوند فرمود شیطان بر دل هر دروغگوی گناهکاری نازل می‌شود.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۴۳ سوره الرحمن می‌فرماید مجرمین هم اهل تکذیب هستند، خدا در این آیه می‌فرماید مجرمینی بودند که هر جرمی را مرتکب می‌شدند و کاری به جهنم نداشتند، حرام می‌خوردند، ظلم می‌کردند، اختلاس می‌کردند، دست به بیت‌المال دراز می‌کردند و شهادت به ناحق می‌دادند، این مجرمین جهنم را دروغ می‌دانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیات ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه انعام نیز فرمود کفار وقتی کاملاً در آستانه جهنم قرار گرفتند، می‌گویند ای کاش ما بر می‌گشتیم تا دیگر آیات پروردگار را تکذیب نکنیم و مؤمن شویم، خدا می‌فرماید اولاً این محال است که آن‌ها برگردانده شوند، اما اگر هم برگردانده شوند دوباره به همان کارهای سابق بر می‌گردند، چون جنس این‌ها با دروغ ساخته شده است.

وی بیان کرد: در سوره مبارکه مؤمنون خداوند فرمود ما پیغمبران را یکی پس از دیگری فرستادیم، هر امتی که پیغمبرشان آمد تا آن‌ها را ارشاد کند، او را تکذیب کردند، اما ما کاری کردیم که در تاریخ از تکذیب‌کنندگان فقط خاطره‌ای مانده تا عبرتی برای بقیه باشد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: اگر همه این تکذیب‌کنندگان در یک عصر و زمان بودند و آن‌ها را در یک اتاق می‌انداختند نمی‌توانستند حتی چند ساعت همدیگر را تحمل کنند، چرا که قطعه قطعه و جدا از هم هستند، اکنون نیز امثال همان‌ها در دنیا در حال تاخت و تاز هستند و تاب تحمل یکدیگر را ندارند و دائم به صورت هم چنگ می‌کشند.

وی گفت: خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه فرمود منافقین از هم جدا هستند، این‌ها امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، در آیه ۴ سوره منافقون نیز آمده که منافقین مثل چوب خشک هستند که باید به جایی تکیه داده شوند، چون بی‌ریشه هستند و دائم به دنبال تکیه‌گاه می‌گردند. در زمان پیغمبر(ص) یهودیان به‌عنوان تکیه‌گاه منافقین بودند، در زمان انقلاب ما نیز تکیه منافقین به آمریکا بود، الحمدلله اکنون نسل آن‌ها در حال انقراض است.

این مسئول افزود: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه درباره مؤمنین می‌فرماید مؤمنین و مؤمنات هم‌افزا هستند، «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا» هستند، از یکدیگر حمایت می‌کنند و دست هم را می‌گیرند، یعنی ولایت عرضی بین آحاد مؤمنین و مؤمنات نسبت به یکدیگر وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان گفت: خدا راجع به منافقین و کفار می‌فرماید این‌ها قطعه قطعه هستند و ربطی به هم ندارند اما راجع به انبیاء فرموده مرام و مکتب انبیاء به هم متصل است، منافقین و کفار «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ» و انبیاء «وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاق» هستند.

انتهای پیام
captcha