چگونه شیاطین اولیای ما می‌شوند
کد خبر: 4135273
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

چگونه شیاطین اولیای ما می‌شوند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه برخی کارها به منزله عبادت منفی هستند، گفت: باید ولیّ ما مشخص باشد تا تعیین ‌کند عبد چه کسی هستیم؟ اگر جزو «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» بودیم در حال عبادت خدا هستیم، اما اگر جزو «وَالَّذِينَ كَفَرُوا» بودیم، شیاطین اولیای ما هستند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته، ۲۹ فروردین در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) فرمود عبادت‌کنندگان سه دسته هستند، یک عده از ترس خدا را عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها عبادت بردگان است، دسته دوم گویا عبادت خود را به خدا می‌فروشند و می‌گویند خدایا ما عبادت می‌کنیم، تو به ما ثواب بده، عبادت این‌ها مانند عبادت تجار است، دسته سوم کسانی هستند که از روی محبت و عشق عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها عبادت احرار و آزادگان است.

وی ادامه داد: حضرت هیچ کدام از این سه دسته را رد نکردند و فرمودند هر کدام ثوابی دارند، اما بی‌شک عبادت دسته سوم در درجه بالاتری قرار دارد، چرا که این گونه افراد می‌گویند خدایا تو حتی اگر بهشت و جهنم را هم تعطیل کنی ما بازهم تو را عبادت می‌کنیم، چرا که نیاز به عبادت تو داریم.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: از این حدیث به خوبی متوجه می‌شویم که عبادت نیاز به پیش‌نیازی به نام معرفت دارد، یعنی نمی‌شود به‌صورت بخش‌نامه‌ای عبادت کرد و باید معرفت خود را نسبت به خدا تقویت کنیم، هر چه معرفت قوی شود، عبادت کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

وی گفت: برخی کارها به منزله عبادت منفی هستند، خدای متعال در آیه ۸۱ سوره مریم می‌فرماید «وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا»، یعنی به جاى خدا معبودانى اختيار كردند تا براى آنان مايه عزت باشد؛ در این آیه خدا می‌فرماید برخی‌ها عزتشان را در خدایان خودساخته جست‌وجو می‌کردند، برای مثال تکیه منافقین به یهودی‌ها بود و از آنان انتظار داشتند که این‌ها را به یک جایی برسانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: منافقینی که به سراغ یهودی‌ها می‌رفتند آیا به آنان سجده می‌کردند؟ خیر این گونه نبود، بلکه منافقین یهودی‌ها را تکیه‌گاه خود می‌دانستند، یعنی آن‌ها را ولیّ خود می‌دانستند، قرآن این کار را سرزنش می‌کند، چراکه این به منزله همان عبادت منفی است.

وی بیان کرد: این غرب‌پرستی‌ها هم به منزله عبادت کردن است، اما عبادت منفی محسوب می‌‌شود، باید ولیّ ما مشخص باشد تا ولیّ مشخص ‌کند ما عبد چه کسی هستیم؟ اگر جزو گروه «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» بودیم در حال عبادت خدا هستیم، اما اگر جزو «وَالَّذِينَ كَفَرُوا» بودیم، شیاطین اولیا ما هستند. امام صادق(ع) فرمود عبادت فقط شامل رکوع و سجود نیست، اطاعت نیز به معنای عبادت است، هر کس مخلوق را در معصیت خالق اطاعت کند، گویا دارد او را عبادت می‌کند.

«مأموریم و معذور» یک اشتباه رایج است

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر همین‌ اطاعت کردن از مخلوقات خداست، برخی می‌گویند ما مأمور و معذوریم، این اشتباه است، مأمور نزد خدا مسئول است، هر چه خدا گفت را باید اطاعت کرد، چرا که آنچه دیگران دیکته می‌کنند ممکن است خلاف دین، عقل و عدل باشد. هر انسانی کرامت دارد، کرامت انسانی اقتضا می‌کند انسان فقط بندگی خدا را به جای آورد، برخی‌ها خیلی راحت عبد شیطان و عبد معصیت‌کاران می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند هر کس راحت گوشش را به یک فضایی بدهد، گویا دارد آن فضا را عبادت می‌کند، یعنی برای مثال اگر کسی گوش، چشم و هستی خود را پای فضای مجازی و تبلیغات شیاطین رسانه‌ای بین‌المللی بگذارد، گویا دارد این شیاطین را عبادت می‌کند، از سوی دیگر هم یک گوینده ممکن است حرف خدا را بزند، گوش کردن به حرف او مانند عبادت خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود اگر دیدید مردم به چپ و راست رفتند و شما خواستید گم نشوید به راه ما بیایید، اهل بیت(ع) را رها نکنید، آن کسی که به ما تکیه کند، ما او را همراهی می‌کنیم و نمی‌گذاریم به انحراف کشیده شود، اما اگر کسی از ما دست بردارد ما نیز رهایش می‌کنیم.

در عهد و پیمان با خدا باشید

وی خاطرنشان کرد: در کتاب شریف کافی از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که حضرت فرمودند خدا رسولش را به حق مبعوث فرمود برای اینکه مردم نروند آدم‌ها و حزب‌ها را بپرستند و به‌دنبال تنظیم پرستش خود در راستای منافع دنیایی نباشند، خدا پیغمبرش را فرستاد تا مردم را از بردگی بندگان برهاند و به بندگی افتخارآمیز پروردگار برساند، پیغمبر آمد تا به مردم بگوید به جای اینکه در عهد و پیمان با مردم باشید در عهد و پیمان با خدا باشید.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در بحارالانوار آمده «عنوان بصری» خدمت امام صادق(ع) رفت و گفت ۹۴ سال از عمر من گذشته است، در این مدت در مکتب علمی تربیتی مالک بن انس بوده‌ام، اکنون آمده‌ام از محضر شما استفاده کنم، امام(ع) فرمود همان‌طور که تاکنون پای درس او بوده‌ای، باز هم به همان جا برو. این فرمایش امام(ع) روی عنوان بصری تأثیر گذاشت و نمی‌توانست خود را از مکتب امام محروم کند، با خود گفت اگر این آدم لیاقتی در من می‌دید مرا از درب خانه خود رد نمی‌کرد، معلوم می‌شود من خیلی بیچاره و گرفتار هستم.

وی ادامه داد: عنوان بصری به مسجدالنبی(ص) رفت و به رسول خدا(ص) سلام داد، ۲ رکعت نماز خواند و گفت یاالله، من از تو در خواست می‌کنم کاری کنی قلب امام صادق(ع) مرا قبول کند تا من از علم آن حضرت استفاده کنم و راه راست را یاد بگیرم. عنوان بصری با دلی محزون به منزلش بازگشت و دیگر به سراغ مالک بن انس نرفت، چرا که تحت تأثیر امام صادق(ع) قرار گرفته بود، یک روز خیلی دلش گرفت و بعد از نماز عصر تصمیم گرفت مجدد نزد امام صادق(ع) برود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: عنوان بصری می‌گوید به منزل امام صادق(ع) رفتم و اجازه ورود گرفتم، نزد امام(ع) رفتم، حضرت یک مقدار تأمل کرد و سپس برای عنوان بصری دعا کرد و گفت برای چه به اینجا آمده‌ای؟ عنوان بصری می‌گوید با خودم گفتم همین که نزد امام آمدم، آن حضرت را زیارت کردم و امام برای من دعا کرد، این خیلی باارزش است، اما امام مجدد پرسید حاجت تو چیست؟

وی اظهار کرد: عنوان بصری می‌گوید به امام گفتم من از خدا خواستم قلب شما مرا بپذیرد و علم و دانش شما روزی من شود، حضرت فرمود علم نوری است که خدای متعال هرکس را که بخواهد هدایت ‌کند، این نور را در جان و قلب او می‌اندازد و درونش را روشن می‌کند. امام(ع) در ادامه به عنوان بصری فرمود اگر خواستی عالم شوی ابتدا کاری کن عبد و بنده خدا باشی، سپس تصمیم بگیر هر چه آموخته‌ای را عمل کنی و به کار بگیری، در درجه بعدی هم از خدا بخواه به تو چیزی بفهماند.

امام جمعه قزوین در پایان بیان کرد: این حدیث نشانگر اهمیت عبادت در روشن شدن انسان، نورانی شدن دل و رسیدن به علم حقیقی است، خداوند در سوره نور می‌فرماید خدا نور آسمان‌ها و زمین است و هر کس را بخواهد با نور خود هدایت می‌کند، سپس در آیه ۴۰ این سوره فرمود هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری در وجود او نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha