صداقت رمز پیروزی بر دشمنان است
کد خبر: 4135767
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
آیت‌الله عابدینی:

صداقت رمز پیروزی بر دشمنان است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) رمز پیروزی بر دشمنان را صداقت می‌داند، گفت: رمز پیروزی امام خمینی(ره) این بود که از ابتدا صادقانه کار را شروع کرد و بر سر عهد و پیمان خود ایستاد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته، ۳۱ فروردین در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: یکی از اصول و زیرساخت‌های مستحکم ایمانی و قرآنی صداقت است، خداوند در آیه ۸۷ سوره نساء فرمود «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا»، یعنی خدای یگانه، هیچ خدایی جز او نیست؛ محققاً همه شما را در روز قیامت که شک در آن نیست جمع آورد، و کیست که راست‌تر از خدا سخن گوید؟

وی ادامه داد: خدای متعال صداقت را به عنوان یک عنصر مهم و مشترک بین خودش و انسان بیان می‌کند و می‌فرماید در فطرت انسان این معنا وجود دارد، در آیات ۲۳-۲۴ سوره مبارکه بقره فرمود «وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ»، یعنی و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‏‌ايم شك داريد پس اگر راست مى‏‌گوييد سوره‏‌اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را غير خدا فرا خوانيد، پس اگر نكرديد و هرگز نمى‏‌توانيد كرد از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگ‌ها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در این آیات با منکران قرآن صحبت می‌کند و می‌گوید درست است که منکر قرآن هستید اما من در فطرت شما صداقت را تعریف کرده‌ام، شما هم صدق و راستی را می‌فهمید و نباید از آن تخطی کنید.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۲۲ سوره مبارکه نساء فرمود «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا»، یعنی کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته انجام داده‌اند، به زودی آنان را در بهشت‌هایی که از زیرِ درختانِ آن نهرها جاری است، درآوریم، در آن جاودانه‌اند. وعده خدا حق است، و راستگوتر از خدا در گفتار کیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در آیه ۳۲ و ۳۳ سوره مبارکه زمر فرمود «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ، وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»، یعنی ستمكارتر از كسی كه بر خدا دروغ ببندد، و سخن صدق را كه به سراغ او آمده تكذيب كند چه كسی است؟ آيا در جهنم جايگاه كافران نيست ؟ اما كسی كه سخن صدق بياورد و كسی كه آن را تصديق كند آن‌ها پرهيزگارانند.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید آن کسانی که اهل صدقند اهل تقوا هم هستند، ائمه (ع) در قله تقوا و صدق قرار دارند، خداوند در آیات ۷ و ۸ سوره مبارکه احزاب فرمود «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا، لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا»، یعنی و ياد كن هنگامى را كه از پيامبران پيمان گرفتيم و از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى پسر مريم و از همه آنان پيمانى استوار گرفتيم، تا راستان را از صدقشان باز پرسد و براى كافران عذابى دردناك آماده كرده است. خداوند می‌گوید در قیامت از شما می‌پرسم در صداقت کجا بودید؟ چقدر کیمیای صداقت در وجود شما نفوذ کرده بود؟

آیت‌الله عابدینی گفت: خداوند در آیات ۵۴ و ۵۵ سوره مبارکه قمر فرمود «انَّ الْمُتَّقِينَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ، فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِر»، یعنی در حقيقت مردم پرهيزگار در ميان باغ‌ها و نهرها، در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانايند، از این آیه معلوم می‌شود که در قیامت جایگاه صداقت تعریف شده است.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، یعنی ای مؤمنین از خدا پروا کنید و با صادقان باشید صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند.

بدون صداقت به هدف نمی‌رسیم

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در اهمیت صداقت می‌توان به خطبه ۴۱ نهج‌البلاغه اشاره کرد، این خطبه در بحارالانوار هم نقل شده است، امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه می‌فرماید ای مردم امکان ندارد بدون صداقت به اهداف خود برسید، هیچ سپری نگه‌دارنده‌تر از صداقت نیست، آدم اگر صداقت را کنار گذاشت یعنی سپرش را در مقابل تیراندازی‌های شیاطین زمین گذاشته است.

وی افزود: هر کس عالم را زنده و فعال ببیند هرگز سراغ غدر نمی‌رود، غدر ضد صدق است، غدر به معنای حیله و نیرنگ است، چه کسانی سراغ حیله و نیرنگ می‌روند؟ آن‌هایی که نمی‌فهمند این عالم واکنش نشان می‌دهد، در ادامه نیز امیرالمؤمنین(ع) گلایه کرده و فرموده در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از مردم حیله و نیرنگ را زرنگی می‌پندارند، یعنی فکر می‌کنند خیلی زرنگ بوده‌اند که آبروی کسی را برده‌ یا در فضای مجازی غلط‌هایی را مرتکب شده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید آدم‌های نادان می‌گویند این‌ افراد چقدر چاره‌جو هستند و راه و چاره بلدند، در حالی که این‌ها زرنگی نیست، مرگشان باد، با این نفرین امیرالمؤمنین(ع) حیله‌گران هرگز نمی‌توانند از جا بلند شوند، البته ممکن است چند صباحی خوش باشند اما این برای امتحان آن‌هاست.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود مؤمنان زیرک و باهوشند، اگر بخواهند سراغ حلیه بروند بلدند اما آن‌ها مانعی بر سر راه خود می‌بینند زیرا می‌دانند که خدا به این کارها راضی نیست که آدم‌ها حیله‌گر و مکار باشند.

آیت‌الله عابدینی افزود: در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) رمز پیروزی بر دشمنان را صداقت می‌داند، اگر به دهه‌های گذشته برگردیم با خود می‌گوییم این آمریکا و شوروی که غول‌های قدرت در جهان بودند، چه شدند؟ می‌بینیم این غول‌های قدرت شکسته شدند و امام(ره) به صورت آن‌ها سیلی زد، امام(ره) در سال ۵۹ فرمودند مقصد یک مقصد است و آن شکستن ابرقدرت‌هاست، بارها نیز شنیدیم که چهره‌های سیاسی آمریکایی گفتند خمینی ما را تحقیر کرد. امام(ره) فرمود مقصد شکستن این ابرقدرت‌هاست، بعد صدای شکستن این‌ها به زبان خودشان مطرح شد، اکنون هم ارکان آن‌ها به هم ریخته است، رمز موفقیت امام(ره) صداقت بود.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ما در یکی از جنگ‌ها با خویشاوندان خود می‌جنگیدیم، هر چه با آنان می‌جنگیدیم ذره‌ای شک در وجود ما نمی‌آمد، چون بحث ایمان و کفر بود بدون اینکه ذره‌ای شک کنیم پای کار ایستادیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: گاهی یک مرد جنگجو از ما و یک جنگجو از دشمن در مقابل هم قرار می‌گرفتند و جنگ تن به تن اتفاق می‌افتاد، این‌ها وقتی با هم درگیر می‌شدند قصد جان یکدیگر را داشتند، گویا همه نگاه می‌کردند ببینند کاسه مرگ نصیب کدام یک از این جنگاوران می‌شود؟ حضرت می‌فرمایند این اتفاق ادامه داشت تا اینکه امتحان دادیم و صداقت و ایمان ما آشکار شد و خدا خواری و شکست را بر دشمن و پیروزی را برای ما نازل کرد.

وی اظهار کرد: حضرت با این جملات به ما می‌فهماند پیروزی و شکست دست خداست، اینکه امام(ره) پیروز شد به این دلیل بود که از ابتدا صادقانه با خدا کار را شروع کرد و بر سر عهد و پیمان خود ایستاد، خداوند هم در آیه ۳۰ سوره فصلت فرموده کسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌آيند و مى‏‌گويند نترسید و غمگين نباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد.

آیت‌الله عابدینی در پایان بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حدیثی فرمودند اگر کسی ۴ ویژگی اعم از صداقت، ادای امانت، عفت بطن و اخلاق خوب داشته باشد خدا خیر دنیا و آخرت را به او عطا کرده است.

انتهای پیام
captcha