غدیرخم استمرار جریان هدایت است
کد خبر: 4130558
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

غدیرخم استمرار جریان هدایت است

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم ماه مبارک رمضان گفت: غدیر خم ولایت و امامت را به نبوت و رسالت متصل می‌کند و هدایت از این طریق جریان می‌یابد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، نهم فروردین ماه در هفتمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: قرآن کریم نخستین منبع هدایت است، این کتاب انسان‌ها را به محکم‌ترین و ماندگارترین مبانی هدایت می‌کند و هدایتش به گونه‌ای نیست که پس از چند سال دیگر به درد ما نخورد و جایگزین داشته باشد.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) نیز دومین منبع هدایت است، البته پشت‌صحنه همه هدایت‌ها خداست، چرا که خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود این‌گونه نیست که تو هر کس را بخواهی هدایت کنی، بلکه هر کسی را خدا بخواهد هدایت می‌شود، بنابراین اصل و مرکز هدایت در نگاه توحیدی به خدای متعال برمی‌گردد، یعنی همه هدایت‌ها از ذات مقدس خدا می‌جوشد، این هدایت به‌صورت قرآن، رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) تجلی پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: سومین منبع هدایت انسان‌ها، ائمه(ع) هستند، همان خدایی که فرمود پیامبر(ص) را برای هدایت فرستاده‌ایم، با همین جمله آدرس خیابان بعدی هدایت را برای ما نوشت، این معنا را از آیه ۶۷ سوره مائده می‌توان دریافت.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده فرموده است «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»، یعنی اى پيامبر آنچه را که از جانب پروردگارت به تو نازل شده ابلاغ كن و اگر این کار را نكنى مأموریت خویش را به اتمام نرسانده‏‌اى.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: ما صحنه غدیرخم را به‌عنوان مراسم معارفه امیرالمؤمنین (ع) توسط رسول خدا (ص) می‌دانیم، این همان کاری بود که خدا به پیامبر ص) فرمود اگر این مأموریت مهم را انجام ندهی گویا هیچ کاری نکرده‌ای.

غدیرخم ولایت را به نبوت متصل می‌کند

وی ادامه داد: بنابراین در غدیرخم رشته هدایت رسول خدا (ص) به بعد از آن حضرت متصل می‌شود و استمرار پیدا می‌کند، نبوت و رسالت به معنای هدایت است، امامت و ولایت نیز همین معنا را دارند، غدیر خم ولایت و امامت را به نبوت و رسالت متصل می‌کند و هدایت از این طریق جریان می‌یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نور هدایت مختص خداست، خدای متعال این چراغ هدایت را به منابعی می‌تاباند که آن‌ها این نور را به ما برسانند، خداوند در آیات ۳۵ و ۳۶ سوره نور از این معنا پرده برداشته است، در آیه ۳۵ این سوره آمده «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی (خدا نور آسمان ها و زمین است)، در آیه ۳۶ نیز پای پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) به میان آمده و خدا فرموده «فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ»، یعنی در خانه‌هايى كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آن‌ها رفعت‏ يابد.

وی یادآور شد: در کتاب شریف اصول کافی آمده که امام صادق(ع) فرموده ما دو نوع امام داریم، یکی امام نار و دیگری امام نور است، خداوند می‌فرماید ما یک کسانی را امام و پیشوا قرار دادیم که کار این‌ها این است که مردم را به امر ما هدایت می‌کنند، این‌ها امامان نور هستند، نور خدا برای هدایت و کمال انسان‌ها در این‌ها تجلی می‌کند، این‌ها مطابق آیه ۷۳ سوره انبیاء «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» هستند و همیشه فرمان خدا را بر فرمان دیگران مقدم می‌شمارند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام(ع) در ادامه فرمودند گروه دوم امامانی هستند که مردم را به جهنم فرا می‌خوانند، اگر عده‌ای اختلاس کردند، رئیس این‌ها امامی است که دیگران را به جهنم می‌کشاند، اگر عده‌ای باند شدند تا اقتصاد را با ربا پیش ببرند، رئیس این‌ها امامی است که مردم را به سمت جهنم می‌برد، اگر عده‌ای باند شدند تا در مسائل سیاسی اجتماعی راه نفاق در پیش گیرند، رئیس آن‌ها امامی است که مردم را به جهنم دعوت می‌کند، راه این امامان و پیروان آن‌ها به جهنم ختم می‌شود.

وی افزود: این دسته به‌خاطر هوای نفسانی خود راهی را می‌روند که خلاف کتاب خداست، پیامبر(ص) فرمود هر کس کتاب خدا را امام خود قرار دهد و با هدایت کتاب خدا حرکت کند، این کتاب او را تا بهشت رهبری می‌کند، هر کس این کتاب را پشت سر قرار دهد و هوای نفسانی را امام خود قرار دهد، قرآن او را به جهنم می‌راند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: در کتاب بصائر الدرجات، محمدبن‌حسن‌صفار از امام باقر (ع) نقل کرده که حضرت مستمراً فرمودند ما پیشوایان هدایت، چراغ‌های روشن و صراط مستقیم هستیم، صراط مستقیم در سوره حمد به «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» معنا شده است.

وی بیان کرد: «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» در آیه ۶۹ سوره نساء این چنین معنا شده که «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»، یعنی كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته و با پيامبران، صادقان، شهيدان و شايستگان همدم هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: پیغمبر(ص) تمام دار و ندار خود را در غدیر خم به نام امیرالمؤمنین(ع) ثبت کرد و فرمود نعمت این است، خداوند نیز در آیه سوم سوره مائده فرمود «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا»، یعنی امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام کردم و اسلام را براى شما به‌عنوان آيين برتر برگزيدم.

وی یادآور شد: در ادامه امام باقر(ع) می‌فرماید ما نعمت خدا برای خلق هستیم، هر کس به ما اقتدا کند ما برای او راه هستیم و نمی‌گذاریم گم شود یا انحراف پیدا کند و او را تا بهشت پیش می‌بریم.

قرآن و اهل بیت(ع) پیروان خود را تا بهشت هدایت می‌کنند

امام جمعه قزوین اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمود من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را، تا وقتی که از این دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند؛ بنابراین اهل بیت(ع) و قرآن از هم جدایی‌ناپذیرند و هر دو پیروان خود را تا بهشت رهبری می‌کنند.

وی اظهار کرد: امام باقر(ع) در ادامه فرمود ما عزت اسلام هستیم، خدا به وسیله ما از عذاب مردم صرف‌نظر می‌کند، هر کس نسبت به حق ما معرفت پیدا کرد و ما را یاری کرد، از ماست.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: پیامبر(ص) در رابطه با امام حسین(ع) فرمود «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ»، حسین(ع) دری از درهای بهشت است؛ بنابراین با در کنار هم قرار دادن همه این آیات و احادیث در می‌یابیم که ائمه(ع) نیز مانند پیامبر ادامه‌دهنده جریان هدایت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب مناقب ابن‌شهرآشوب آمده که پیامبر(ص) داشتند برای امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) دعا می‌کردند و می‌فرمودند خدایا این دو را در وحدت قرار بده، قلب‌هایشان را در انس و الفت با یکدیگر قرار بده، به این‌ها ذریه پاک، مبارک و بابرکت عنایت کن.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: از ذریه این‌ها یک نفر مانند امام خمینی (ع) تربیت می‌شود که عالم را تغییر جهت داده و سرنوشت کشورها را تغییر می‌دهد، یک نفر هم مانند رهبر حکیم انقلاب تربیت می‌شود که روی همه اهل دنیا تأثیرگذار است، یک حاج قاسم هم از ذریه این‌ها آشکار می‌شود که همه عالم به نام او آشنا می‌شوند، دشمنان از او می‌ترسند و دوستان به او دل می‌بندند.

انتهای پیام
captcha