در چه مواردی منفعت‌طلب باشیم
کد خبر: 4134970
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

در چه مواردی منفعت‌طلب باشیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه گفت: نفع خود را از بیان خدا یعنی از قرآن بگیرید، قرآن مرکز منافع شماست و باید در این موارد منفعت‌طلب باشیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته، ۲۸ فروردین در مسجدالنبی(ص) برگزار شد، گفت: عبادت یکی از اصول قرآنی است که نیازمند پیش‌نیاز معرفت نسبت به خدا و قیامت است، همچنین ما باید نسبت به قرآن شناخت داشته باشیم، چون آیات قرآن کریم از منابع مهم معرفی بندگی است، اعتقاد به رسالت پیامبر(ص) و ولایت ائمه(ع) نیز از پیش‌نیازهای عبادت است.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) به ابوذر فرمود اگر می‌خواهی عبادت حقیقی داشته باشی احتیاج به معرفت نسبت به خدای متعال داری، همچنین نیازمند ایمان به جایگاه نبوت رسول خدا(ص) و محبت نسبت به اهل بیت(ع) هستی.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: عبادت همان صراط مستقیم است، عبادت وجه مشترک دعوت همه پیام‌آوران الهی است، ما ۱۲۴ هزار پیغمبر داریم که وجه مشترک همه آنان دعوت به عبادت است، خداوند در آیه ۳۶ سوره نحل فرمود «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»، یعنی در ميان هر امتى فرستاده‏‌اى برانگيختيم تا بگويد خدا را بپرستيد و از طاغوت بپرهيزيد.

وی بیان کرد: خدای متعال زمانی که درباره قوام دین صحبت می‌کند، در آیه ۵ سوره بینه می‌فرماید «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»، خداوند در این آیه می‌فرماید اقامه دین، بر پا داشتن نماز و ادای زکات هر کدام شعبه‌ای از عبادت هستند.

عفت مختص حجاب بانوان نیست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هر کاری برای رضای خدا انجام شود، عبادت است، خدا بسیاری وقت‌ها مؤمنین را تحت عنوان عبد صدا می‌زند که این نشانه اهمیت عبادت است. خداوند در آیات ۱۰ تا ۱۸ سوره مبارکه زمر فرمود تقوای پروردگارتان را رعایت کنید، تقوا محصول عبادت است، ما می‌خواهیم به تقوا و کرامت برسیم، کرامت محصول تقواست، عفت نیز محصول کرامت است.

وی گفت: عفت فقط مخصوص زنان یا فقط مخصوص موضوع حجاب نیست، عفت بطن نیز یکی از جنبه‌های عفیف بودن است، یعنی کسی که به‌خاطر حرص و ولع در خوردن، آبرویش را از دست نمی‌دهد، عفت کلام نیز حائز اهمیت است، یعنی کسی که هر کلامی را بر زبان نمی‌آورد، یا برای مثال می‌گویند فلانی عفیف است، اگر نیازمند و گرسنه هم باشد به این راحتی دستش را پیش کسی دراز نمی‌کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند می‌گوید این‌ها چون عفیف هستند اصرار نمی‌کنند از مردم چیزی بگیرند و به مؤمنین می‌گوید حواستان به این‌ها باشید، بنابراین عفت را باید در زوایای مختلف زندگی داشته باشیم.

عبادت برای ساماندهی تقواست

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید عبادت کنید تا به تقوا برسید، چطور می‌توانیم عبادت کنیم؟ یکی از عبادات روزه است، یکی حج است، باید از این عبادات به تقوا رسید، به‌عبارت دیگر این عبادات تقوا را ساماندهی می‌کنند. بنابراین هر عبادتی ما را به تقوا می‌کشاند، نتیجه عقیده عبادت است، نتیجه عبادت نیز تقواست، نتیجه تقوا هم کرامت است، کرامت هم نتایجی از قبیل عفت، سخاوت، شجاعت دارد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حالا ببینید چقدر سخت است مواجه شدن با کسانی که بی‌حجاب یا بدحجاب هستند، اینکه بیاییم در خیابان شعار «مرگ بر بی‌حجاب» بدهیم مشکلی را حل نمی‌‌کند، راه این است که برای عوامل آمریکایی صهیونیستی که از ابزار بی‌حیایی و بی‌عفتی استفاده کرده‌اند، اعمال قانون شود و بی‌حجاب‌هایی که نسبت به عواقب کارشان ناآگاه هستند را توجیه کرد و از نظر فرهنگی در آن‌ها تحول ایجاد کرد، اغلب بدحجاب‌های جامعه از دسته دوم هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: رسول خدا(ص) فرمودند برترین آدم‌ها کسانی هستند که عاشق عبادت هستند و با عبادت زندگی می‌کنند، این گونه آدم‌ها عبادت را در آغوش می‌گیرند و در قلبشان نسبت به عبادت عشق می‌ورزند، جسمشان را هم با عبادت درگیر می‌کنند.

وی بیان کرد: عصر روز تاسوعا امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) مأموریت داد که ببیند تصمیم دشمن چیست؟ دشمن خیال می‌کرد همان عصر تاسوعا چند دقیقه با سپاه امام می‌جنگد و همه را به شهادت می‌رساند و بساط برچیده می‌شود، حضرت ابوالفضل(ع) پس از انجام مأموریت، خدمت امام حسین(ع) بازگشت و گزارش داد دشمن قصد حمله دارد، امام(ع) فرمود برو به آن‌ها بگو امشب را مهلت دهند که نماز بگزارم، قرآن قرائت کرده و استغفار کنم، سپس فرمود خدا می‌داند که من به نماز عشق می‌ورزم.

قرآن مرکز منافع ماست

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید نفع خود را از بیان خدا یعنی از قرآن بگیرید، قرآن مرکز منافع شماست، باید در این موارد منفعت‌طلب باشیم، منفعت ما آن چیزهایی است که قرآن برای ما آورده است، باید از بیان خدا و کتاب خدا منافع خود را تحویل بگیریم.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید قرآن با موعظه‌هایش برای شما منفعت آورده است، منفعت در آیات قرآن کریم است، منفعت خود را از موعظه‌های آن کسی که خدا او را به‌عنوان رسول شما فرستاد، دریافت کنید، همچنین منفعت خود را از نعمت ولایت دریافت کنید.

امام جمعه قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود خودتان را تربیت عبادی کنید تا بتوانید به نحو احسن بندگی کنید، همین طوری آدم عبد نمی‌شود، اگر آدم کوشش و تمرین نکند، چطور می‌خواهد عبد شود؟ زمانی عبد می‌شویم که خود را در بندگی تربیت کنیم.

برترین عبادت‌ها کدام است؟

وی بیان کرد: عبادت یکی از اصول قرآنی است، حال باید ببینیم برترین عبادت‌ها کدام است؟ رسول گرامی اسلام(ص) فرمود برترین عبادت ذکر «لااله الاالله» و «لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» است و برترین دعا استغفار است، اگر با معرفت و با دقت این کلمات را بر زبان بیاوریم خیلی در روحیات‌مان تأثیر می‌گذارد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند بهترین کار در روی زمین دعا کردن است و برترین عبادت عفاف است، عفیف بودن نتیجه عبادت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند بهترین حال زاهدانه در دنیا این است که یاد مرگ باشید، یعنی همین که بفهمید باید هر چه دارید زمین بگذارید و با عبادت و بندگی از دنیا بروید، اگر این را متوجه شویم نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شویم، پیامبر(ص) فرمود بهترین چیزی که انسان را نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌کند فهم و درک مرگ است، حضرت در ادامه فرمود یاد مرگ بهترین عبادت است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر(ص) در حدیث دیگری فرمودند اگر خدا به بنده‌ای توفیق دعا بدهد همین که دعا می‌کند خدا درهای رحمت را به روی او باز می‌کند، آن موقعی که با حال خوب دعا می‌کنیم، معلوم می‌شود توفیق خدا همراه آن است. رسول خدا(ص) در حدیث دیگری فرمود برترین عبادت فهم عمیق نسبت به دین است، متأسفانه آدم گاهی به دین سطحی نگاه می‌کند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در حدیث آمده قرائت قرآن با عزم فهم و درک، برترین عبادت‌هاست، امام صادق(ع) فرمودند برترین عبادت این است که انسان دائم درباره اسماءالله فکر کند، همیشه فکرش مشغول اسماءالله باشد و در قدرت خدا فکر کند، این انسان را عبد تربیت می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: امام رضا (ع) فرمودند عبادت فقط زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن نیست، اینکه آدم در امور خدا و در مخلوقات عالم هستی فکر کند عبادت است، در حدیث دیگری آمده که برترین عبادت شکیبایی کردن، سکوت معنادار و متفکرانه و همچنین انتظار فرج است. اگر به این برترین‌ عبادت‌ها توجه شود، فرمایش امیرالمؤمنین(ع) را محقق می‌کنند و ما را عبد پرورش می‌دهند و تربیت‌مان می‌کند که بنده باشیم.

انتهای پیام
captcha