معانی و درجات صبر در قرآن + اینفوگرافیک
کد خبر: 4140711
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

معانی و درجات صبر در قرآن + اینفوگرافیک

تقویت آستانه تحمل و صبر با مداومت بر یاد محبوب در قالب ذکر و تسبیح و عبادت دائمی میسر خواهد شد، بنابر این در ۱۸ مورد از آیات قرآن، فرمان شکیبایی به پیامبر اکرم (ص) تکرار شده است.

تکرار فرمان صبر و شکیبایی به پیامبر (ص) در قرآن+ اینفوگرافیکبه گزارش ایکنا، نسبت صبر و تسبیح، عیار قابل تدبری در قرآن است. در قرآن کریم در ۱۸ مورد به پیامبر اکرم(ص) خطاب «اِصبِر؛ شکیبا باش» آمده است؛ شکیبا باش همانند پیامبران اوالعزم به عنوان صاحب بالاترین درجه صبر (آیه ۳۸، سوره احقاف)، شکیبایی رمز تقوا و پیروزی (آیه ۴۹، سوره هود)، صبر و شکیبایی وظیفه پیامبر در مقابل آزار دشمنان، صبر، جزء حسنات، دعوت پیامبر به صبر جمیل و نیکو، امر به صبر پیامبر در مبارزه با کفار، صبر در مقابل فشار‌های تبلیغاتی، یادآوری بندگان بزرگوار خداوند وسیله‌ای برای تقویت شکیبایی، استقامت در طریق ابلاغ حکم پروردگار، شکیبایی در برابر حکم پروردگار، شکیبایی در تبلیغ قرآن و عبادت الهی در شب و روز و ... و دو مورد نیز عبارت «اصْطَبِر؛ دو چندان استقامت کن» آمده است، چنانکه در آیه ۶۵ سوره مریم بر شکیبایی در عبادت پروردگار تأکید کرده است، «وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا» و در آیه ۱۳۲، سوره طه امر به نماز به خانواده‌ات کرده است و پیامبر(ص) را بر شکیبایی بر آن تصریح کرده است «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا...».

تأمل در این موارد ۲۰ گانه ما را به این نتیجه می‌رساند که راه رسیدن به بالاترین درجه نبوت و امامت، داشتن حد اعلای صبر است؛ همانطور که در آیه ۲۴، سوره مبارکه سجده آمده «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ». تقویت آستانه تحمل و صبر با مداومت بر یاد محبوب در قالب ذکر و تسبیح و عبادت دائمی میسر خواهد بود، همانطور که در آیه ۲۸، سوره رعد آمده است، «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

معانی و درجات صبر در قرآن

تکرار فرمان صبر و شکیبایی به پیامبر (ص) در قرآن+ اینفوگرافیک

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن است که جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha