ویژگی‌های خانواده در سوره انسان + اینفوگرافیک
کد خبر: 4153774
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

ویژگی‌های خانواده در سوره انسان + اینفوگرافیک

ویژگی‌های خانواده آن هم خانواده‌ای تراز در سوره انسان بیان شده است. برترین خانواده قرآن، زندگی علوی و فاطمی است. این ویژگی همراه با پاداش آن بنابر محتوای سوره انسان در قالب اینفوگرافیک ارائه شده است.

ویژگی‌های برترین خانواده قرآن و پاداش آنان

به گزارش ایکنا، سبک زندگی علوی و فاطمی در آیات 5 تا 22 سوره مبارکه انسان (دهر، ابرار، هل‌ أتی) به گونه‌ای مطرح شده است که می‌توان از آن به عنوان «ویژگی‌های برترین خانواده قرآن» اشاره کرد، خانواده‌ای که پاداشی اینچنین نصیبشان شده است، «إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا؛ این بهشت به حقیقت پاداش (اعمال) شماست و سعی و اشتیاقتان (در راه طاعت حق) مشکور و مقبول است».

شاخصه‌های خانواده قرآنی:

  • شکیبایی در مصیبت، عبادت و معصیت «وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا ...» (انسان/12)
  • ترس از مقام خداوند «إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا »(انسان/10)
  • اخلاص در عمل «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» (انسان/9)
  • گذشت از آنچه دوست دارند و نیازشان است «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» (انسان/8)
  • رسیدگی به نیازمندان «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَأَسِيرًا» (انسان/8)
  • ترس از روز رستاخیر «وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا» (انسان/7)
  • وفای به عهد «يُوفُونَ بِالنَّذْرِ» (انسان/7)

رعایت این شاخصه‌ها، قطعا موجب رسیدن به مراتب عالیه در یک خانواده خواهد شد.

اینکه فلسفه زندگی انسان چیست؟ خالق انسان هفت ویژگی را برای «ابرار» در سوره‌ای با همین نام (انسان) در کتاب هدایت خویش ذکر کرده که 14 پاداش اخروی در آن است و استمرار این صفات، موجب نزدیکی به خالق است (پنج فعل مضارع).

نظم اساسی این آیات از مراحل نازل (محسوس) شروع و تا مرحله عالی (معقول) ادامه دارد، در این فراز معنوی و فرودهای مادی، پاداش‌هایی ذکر شده، که اوج آن «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» است.

با توجه به ذکر واژه «اسیر» در آیه 8 سوره دهر «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» به یقین آیات مورد اشاره مدنی هستند، لذا بنا بر اعتراف مفسران فریقین، این آیات در شأن‌ اهل‌بیت(ع) نازل شده است. پیامبر(ص) نیز در بخشی از خطبه غدیر می‎‎فرماید «خداوند در سوره‌ هَلْ أَتی گواهی به بهشت نداده، مگر برای او (امیر‎المؤمنین علیه السلام)».

دو دریای مَرَجَ‌الْبَحْرَیْنِ، علی(ع) و فاطمه(ع) هستند که برای رضای الهی از داشته‎های دنیایی خویش گذشتند که ثمره ایثار خالصانه ایشان «لؤلؤ و مرجان» یعنی حسنین بودند که یکی کریم اهل‎بیت(ع) و دیگری ابوالاحرار عالم، نامیده شدند.(سوره الرحمن آیات 19 تا 22)

سوره «ابرار» با الگو قرار دادن سبک زندگی محسوس اهل بیت(ع) بر آن است تا بگوید «نیکـوکار» باشید و همانند عبادُالله، آخرت را جدی گرفته و در نهایت خلوص، از حُبّ دنیا برای جلب خشنودی خداوند بگذرید. امید که الگوی ما برای زندگی، نیک‌کرداران حقیقی باشند، «رَبَّنَا...وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» (آل‌عمران/ 193)

ویژگی‌های برترین خانواده قرآن و پاداش آنان

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha