تبعیت از الگوی برتر، شرط رسیدن به سعادت + اینفوگرافیک
کد خبر: 4180511
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

تبعیت از الگوی برتر، شرط رسیدن به سعادت + اینفوگرافیک

حافظ و مفسر قرآن کریم ضمن معرفی ویژگی و اوصاف برترین الگوی عالم هستی، حضرت ختمی مرتبت(ص) با توجه به محتوای آیه 157 سوره مبارکه اعراف، نتیجه‌گیری کرده است که بر اساس این آیه، سعادت در گرو تبعیت از نور و رسول، به دست خواهد آمد.

سعادت به شرط تبعیت از نور

به گزارش ایکنا، استراتژی‌ها به اختصار، برنامه‌ها و رویکردی است که افراد برای رسیدن به موفقیت‌ها، اجرا می‌کنند. حال سؤال این است، از میان 6 هزار و 236 آیه قرآن، یک آیه سراغ دارید که رویکرد پیامبر(ص) را به عنوان برترین الگوی بشریت «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب/21) در عبارتی کوتاه و جامع معرفی کند؟  

قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت «هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى» (آل‌عمران /138) و کتاب جاویدان الهی و انذارکننده «وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ» (انعام/19) است. کتابی که همانطور که در آیه 15 سوره مبارکه مائده آمده است «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ» بوده و مظهر نورِ الهی است.

خداوند در آیه 157 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، در این آیه پیامبر(ص) این چنین معرفی شده است:

  1. فرستاده و رُسُل بودن پیامبر(ص)
  2. پیام‌‌آور با فایده بسیار
  3. درس ناخوانده و امیّ
  4. همان که نام و اوصافش با همان ویژگی‌ها در کتب عهدین نوشته شده است. سپس در ادامه، رئوسِ برنامه‌های انسان‌ساز پیامبر خاتم(ص) را با پنج فعل مضارع (که مبین استمرار این اهداف است)، تبیین می‌کند.
  5. به امور شایسته عقل و شرع پسند فرمان می‌دهد و از کارهای ناشایسته و ناشناخته نزد عقل و شرع نهی می‌کند.
  6. همه پاکیزه‌ها، چه ظاهری و چه معنوی را حلال می‌کند.
  7. همه ناپاکی‌ها (مانند مردار، خون، گوشت خوک و.. .(مائده/3)) را تحریم می‌کند.
  8.  هر قید و بندی که مانع کمال و رشد انسان‌ها است (مانند جهل و بت‌پرستی و خرافات و...) را برمی‌‌دارد.

آیه در انتها، مقصود از تبعیت از رسول و فرستاده را (که در واقع شروط سعادت و رستگاری پیروان او است) در چهار فراز معرفی می‎‌کند:

  • ایمان به او
  • حمایت از ایشان در برابر دشمنانش
  • یاری کردن ایشان برای پیروزی
  • پیروی از نوری (قرآن) که همراه او فرود آمده است (این مهم‌تر از همه است).

سعادت به شرط تبعیت از نور

اشارات:

اول: بر پایه ظاهر جمله «وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ» نزول شامل قرآن ‎کریم و پیامبر اکرم(ص) بوده و ‎اِسنـاد «أُنْزِلَ» به دو حقیقت است:

          الف: نزول قرآن از مقام «کِتابٍ مَکْنُونٍ»(واقعه/78) و «أُمُّ الْکِتابِ»(زخرف/4)

          ب: نزول پیامبر اکرم(ص) از، مقام«لَدَی اللّهی» و «دَنَا فَتَدَلَّىٰ»(نجم/8)

دوم: در احادیث، «نور» بر امیرمؤمنان(ع) و ائمه(ع) تطبیق شده که از سنخ بیان مصداق کامل «نور» است که عِدل قرآن هستند.

سوم: «نبی» فردی است که از وحی الهی آگاهی دارد و خبر می‌دهد.«رسول» کسی است که علاوه بر نبی بودن، مسئول ابلاغ، اجرا و نظارت هم است.

چهارم: در حدیث آمده است پیامبراکرم (ص) به اصحاب فرمودند «پس از شما قومی می‎آیند که پیامبری را ندیده‎اند و تنها به وسیله کتاب و مکتوبی ایمان می‎‎آورند و آنگاه  آیه 157 اعراف را تلاوت فرمودند».(مجمع البیان،ج 4،ص،750)

کد

یادآور می‌شود محتوای این اینفوگرافیک‌ کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن است که جلساتی را درباره تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره برگزار می‌کند. وی هم‌اینک مشغول تحصیل علوم دینی و درس خارج حوزه است. این حافظ کل قرآن دارای تألیفاتی چون کتاب «آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی»، کتاب «بهداشت در قرآن» و «شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه)» است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir@ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha