گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم
کد خبر: 4141710
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹

گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم

رشته مداحی برای اولین بار به بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآنی وزارت بهداشت اضافه شده است، رشته‌ای که از موقعیت خوبی برای جذب مخاطب بیشتر برخوردار است و با برنامه‌ریزی درست می‌توان رونق بهتری به آن افزود.

گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مازندران، مرحله نهایی بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت، از روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شده و تا شامگاه جمعه 28 اردیبهشت ادامه دارد. 

مجتمع رفاهی وزارت بهداشت در خزرآباد ساری که این روزها بهترین ایام سال را نه به خاطر آب و هوای مطبوعش بلکه به خاطر میزبانی از کاروانی قرآنی می‌گذراند؛ محل طنین نوای نور حاملان وحی و عاشقان عترت شده است. 

قاریان، حافظان و دلدادگان به ساحت قرآن و عترت این روزها در جای جای این مجتمعِ آرمیده بر ساحلِ خزر، با اولین تابش خورشید، پیاده‌روی در ساحل را چاشنی تلاوت روزانه، مرور محفوظات یا زمزمه دلدادگی خود با اهل بیت(ع) کرده‌اند تا با عبور نور از وجودشان، خود را آماده رقابتی مهم کنند. 

رقابت در رشته‌های مختلف جشنواره قرآنی وزارت بهداشت از صبح پنجشنبه در سه سالن و با حضور گروه‌های داوری مجزا آغاز شده است. از جمله رشته‌های این دوره از مسابقات که وزارت بهداشت برای اولین بار اقدام به برگزاری آن کرده، رشته مداحی است. رشته‌ای که طراحی شده تا بخش عترت جشنواره قرآن و عترت را کامل کند. بخشی که به نظر می‌رسد طرفداران خاص خود را در بین دانشجویان و کارکنان و حتی اساتید علوم پزشکی کشور داشته باشد، حدود شش هزار نفر از دانشجویان وزارت بهداشت سال قبل با حضور در پیاده‌روی اربعین گوشه‌ای از این علاقه‌مندی را به نمایش گذاشتند. 

گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم

بی‌شک رقابت در رشته مداحی با این توصیفی که رفت و با توجه به اینکه اولین دوره برگزاری آن است، یکی از جذاب‌ترین رشته‌های این دوره از مسابقات خواهد بود. رشته‌ای که شرکت‌کنندگان سعی دارند تا اوج ارادت خود به اهل بیت(ع) را این بار نه در مجالس و منابر و روضه‌ها که در یک رقابت نشان دهند. 

در این بخش بر اساس سه محور «اصوات و الحان»، «مدح یا روضه» و «اصول و فنون» به شرکت‌کنندگان نمره داده می‌شود و قاعدتاً بیشترین نمره به مدح اختصاص یافته است. در هر محور نیز یک داور به نمره‌دهی در آن حوزه مشغول است. 

از جمله آیتم‌هایی که در این محورها باعث می‌شود تا یک شرکت‌کننده نمره دریافت کند، شامل آیتم‌هایی همچون زیبایی صدا، استفاده از سبک‌های سنتی، تلفیق شعر و لحن، انتخاب اشعار و متن مناسب، حفظ اشعار، روضه و بیان مستندات و ... است و بیشترین نمره نیز به انتخاب شعر اختصاص یافته است.   

مسابقات رشته مداحی در نمازخانه مجتمع رفاهی وزارت بهداشت واقع در خزرآباد ساری برگزار می‌شود، نمازخانه‌ای که اگرچه وسیع نیست، اما حضور متسابقانی از گوشه گوشه ایران اسلامی که آمده‌اند تا ذکر منقبتی نثار آل الله کنند، وسعتی به اندازه جغرافیای ایران به آن بخشیده است؛ اینجا حسینیه‌ای کوچک است که ده‌ها موذن‌زاده اردبیلی در آن به انتظار نشسته‌اند. 

در رشته مداحی هر شرکت‌کننده حدود شش دقیقه فرصت دارد تا به قول ذاکرین دل‌ها و قلب‌ها را آماده کند و از مستمعین اشک بگیرد. شرکت‌کننده‌های رشته مداحی بیشتر با دو موضوع حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) به اجرای برنامه می‌پردازند. 

گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم

مهدی براتی یکی از شرکت‌کننده‌های رشته مداحی و از کارکنان مرکز بهداشت استان قم است، قم تا بوده ذاکران زیادی را در دامان خود پرورش داده است، برای همین است که این شرکت‌کننده هم آینده‌ای به اندازه ذاکرین شناخته شده کشور برای خود تعریف کرده است.

براتی با اشاره به اینکه مداحان خوبی در این دوره حضور یافته‌اند به خبرنگار ایکنا می‌گوید: گمان نمی‌کردم چنین مداحانی در مسابقات حضور داشته باشد و واقعاً مسابقات از سطح خوبی برخوردار است. 

وی در مورد برگزاری مسابقات در رشته مداحی و خروجی آن در محیط دانشگاه می‌افزاید: شاید اصلی‌ترین دلیلی که اضافه شدن این رشته به جشنواره می‌تواند داشته باشد، افزایش دایره مخاطبان جشنواره باشد. بحث مداحی علاقه‌مندان فراوانی دارد و بخشی از همین افراد می‌توانند مخاطب جشنواره باشند. ضمن اینکه گسترش چنین فعالیت‌هایی در محیط دانشگاه اثرات خاص خود را به همراه دارد. 

این ذاکر اهل بیت با اشاره به اینکه برگزاری مجالس عزاداری در محل کار و حضور متسابقان در این مجالس می‌تواند به ارتقای آنها کمک کند، بیان می‌کند: من وقتی به مرکز بهداشت استان قم رفتم و مشغول به کار شدم، مجالس خاصی نداشت و اگر برگزار می‌شد هم خیلی خشک و بی‌روح برگزار می‌شد. 

براتی یکی از شروط موفقیت رشته‌های مختلف در جشنواره را آموزش‌ می‌داند و می‌گوید: مطمئناً اگر نه تنها برای شرکت‌کنندگان بلکه برای عموم دانشجویان علاقه‌مند به مداحی دوره‌های آموزشی با حضور اساتید شناخته شده برگزار شود، با خیل زیادی از دانشجویان مواجه خواهیم شد ضمن اینکه با این کار برای ادوار آینده این رشته مخاطب تأمین می‌شود.

حسین اکبری یکی دیگر از شرکت‌کنندگان رشته مداحی است که از دانشگاه شهید بهشتی و در بخش کارکنان در این مسابقات حضور یافته است. او که بعد از اجرای خود حس و حال خوبی گرفته‌ در مورد هدف خود از حضور در این مسابقات می‌گوید: آمده‌ام تا سطح خودم را محک بزنم، ضمن اینکه از نظرات داوران نیز بهره‌مند شوم. من با مداحی حس و حال خوبی می‌گیرم و هر جا محفلی از این دست باشد، حضور پیدا می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه استقبال از بحث مداحی در دانشگاه‌ها زیاد نیست، بیان می‌کند: با توجه به نوپا بودن این بخش و البته محبوبیتی که دارد، می‌تواند با استقبال بسیار بیشتری مواجه شود. 

اکبری ظرفیت رشته مداحی را بسیار بیشتر از آن چیزی که به آن پرداخته شده است می‌داند و می‌گوید: رشته مداحی با توجه به علاقه مردم به اهل بیت می‌تواند باعث جذب تعداد بیشتری از خانواده نظام سلامت شود. 

حسین اکبری که در اثنای گفت‌وگو کارنامه خود را می‌گیرد از نمراتی که گرفته است کمی متعجب می‌شود و برای همن مصاحبه را نیمه کاره رها می‌کند تا از داوران دلیل پایین بودن نمرات خود در برخی آیتم‌ها را جویا شود. 

گزارشی از‌‌ بخش جدید و جذاب جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + فیلم

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در مورد اضافه شدن رشته مداحی به مسابقات قرآن می‌گوید: از موضوعاتی که در رشته‌هایی همچون مداحی می‌تواند در ادوار آینده مورد توجه قرار گیرد، فضاسازی محل برگزاری مسابقات در این رشته است، سالن محل برگزاری مسابقه در رشته مداحی باید به گونه‌ای طراحی شود که فضاسازی لازم برای بهره‌مندی مستمعین فراهم شود. 

وی نگارش آیین‌نامه‌ای قوی با حضور صاحبان فن در این رشته را یکی دیگر از بایسته‌های برگزاری مسابقه سطح بالا در رشته مداحی می‌داند و می‌گوید: علاوه بر این آیین‌نامه، یک گروه داوری قوی نیز باید حضور داشته باشد تا نکات ذکر شده در آیین‌نامه را به درستی و تمام و کمال اجرایی کند. 

در بخش مداحی این دوره از مسابقات سه داور در نظر گرفته شده است که دو نفر از آنها قاریان شناخته شده کشورمان بوده و مرتضی خلیلی تنها مداح و ذاکری هست که در گروه داوری رشته مداحی حضور دارد. 

مرتضی خلیلی، از ذاکران اهل بیت(ع) که در گروه داوری مسابقات رشته مداحی و دعاخوانی حضور دارد نیز در مورد این مسابقات می‌گوید: سطح شرکت‌کننده‌ها تقریباً خوب است. در مداحی خیلی موضوعات تأثیر دارد که استاد خوب، مطالعه خوب، کتاب خوب، دانستن تاریخ، شناخت شعر و ... از فاکتورهای مهم آن است.

خلیلی با اشاره به اینکه پرداختن به هر کدام از این موضوعات زمان زیادی را می‎طلبد، اظهار می‌کند: هر شخصی برای رسیدن به سطح مطلوبی از یک هنر یا موضوع خاص باید تلاش کند و زمان زیادی را به این تلاش اختصاص دهد، شاید دانشجویان و کارکنان و اساتید کمتر از این عنصر زمان بتوانند در آموزش‌های خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌کنندگان نیاز به کار زیادی دارند، می‌افزاید: با توجه به اینکه اغلب شرکت‌کنندگان دانشجو یا کارمند هستند، چندان درگیر فنون مداحی نشده‌ و استاد ندیده‌اند. اگر بخواهیم نگاهی حرفه‌ای به مداحی داشته باشیم باید دوستان بیشتر زحمت بکشند و اشعار بهتری را انتخاب کنند و از نظر صوت هم باید حتماً یک دوره کلاس صداسازی بروند.

خلیلی در پاسخ به این سوال که رشته مداحی تا چه میزان می‌تواند بستری برای پررنگ‌تر شدن جشنواره قرآن و عترت در دانشگاه‌ها را فراهم کند، می‌گوید: با توجه به اقبالی که به این موضوع وجود دارد، قطعاً می‌تواند جشنواره را عمومی‌تر و دایره بیشتری از مخاطبان را درگیر خود کند.

کار تهیه گزارش که تمام می‌شود به این فکر می‌کنم که ای کاش در جشنواره‌های دانشجویی و به خصوص جشنواره ملی یادی از مرحوم اسماعیل احمدی هم به میان بیاید، فعال قرآنی فقیدی که در سانحه هوایی ماه‌هایی اخیر به دیار باقی شتافت و البته نام او با بخش عترت جشنواره قرآنی دانشجویان گره خورده بود، چرا که طراح مسابقات عترت دانشجویی کسی جز او نبوده است.

 

انتهای پیام
captcha