مؤمن واقعی مکر و حیله نمی‌کند
کد خبر: 4159826
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

مؤمن واقعی مکر و حیله نمی‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن و در بیان تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه مدثر، گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که مردم حیله و نیرنگ خود را نوعی زرنگی تلقی می‌کنند در حالی که مؤمنین اجازه شرعی و اخلاقی حیله کردن را ندارند، آن‌ها نباید لباس کبر و فخر بپوشند و از لحاظ روحی به حیله و فریب متوسل شوند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در آغاز تفسیر سوره مبارکه مدثر در بیان اطلاعات شناسنامه‌ای این سوره، گفت: مفاهیم آیات بیانگر آن است که سوره مدثر در ابتدای ایام نزول قرآن و در شهر مکه نازل شده است. بر اساس ترتیب نزول چهارمین سوره‌ای است که بر رسول مکرم اسلام(ص) نازل شده و در ترتیب چینش هم هفتاد و چهارمین سوره قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: سوره مدثر ۵۶ آیه کوتاه دارد، ۲۵۵ کلمه و هزار و ۱۰ حرف دارد؛ این اطلاعات ثبت می‌شود تا حد و حدود آیاتی که بر پیامبر نازل شده مشخص باشد و کسی نتواند از خود چیزی به آن‌ها اضافه کرده و یا از تعداد آیات و کلمات آن بکاهد چون اینگونه معنی آیات تغییر می‌کند و آیات تحریف می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در باب فضیلت سوره مدثر در حدیثی از امام باقر (ع) بیان کرد: کسی که در نماز خود بر این سوره مداومت کند در زندگی‌اش شقاوت و بدبختی پیش نخواهد آمد و به سعادت و خوشبختی خواهد رسید. در مضامین سوره به فرامینی برخورد می‌کنیم که رعایت آن‌ها خوشبختی را رقم خواهد زد. بسیاری از مفسران شیعه، «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را جزئی از سوره می‌دانند اما اهل سنت عموماً بسم‌الله را جزء سوره نمی‌دانند و بسم‌الله را تشریفاتی و بر مبنای احترام در ابتدای سوره می‌آورند.

مدثر به چه معناست؟

وی ادامه داد: در آیه اول می‌خوانیم «یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ» مدثر به معنای لباس بلندی است که روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شود، و یا چیزی شبیه به ملحفه است که افراد به هنگام خواب به عنوان روانداز استفاده می‌کنند. «یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ» یعنی ای کسی که لباسی را به خود پیچیده و خوابیده‌ای، بلند شو الان هنگام خوابیدن نیست «قُمْ فَأَنْذِرْ» انذار کن و هشدار بده «وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ وَ ثِیَابَکَ فَطَهِّرْ» و لباست را تطهیر کن و آن را کوتاه کن. رسم اعراب بود که لباس بلند به تن می‌کردند که به هنگام راه رفتن بر زمین کشیده می‌شد و گاه کثیف یا نجس می‌شد و برخی افراد هم خدمه داشتند تا دنباله لباس آن‌ها را گرفته و پشت سرشان راه بیایند و اینگونه فخر فروشی می‌کردند. خداوند امر می‌کند که ساده بپوش و خود را برتر از دیگران تصور نکن. لباس شیعیان ما آلوده نیست. «وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ» از پلیدی‌ها دوری کن. الرُّجْزَ می‌تواند بت، دروغ، گناه و ظلم و هر چیز بدی را در برگیرد.

این مفسر قرآن با بهره‌گیری از تفسیر صافی فیض کاشانی افزود: در آیه امر شده که خدا را به کبریایی و عظمت توصیف کن، هم در عمق جان خود خدا را بزرگ ببین و هم در زبان الله اکبر بگو، حضرت گوش می‌سپرد «وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ» قطعاً کلام فرشتگان است چون شیطان هرگز از بزرگی خدا یاد نمی‌کند.

وی در ادامه با بهره‌گیری از تفسیر روایی البرهان از هاشم‌بن سلیمان بحرانی گفت: امام صادق فرمودند «یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ» یکی از ۱۰ اسمی است که از پیامبر اسلام در قرآن آمده است. طه، یس، مزمل و مدثر از جمله نام‌های پیامبر(ص) در قرآن هستند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: لباس را کوتاه کنید چون انسان مؤمن از ناپاکی‌ها دوری می‌کند و اهل آن نیست که با پوشیدن لباس بلند به دیگران فخر فروشی کند. قدر در برابر صداقت است، هیچ موضوعی مانند صداقت انسان را حفظ نمی‌کند. هر کس بفهمد جان هستی نسبت به اعمالش چگونه واکنش نشان می‌دهد هرگز دست به «قدر» نمی‌زند و حیله نمی‌کند چون بی‌آبرو، بی‌عزت و فراری خواهند شد. در عصری زندگی می‌کنیم که مردم حیله و نیرنگ خود را نوعی زرنگی تلقی می‌کنند، مؤمنین اجازه شرعی و اخلاقی حیله کردن را ندارند آن‌ها نباید لباس کبر و فخر بپوشند و از لحاظ روحی به حیله و فریب متوسل شوند.

پس از نزول سوره مدثر چه اتفاقی افتاد

وی ادامه داد: سوره مدثر اولین سوره‌ای بود که پس از نزول آن به پیامبر امر شد تا دعوت خود را آشکار کند و علاوه بر اصحاب، آیات را برای عموم مردم هم بخواند. این آیات باید قلب و روح مؤمنین را به حرکت درآورد، مؤمن حقیقی با شنیدن آیات قرآن قلب و روحش به حرکت و تکاپو در می‌آید تا در مرحله بعدی عقلش هم به رشد برسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند می‌خواهد که ما علاوه بر جنباندن دهان به وقت خواندن قرآن، عقل را هم کنجکاو کرده و به حرکت درآوریم و قلب را هم به جریان بیندازیم و اینگونه است که قلب مؤمن حقیقی با تلاوت آیات قرآن جلا پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: «سبحان‌الله» منزه دانستن خدا از صفت عدمی است، اما الله اکبر منزه دانستن خداوند از هر وصفی است که برایش ذکر می‌کنیم.‌ چون خدا مثل هیچ چیز دیگر نیست چون هر صفتی که برای خداوند ذکر می‌کنیم محدود در مفاهیم خود است و شامل مفاهیم دیگر نمی‌شود و خدای متعال هم به هیچ حدی محدود نمی‌شود.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خدا به پیامبر اکرم(ص) رسالت و نبوت و ولایت داده تا خود را به سختی بیندازد و افراد بیشتری را به سمت دین هدایت کند، امام باقر(ع) می‌فرمایند اینگونه نباشد که چیزی را به دیگری هدیه کنید و توقع بیشتر و بهتر از آن را داشته باشید.

وی در مرور آیات افزود: ای کسی که خود را پیچیده‌ای و تا الان قرار بود وحی را مخفیانه بشنوی الان زمان آن فرا رسیده که قول خداوند را آشکار کنی، به پا خیز و انذار کن و مردم را از ظلم و بت پرستی و شرابخواری و فسق و فجور بترسان و این کافران چیزی نیستند، تنها مال و ثروت دارند اما تو با پروردگارت هستی پس پاک باش و لباست را هم پاک نگه‌دار. در این آیات روی صحبت قرآن کریم با ما هم هست که‌ ای انسان از خودت مراقبت کن، تو را به عنوان یک مسلمان شیعه و متدین شناخته‌اند؛ از لباس و حیثیت خود در برابر آلودگی‌ها مراقبت کن چون شیطان در کمین است و ممکن است تو را به آلودگی‌هایی بکشاند که از تو بدبختی و ندامت و پشیمانی به جا بماند.

آیت‌الله عابدینی در پایان این جلسه تفسیر قرآن اظهار کرد: خداوند با آیات خود خطاب به انسان‌ها می‌فرماید که از خباثت دوری کن وطن تو در میان بدی‌ها نیست، اگر چیزی را به کسی هدیه می‌کنی منت نگذار و انتظار بازگشت بیش از آن را نداشته باش. برای پروردگارت صبوری کن. امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با رفتار خود صبر را به زانو درآوردند. اگر خداوند تکیه‌گاه ما باشد صبر هم برایمان محقق خواهد شد.

انتهای پیام
captcha