چه کنیم تا شیطان بر ما مسلط نشود؟
کد خبر: 4162617
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

چه کنیم تا شیطان بر ما مسلط نشود؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح آیات سوره مدثر، گفت: ایمان خالصانه و توکل به خدا دو عنصری است که ما را از مکر شیطان در امان نگه‌ می‌دارد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیات سوره مدثر با یادآوری اینکه این آیات در شأن «وحید بن مغیره» نازل شده است، گفت: «فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ» وقتی آن صور دمیده می‌شود «فَذَٰلِک یوْمَئِذٍ یوْمٌ عَسِیرٌ» آن زمانه و فضا بسیار سخت خواهد شد «عَلَی الْکافِرِینَ غَیرُ یسِیرٍ» به کافران بسیار سخت خواهد گذشت و هیچ دلخوشی و آرامشی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: «ذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا» مرا با کسی که او را به تنهایی آفریدم واگذار «وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا» و برایش ثروت گسترده و فراوان قرار دادم «وَبَنِینَ شُهُودًا» وحید ده فرزند و برده داشت، «وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِیدًا» نعمت‌های مادی و وسایل زندگی را به‌طور کامل برای او فراهم آوردم. کار برده‌هایش تجارت و هر برده‌ای یک تاجر زبردست بود و برای وحید کسب ثروت می‌کرد. وحید در جهت ثروت افزایی بود و قرار نبود که خود و ثروتش پای کار دین خدا و رسولش باشند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: «کلّاً ۖ إِنَّهُ کانَ لِآیاتِنَا عَنِیدًا» او همواره با آیات ما عناد و دشمنی داشت. آیات خدا سوره‌های قرآن، رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستند. «سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا» به‌زودی او را به بالا رفتن از گردنه عذابی بسیار سخت مجبور می‌کنم. صَعُودً کوهی بلند از جنس مس و برنج و گداخته از آتش در جهنم است که بلند پروازی‌های وحید او را به صَعُودً خواهد کشاند.

وی در بیان ادامه تفسیر آیات سوره مدثر بیان کرد: اعراب به وحید مراجعه کردند تا نظر دهد که آیا اعراب می‌توانند به پیامبری که ادعای نبوت دارد ایمان بیاورند یا خیر. او همواره در مراجعات مردم صادقانه فکر می‌کرد و امانت‌وار پاسخ می‌آورد اما این‌بار جور دیگری فکر کرد.

آیت‌الله عابدینی گفت: «إِنَّهُ فَکرَ وَقَدَّرَ» او برای باطل کردن دعوت قرآن اندیشید و آن را سنجید؛ «فَقُتِلَ کیفَ قَدَّرَ» مرگش باد که چه تحلیل‌هایی ارائه داد «ثُمَّ قُتِلَ کیفَ قَدَّرَ» باز هم مرگ بر او باد، چگونه سنجید؟ «ثُمَّ نَظَرَ» آن‌گاه نظر کرد «ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ «سپس چهره درهم کشید و قیافه نفرت‌آمیز به خود گرفت «ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکبَرَ» آن‌گاه از قرآن روی گردانید و تکبّر ورزید و جزو مستکبرین و عامل و سخنگوی شیطان شد. خلاصه کارشناسی و اظهارنظر وحید این شد که «فَقَالَ إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ یؤْثَرُ» آنچه محمد(ص) که ادعای پیامبری دارد عرضه کرده، تنها سِحری است که روی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. اعمال کسانی همچون وحید که در برابر دین می‌ایستند ریشه در تکبر ورزیدن و استکبار و دنیاطلبی و مقام‌خواهی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: از افرادی همچون وحید که این آیات در مورد آن‌ها نازل شده باید دوری کرد و از کردار آن‌ها درس عبرت گرفت. «إِنْ هَٰذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ» وحید ادامه می‌دهد که مردم! خاطر شما آسوده باشد چون آنچه پیامبر آورده تنها سِحر است و کلام غیب نیست این کلام بشر است. وحید این قضاوت ناجوانمردانه را انجام داد تا چراغ وحی را خاموش کند.

علت عسر کافران

وی در ادامه به آیاتی پرداخت که در آنها خداوند علت عسر کافران را بیان فرموده و تصریح کرد: مؤمنان در یسر هستند و کافران در عسر، در قرآن ۱۲ بار واژه عسر و ۳۶ بار واژه یسر آمده که بیانگر آن است که اگر قدمی در راه خدا برداریم خداوند چندین برابر جبران خواهد کرد. خداوند در آیه ۱۹ سوره رعد می‌فرماید «أَفَمَنْ یعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک الْحَقُّ کمَنْ هُوَ أَعْمَیٰ ۚ إِنَّمَا یتَذَکرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» آیا مسلمانی که به یقین می‌داند این قرآن به حق از جانب خدا بر تو نازل شده است با کافر نابینای جاهل یکسان است؟ تنها عاقلان متذکر این حقیقت هستند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به آیه ۷۲ سوره مبارکه اسرا اشاره کرد و گفت: «وَمَنْ کانَ فِی هَٰذِهِ أَعْمَیٰ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَیٰ وَأَضَلُّ سَبِیلًا« و کسی که در این دنیا کوردل باشد، در آخرت هم کوردل و گمراه‌تر است. این یک پاسخ برای گمراهی و کوردلی وحید بن مغیره و افراد گمراهی همچون اوست.

وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که برای دنیاطلبی فدایی هم هستند و به نفع هم رفتار می‌کنند و تنها به خوشایند یکدیگر فکر می‌کنند و خدا را در نظر ندارند؛ وحدت آن‌ها انگیزه‌ای غیرخدایی دارد که در قیامت دشمن یکدیگر می‌شوند، اما متقین همه جا پای کار دین خود ایستاده‌اند و ایمانشان آن‌ها را حفظ خواهد کرد. هر وحدتی نابود شدنی است و تنها وحدت توحیدی است که باقی خواهد ماند.

آیت‌الله عابدینی به بیان آیاتی از سوره فرقان پرداخت و گفت: قیامت برای کافران سخت است که از شدت سختی و ندامت و حسرت دستان خود را گاز می‌گیرند و می‌گویند ای کاش راه رسول را انکار نمی‌کردیم و با درک این مسیر پیامبر خدا را یاری می‌کردیم. در یوم الحسرت افراد می‌گویند کاش فلانی را دوست خود انتخاب نمی‌کردم چون از وقتی پا در زندگی من گذاشت از ذکر و مناجات و یاد خدا غافل شدم؛ در جهان دیگر خلیل و دوست خود را در قامت شیطان می‌بینند که آن‌ها را از نیکی‌ها دور کرده است.

خاصیت ایمان خالصانه و توکل به خدا

وی ادامه داد: در آیات آخر سوره احزاب می‌خوانیم که خدا کافران را لعنت کرد و آتش‌سوزان را برای آن‌ها مهیا فرمود، در آتش جاودان خواهند بود و هیچ یار و یاوری ندارند و هیچ یک از خداوند و قرآن و پیامبر و امیرالمؤمنین یاریگر آن‌ها نخواهند شد. چهره‌های آنها در آتش دگرگون می‌شود و مملو از ناراحتی و نگرانی‌اند، آشفتگانی که آرامشی در آنها وجود ندارد، دائماً می‌گویند کاش خدا و رسولش را اطاعت می‌کردیم، یارانمان ما را گمراه کردند و اینگونه است که دوستان دنیایی در قیامت یکدیگر را لعن می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به آیات سوره مریم، بیان کرد: آن‌هایی که به آیات خدا کافرند و به مال و فرزند و حزب و جناح خود می‌نازند، این‌ها به جای خدا، معبودهای خود را پرستیدند و تصور می‌کردند عزت آن‌ها نزد غیر خداست که به آن‌ها بشارت عذاب داده شده است. چون همه عزت‌ها نزد خداست و با غیرخدا جز ذلت و گمراهی نصیب آنان نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمنی شیطان جدی است او را نپرستید، تصریح کرد: تاریخ ثابت کرده که کافران عزت را نزد کسانی جستجو می‌کنند که در بزنگاه‌ها پشت یاران خود را خالی کرده و قرابت و آشنایی با یکدیگر را انکار می‌کنند و با یکدیگر ضد می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با طرح این پرسش که چه کنیم تا شیطان بر ما مسلط نشود؟ اظهار کرد: ایمان خالصانه و توکل به خدا دو عنصری است که ما را از مکر شیطان در امان نگه‌ می‌دارد. شیطان نمی‌تواند بر کسی که خود را برای خداوند خالص کرده مسلط شود؛ شیطان همچون سگ آموزش دیده است و هر کسی را خدا فرمان‌ دهد می‌گیرد بر زمین می‌زند.

انتهای پیام
captcha