آتش جهنم درپی همراهی با توطئه‌گران و دروغ‌گویان ایجاد می‌شود
کد خبر: 4168633
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

آتش جهنم درپی همراهی با توطئه‌گران و دروغ‌گویان ایجاد می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر سوره مدثر، گفت: ما شاهدیم که افرادی در عصر و روزگار ما همه عمر مفید خود را در جلسات و اتاق فکر افراد مسموم و در دروغ و توطئه‌های سپری کرده‌اند؛ کسانی که آخرت را رها کرده و تنها در پی کسب پست و مقام موهبت‌های دنیایی هستند و با دست خود جهنمی خاموش نشدنی را مهیا می‌کنند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیات سوره مبارکه مدثر، گفت: در آیه ۳۸ آمده است «کلُّ نَفْسٍ بِمَا کسَبَتْ رَهِینَةٌ» جان هر فردی در گرو چیزهایی است که کسب کرده است. گاهی وجود انسان بهای بدهکاری‌های اوست. هر فردی آزاد نیست و خود را در برابر اقداماتش گرو گذاشته است.

وی اظهار کرد: جان افرادی امثال «ولید بن مغیره» آزاده نیست که اگر حق را شنیدند آن را به شایستگی بازگو کنند، چون خود را فروخته‌اند. تروریست شاهچراغ انسان خودفروخته‌ای است که ذهن و عقلش ضایع شده و دستانش را به خون انسان‌های بی‌گناه آغشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در اتاق فکر دشمنان حقی وجود ندارد و از دل آن نیرنگ و دسیسه ساطع می‌شود «إِلَّا أَصْحَابَ الْیمِینِ» اما اصحاب یمین متفاوتند، اهل کرامتند و فکر و شخصیت متفاوتی دارند و سرمایه خدا داده را از خود سلب نکرده‌اند.

وی افزود: علاوه بر اینکه نامه اعمال اصحاب یمین به دست راستشان داده می‌شود، اهل یمن و برکت هستند، نماز و دیانت در زندگی آن‌ها نفوذ کرده است، شب قدر دارند، اهل معرفت‌الله‌اند، اعتقادات راسخ دارند و این ذره‌ای از ویژگی‌های اصحاب یمین است.

موضع زندگی خود را با آیات قرآن مشخص کنیم

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: در آیات ۸ و ۹ سوره واقعه خداوند دو گروه بودن انسان‌ها را بیان می‌کند که ما هم باید در یکی از آن دو گروه قرار بگیریم، اصحاب میمنه، دنبال یمن و برکت هستند و اصحاب مشئمه شر و بدی را به سمت خود جذب می‌کنند. آیات می‌خواهند ما موضع خود را در زندگی مشخص کنیم.

وی ادامه داد: آیا عطش اهل برکت بودن در وجود ما هست یا به دنبال ناسازگاری با حق و قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت هستیم؟ آیا حامی مظلومین هستیم یا در مقابل آنها قرار گرفته‌ایم؟ امام خمینی(ره) و صدام ملعون هر دو پیش روی ما بودند، ما کدام را الگو قرار می‌دهیم؟ حاج قاسم و مسعود رجوی را دیدیم، کدامیک شایستگی الگو شدن برای مردم را داشتند؟

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: سلام می‌دهیم بر اصحاب یمین که در بهشت مأوا دارند، اما دوری می‌کنیم از اصحاب شمالی که در جهنم سوزان با آب گداخته از آنها پذیرایی می‌شود. اصحاب مشئمه را بشناسیم و از آنها و مشی و منشی که در پیش می‌گیرند دوری کنیم.

وی بیان کرد: در آیه ۷۱ سوره اسراء این چنین آمده است که «یوْمَ نَدْعُو کلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِی کتَابَهُ بِیمِینِهِ فَأُولَٰئِک یقْرَءُونَ کتَابَهُمْ وَلَا یظْلَمُونَ فَتِیلًا» نامه اعمال کسی که اهل یمن و برکت است به دست راستش داده می‌شود، کتاب اعمالشان خوانده شده و هیچ ستمی به آنها نخواهد شد.

آیت‌الله عابدینی در شرح روایتی خاطرنشان کرد: از فردی نقل است که خدمت امام صادق(ع) نشسته بودیم، کسی خدمت امام آمد و آیه را قرائت کرد، از امام سؤال کرد اصحاب یمین چه کسانی هستند؟ امام صادق(ع) فرمودند شیعیان علی‌ابن ابیطالب(ع) اصحاب یمین هستند.

مجرمانی که ولایت علی(ع) را انکار می‌کنند

وی در تفسیر سوره مدثر ادامه داد: «جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ مَا سَلَککمْ فِی سَقَرَ» پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمودند مجرمانی که در این آیات معرفی می‌شوند کسانی هستند که ولایت تو را انکار می‌کنند.

این مفسر قرآن کریم گفت: بهشتیان از اهل جهنم سؤال می‌کنند که چه چیزی شما را به وادی عذاب کشاند؟ «قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ وَلَمْ نَک نُطْعِمُ الْمِسْکینَ وَکنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ» اصحاب شمال می‌گویند ما در جلسات و اتاق فکر افراد مسموم و در دروغ و توطئه‌های آنها حضور داشتیم.

وی تصریح کرد: ما هم شاهدیم که افرادی در عصر و روزگار ما همه عمر مفید خود را در چنین جلساتی سپری کرده‌اند؛ کسانی که آخرت را رها کرده و تنها در پی کسب پست و مقام موهبت‌های دنیایی هستند و با دست خود جهنمی خاموش نشدنی را مهیا می‌کنند. مجرمین آنقدر سرگرم شیطنت‌ها هستند تا اینکه مرگشان فرا می‌رسد. اصحاب شمال می‌گویند همه چیز از انکار قیامت آغاز شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در برخی روایات آمده که اهل دوزخ ظهور امام زمان(عج) را به سخره گرفته و انکار می‌کردند و در مقابل اهل یمین می‌گویند همین که حقایق دین را انکار کردید و لجاجت ورزیدید؛ محصول عملکرد شما این عاقبت شوم است.

آیت‌الله عابدینی گفت: در روایتی ادریس ابن عبدالله از امام صادق(ع) سؤال کرد راه هدایت کدام است و چرا عده‌ای اهل سِقَر می‌شوند؟ امام در پاسخ فرمودند چون به جای تبعیت از ائمه، تابع مکر شیاطین می‌شوند. مسیر ائمه مسیر خیر است و رهروان آن در خوبی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

وی برای شرح روایت اظهار کرد: در مسابقات اسب‌سواری، اسبی که پشت اولین اسب می‌دود «مُصَلی» نام می‌گیرد، چون تمام تلاش او برای برنده شدن در مسابقه است، مؤمن هم باید اینگونه پشت سر امام خود حرکت کند.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: در امور دنیا رقابت نکنید و به کسی که از شما عقب‌تر است نظر کنید اما در امور اخروی از یکدیگر در خیرات و مبرات سبقت بگیرید. در خطبه ۱۵۹ نهج‌البلاغه هم حضرت امیر (ع) به این آیه استشهاد کرده است.

انتهای پیام
captcha