ظلم و حرام‌خواری مانع درک حلاوت قرآن می‌شود
کد خبر: 4164172
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

ظلم و حرام‌خواری مانع درک حلاوت قرآن می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در شرح آیات سوره مبارکه مدثر گفت: شرک، ظلم و حرام‌خواری مانع درک حلاوت قرآن و حب اهل‌ بیت(ع) است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در شرح آیات سوره مبارکه مدثر گفت: خداوند در آیه ۲۶ از سوره مبارکه مدثر می‌فرماید «سَأُصْلِیهِ سَقَرَ» زود است که او را به سقر درآورم. کسی که در برابر دین خدا ایستاده و برای تضعیف رسول خدا(ص) نقشه می‌کشد مصداق بارز کسی است که به‌جای تلاش برای یاری دین خدا عزم خود را جزم کرده تا در حد توان خود ارزش‌های دینی را تضعیف کند.

وی اظهار کرد: «وَمَا أَدْرَاک مَا سَقَرُ» این شیوه قرآن است که در بیان اهمیت یک موضوع عنوان می‌کند آیا تو می‌دانی «سقر» چیست؟ سقر روزگار کسانی را که دچار عذاب شده‌اند سیاه می‌کند و هیچ برایشان باقی نمی‌گذارد. «عَلَیهَا تِسْعَةَ عَشَرَ» سقر ۱۹ فرشته غضب و نگهبان دارد. امام صادق(ع) فرمودند؛ در جهنم وادی به نام سقر وجود دارد که متکبران در آن جای گرفته‌اند و این وادی از شدت سوزانندگی به خدا شکایت کرد و از خدا خواست نفسی تازه کند، که با نفس کشیدن آن جهنم روشن و شعله‌های آن برافروخته شد.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند در جهنم کوهی به نام «صَعود» است که در آن وادی به نام «سقر» است و در عمق آن چاهی وجود دارد که درپوشی دارد و هر گاه در آن برداشته می‌شود، اهل جهنم از مسافت‌های دور از شدت سوزانندگی آن فریاد می‌کشند. امام کاظم(ع) نیز فرمودند هر کس به سمت ولایت ما قدمی بردارد به همان اندازه از سقر دور می‌شود اما هر کس از ولایت ما دور شود به همان اندازه به سقر نزدیک می‌شود که سقر خطرناک‌ترین وادی جهنم است.

جهنم محصول کارهای دنیایی است

وی افزود: «علی‌ابن‌ابراهیم» در تفسیر خود عنوان کرده که سقر در مسیر خود هیچ چیز را سالم باقی نمی‌گذارد و همه چیز را نابود می‌کند. هر فرد جهنمی با دیدن سقر آرزوی مرگ می‌کند در حالیکه مرگی برای او نیست و دائماً می‌سوزد و باز هم باقی می‌ماند، چهره‌اش منقلب و متحول می‌شود و دائماً می‌سوزد و در تلاش است که زجر آن را تحمل کند. جهنم محصول کارهای دنیایی ماست و از سقر تنها می‌توان به ولایت اهل‌بیت(ع) پناه برد. در تفسیر قمی آمده است که سقر ظهور کرده و آشکار می‌شود و شعله می‌کشد و برای عذاب هر یک نفر ۱۹ فرشته گماشته شده است.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر سوره مدثر به آیه ۳۱ اشاره کرد و افزود: «وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کفَرُوا لِیسْتَیقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَابَ وَیزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْکافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا کذَلِک یضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَمَا یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلَّا هُوَ وَمَا هِی إِلَّا ذِکرَی لِلْبَشَرِ» آن‌ها چه کسانی هستند (شیعیان) که شک و تردید در دین آنها وجود ندارد و انتظار ظهور کسی را می‌کشند که همه امامان ظهور او را وعده داده‌اند و در وجود آن امام تردیدی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شیعیان ضعیف در دل خود مرض دارند. قرآن خطاب به زنان پیامبر و همه جامعه زنان عنوان می‌کند که زنان پیامبر وقتی با نامحرم صحبت می‌کنید خضوع و خشوع و دلربایی نداشته باشید تا آن کسی که در دلش مرض وجود دارد به شما طمع کند. نداشتن عفت و اخلاق مرض است. در دل منافقان هم مرض است. قلب مریض متعفن می‌شود و دیگر جای قرآن و اهل‌بیت(ع) و ایمان مستحکم نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: شرک و ظلم و حرام خواری مانع درک حلاوت قرآن و حب اهل‌بیت(ع) است. به‌خاطر ظلم‌ها، غفلت‌ها، غیبت‌ها و لقمه‌های حرام دل دچار عفونت می‌شود. هر چیزی که باعث بیماری دل شود تفکر شیعی و ولایی را نزد آدم ضعیف می‌کند. معنا و مفهوم یک آیه می‌تواند برای مؤمن حیات معنوی باشد و برای فاسق و ظالم آسیب و خسارت به همراه داشته باشد.

وی گفت: انسان‌ها دو نوع‌اند؛ برخی در قلوب خود مرض دارند و به بدی میل می‌کنند و بدی را همواره جستجو می‌کنند تا فتنه‌ای کنند که از قتل هم بدتر است. ادعا می‌کنند که پس زمینه‌های قرآن را می‌فهمند در حالی‌که دروغ می‌گویند و تنها اهل بیت(ع) هستند که پس زمینه‌های قرآن را درک می‌کنند. «راسخون فی العلم» مؤمن تسلیم است اما کافر شک دارد چرا که در قلب او مرض است. شیعیان جنود پروردگارند و شاهد آیه‌های الهی در زمین محسوب می‌شوند. همه شواهد و قرائن و تحلیل‌های دینی، اجتماعی و فرهنگی گواه این حقیقت است که ما به‌طور مشخص شیعیانی داریم و در مقابل آن دشمنان اهل‌بیت(ع) قرار دارند که مجموعه‌های آنان هم مشخص است.

آینده جهان را از نگاه اهل‌بیت(ع) ببینیم

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: جمعیت انبوه خاکستری هم داریم که نه شیعه نامیده می‌شوند و نه سنی و نیز در دنیا آمار اندکی از اهل‌ کتاب داریم که دشمن اهل‌بیت(ع) هستند و جمعیت انبوهی از اهل کتاب را شاهدیم که قرآن سفارش می‌کند هوای اینها را داشته باشید چون دنبال خدا می‌گردند و ذکر و دعا و عبادت را جستجو می‌کنند و اهل رهبانیت و رحمت‌اند و اگر آیات الهی را استماع کنند اشک آن‌ها جاری می‌شود و همواره حقیقت‌جو هستند.

وی خاطرنشان کرد: کسانیکه به اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند و جنگ‌های فرقه‌ای راه می‌اندازند صهیونیست‌اند چون فقط یهودیان هستند که از اختلاف بین مسلمانان بهره می‌برند. باید آینده جهان را از چشم‌انداز نگاه اهل‌بیت(ع) ببینیم.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: خداوند راه را نشان داده، برخی شکر می‌کنند و حق را می‌پذیرند و برخی هم کفران می‌کنند. آنکه شکر می‌کند قدم‌های استواری به سمت ظهور بر می‌دارد. فعال بودن در امر اربعین یکی از قدم‌های استواری است که می‌توان به سمت ظهور برداشت.

وی در پایان گفت: در ایام اربعین کسی که می‌تواند در این راهپیمایی حاضر شود اقدام کند و کسی که نمی‌تواند برود حضور در این تظاهرات میلیونی را برای دیگران تسهیل کند تا دیگران بتوانند در مراسم تعظیم شعائر الهی حضور پیدا کنند. باید تلاش کنیم که این مسیر نورانی به قدس و مدینه و مکه اتصال پیدا کند که حقیقتاً قدم برداشتن به سمت آینده درخشان جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha