اقسام خانواده در قرآن + اینفوگرافیک
کد خبر: 4162450
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

اقسام خانواده در قرآن + اینفوگرافیک

بنابر نص صریح آیات، خانواده به چهار بخش زن و شوهر هر دو خوب و زن و شوهر هر دو بد، زن بد و شوهر خوب(برخی همسران پیامبران) و زن خوب و شوهر بد (آسیه و فرعون) تقسیم می‌شود.

اقسام خانواده در قرآن+ اینفوگرافیکبه گزارش ایکنا، تلاش برای تشکیل خانواده موفق و توجه به ویژگی‌های خانواده سالم و سبک زندگی در قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) همواره مورد عنایت هر زوج مسلمان و متدین است. این مهم است که شما جزو کدام یک از اقسام خانواده‌ها هستید؟

بنابر آیات قرآن خانواده به چهار بخش زن و شوهر هر دو خوب و زن و شوهر هر دو بد، زن بد و شوهر خوب(برخی همسران پیامبران) و زن خوب و شوهر بد (آسیه و فرعون) تقسیم می‌شود.

عقلانی‌ترین و بهترین آن، قسم اول خانواده‌ است؛ که محور آنان دنیا نبوده و خشنودی الهی را اصل و اساس خویش قرار داده‎اند، همانطور که در سوره دهر آیات 7 تا 12 آمده است. در آیات الهی، سیره عملی و محسوس دو دریای عظیم (مولا علی و فاطمه زهرا) نکات شگفتی است (همانطور که در سوره الرحمن آیات 19 تا 22 به آن تصریح شده است) که عصاره آن گذشت و احسان است.

قسم دوم، خانواده‎ دنیا‎محور است. این خانواده با تکیه بر زَر و زورشان در برابر حق ایستاده و با تفکر شیطانی زیست می‌کنند، عاقبت این نوع سبک زندگی، شکست و نابودی در دنیا و آخرت است همانطور که در سوره مسد تصریح شده است.

افشای اسرار خانواده که امروز نیز جوامع بدان دچار هستند، سبک زندگی همسران خیانتکار و کافر در قسم سوم است و قسم چهارم، خانواده‌‌ای است که شرک، استکبار، طغیان و...بر مردان عارض شده و فرعونیت را رقم زده است، که ریشه انحراف در سبک زندگی مردان در باورهای اعتقادی آنان (اصول و فروع دین) بوده و در مقابل، رذایل اخلاقی مانند افشای اسرار، سخن چینی، عشق به زینت های دنیایی و... سبک زندگی زنان را دچار چالش می‌کند.

 خداوند با تشبیه لباس که نقش عیب‎پوشی، زینت را دارد، در تعبیر «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»(بقره/187) نقش پوشاندن عیب‏ها و... توسط همسران را مورد تاکید قرار می‎دهد. صفات اخلاقیِ گذشت، احسان، ادب، رحم، محبت می‌تواند نسبت به جلوگیری از طلاق و لرزش عرش الهی بازدارنده باشند.

دوستی عاقلانه نسبت به هم «...وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً...» و گذشت مهرورزانه از لغزش همدیگر «...وَ رَحْمَةً...»(روم/21) دو عاملی است که قلعه و نگهدارنده خانوادها در زیست دنیا و آخرت است(تحریم/6). با تدبر در آیه مودت و رحمت میان زوجین و تعبیر «...لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا...» می‌فهمیم، هر چند تأمین «مسکن» بر عُهده مرد است، اما مسئولیت «تامین آرامش» را خداوند بر عهده زن سپرده است.

اقسام خانواده در قرآن+ اینفوگرافیک

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن است که جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir @ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha