حقانیت قرآن با به‌روز شدن علوم آشکارتر می‌شود
کد خبر: 4129655
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
آیت‌الله عابدینی:

حقانیت قرآن با به‌روز شدن علوم آشکارتر می‌شود

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم ماه مبارک رمضان گفت: هر قرنی که سپری می‌شود و هر علمی که در اختیار بشریت قرار می‌گیرد ابعاد روشنایی و حقانیت قرآن را بیشتر آشکار می‌کند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، سوم فروردین‌ماه در اولین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد شیخ‌الاسلام قزوین برگزار شد، گفت: در کتاب «بصائر الدرجات» از امام باقر(ع) نقل شده که فرمودند خدا از هر چه که امت تا قیامت به آن احتیاج پیدا می‌کنند فروگذار نکرده، مگر اینکه درباره آن در قرآن سخن گفته و راه نشان داده باشد، بنابراین هر آنچه انسان‌ها به آن نیاز دارند در قرآن آمده یا خدای متعال آن را به رسولش آموخته است.

وی اظهار کرد: امام باقر(ع) در ادامه فرمودند: خداوند برای هر چیز حد و مرزی مشخص فرموده و راهنما و دلیل فرستاده است، یکی از مصادیق دلیل، ائمه(ع) هستند، در روایات قرآن و ائمه(ع) به‌عنوان دلیل مشخص شده‌اند، دلیل به معنای راهنما، راهگشا و روشنگر است. همچنین در کتاب «بصائر الدرجات» به نقل از پیامبر(ص) آمده است که آن حضرت فرمودند: هرچه که در کتاب خدا دیدید عمل به آن لازم است و اگر آن را ترک کنید نزد خدا عذری ندارید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر کسی در زندگی ولایت غیر خدا را پذیرفت نزد خدا عذری ندارد، زیرا خداوند حجت را تمام کرده و در آیه ۲۵۷ سوره بقره فرموده است فقط خدا ولی شماست که شما را از تاریکی به نور و روشنایی هدایت کند، همچنین اگر کسی خود را در مقابل دشمن ضعیف نگاه دارد، خداوند مطابق آیه ۶۰ سوره انفال به او می‌فرماید هر چه می‌توانید قوت خود را زیاد کنید، اگر هم کسی در فتنه‌ها بصیرت نداشته باشد یا به دیگران بصیرت ندهد، خداوند در سوره بقره به او می‌فرماید فتنه از کشتار بدتر و بزرگ‌تر است. بنابراین، خداوند برای همه مسائل حجت را بر ما تمام کرده است.

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین گفت: خداوند می‌فرماید در همه زمینه‌ها عمل به این آیات لازم است، هرجا به قرآن عمل کردیم سربلند شدیم و هر جا به آیات قرآن عمل نکردیم، آسیب جدی دیدیم، در قرآن همه چیز وجود دارد، اما ممکن است در زندگی ما اتفاقاتی رخ دهد که نتوانیم درک کنیم این حقیقت در کدام آیات نهفته است. پیامبر(ص) فرمود هرچه در کتاب خدا نیافتید، در سنت من می‌یابید، قرآن نیز سفارش کرده به هرچه پیامبر(ص) برای شما آورده عمل کنید و هرچه را که لازم به ترک دانسته، باید ترک کنید، هر چه در کتاب خدا نبود و در سنت رسول او یافتید، عذری ندارید که آن را ترک کنید.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر(ص) در ادامه فرمود اگر به چیزی برخوردید که نه توانستید در قرآن آن را پیدا کنید و نه در سنت پیغمبر(ص) آن را یافتید، در این صورت هر چه اصحاب گفتند به آن توجه کنید، اصحاب من در میان مردم مانند ستارگان آسمان راهگشا و هدایت‌‌بخش هستند. از پیامبر(ص) پرسیدند منظور شما از اصحاب چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند اصحاب من اهل بیت(ع) من هستند، اهل بیت من امیرالمؤمنین(ع)، حضرت‌زهرا(س) و ائمه(ع) هستند.

در نصیحت قرآن غش وجود ندارد

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه فرموده‌اند قرآن نصیحت‌کننده‌ای است که در نصیحت آن غش وجود ندارد، غش به معنای مخلوط کردن یک چیز در چیز دیگری است، برای مثال وقتی آب را در شیر مخلوط می‌‌کنند غش در معامله محسوب می‌شود. در نصیحت نیز می‌تواند غش وجود داشته باشد. غش این است که شما با وجود اینکه می‌دانید من اشکالاتی دارم و باید با نصیحت این اشکالات را از من برطرف کنید، اما فقط از من تعریف و تمجید بی‌مبنا می‌کنید تا مرا خوشحال کنید، این کار غش در نصیحت است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: قرآن وقتی آدم‌ها را نصیحت می‌کند غش در کارش نیست و بدون تعارف حرف می‌زند، برای مثال قرآن می‌فرماید خانم‌ها زمانی که با آقایان صحبت می‌کنند با دلبری حرف نزنند، اگر با دلبری حرف بزنند، آن آقایی که در دلش مریضی اخلاقی وجود دارد به این خانم طمع می‌کند، خانم‌ها نباید زمینه طمع این‌ها را فراهم کنند، خداوند در اینجا یک ایرادی از خانم‌ها را با صراحت و یک ایرادی از آقایان را بدون تعارف بیان می‌کند.

وی گفت: همچنین خداوند در قرآن می‌فرماید آن کسانی که مال یتیم را به ظلم می‌خورند، گویا آتش می‌خورند؛ خداوند در اینجا به صراحت می‌فرماید خوردن مال یتیم به‌مثابه خوردن آتش است که فرد را به جهنم می‌کشاند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید قرآن هدایت‌کننده‌ای است که گمراه کردن در کارش نیست؛ چقدر اندیشمندان و فلاسفه در دنیا آمدند برای اینکه آدم‌ها را به سمت خوبی هدایت کنند، اما بعداً برای همه روشن شد که این‌ها جز ضلالت و گمراهی نیاورده بودند، اما هر قرنی که سپری می‌شود و هر علم و روشنی که در اختیار بشریت قرار می‌گیرد ابعاد روشنایی و حقانیت قرآن را بیشتر آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند قرآن خبرهای جدیدی را می‌دهد و حرف‌های نو بیان می‌کند، اما هرگز دروغی در گفته‌های قرآن وجود ندارد، اگر قرآن هر خبر غیبی را داده، پس از مدتی آن خبر محقق شده است. حضرت در ادامه فرمودند هر کسی با قرآن هم‌جلسه شود، وقتی جلسه به پایان می‌رسد و این فرد از جلسه بر می‌خیزد یا بر او افزوده شده یا از او کاسته شده است، آن چه که بر او افزوده شده، نورانیت و هدایت است و آنچه از او کاسته شده نابینایی، جهل و نادانی است، یعنی قرآن سلباً و ایجاباً انسان را تربیت می‌کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند بدانید اگر کسی قرآن را داشت فقر و نیاز ندارد، چراکه او با قرآن داراست، اما هر کس با قرآن مأنوس نبود فقیر است، حتی اگر کسی همه ثروت‌ها و موقعیت‌ها را داشته باشد اما با قرآن انس نداشته باشد، هیچ ندارد، ولی اگر قرآن را داشته باشد و هیچ نداشته باشد، گویا همه چیز دارد.

قرآن درمان دردهاست

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین افزود: حضرت در ادامه فرمودند قرآن دردهای بی‌درمان شما را درمان می‌کند، برای گرفتاری‌های زندگی، اجتماعی و فرهنگی و هر نوع گرفتاری از قرآن استعانت بجویید، چراکه بدون شک قرآن بزرگ‌ترین دردها را درمان می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) نیز فرمودند بزرگ‌ترین دردی که با قرآن درمان می‌شود کفر، نفاق، سرگردانی و سردرگمی است، درد کفر تا قیامت انسان را رها نمی‌کند، حتی در قیامت هم انسان را رها نمی‌کند تا او را به جهنم سرنگون کند، درد نفاق نیز همین‌گونه است.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: سرگردانی یعنی فرد هنوز تصمیم نگرفته چگونه زندگی کند؟ تعامل او با اهل بیت(ع) چگونه باشد؟ تعامل او در عصر غیبت با ولی‌ فقیه زمانه چگونه باشد؟ این‌ها یعنی فرد در سردرگمی زندگی می‌کند. چنین افرادی در سرگردانی زندگی می‌کنند، وقتی در سرگردانی زندگی می‌کنند در عمل نیز سردرگم هستند و راه درست را نمی‌روند، یعنی در غیّ و ضلال هستند، غیّ جنبه نگرشی و بینشی دارد و ضلال هم جنبه اجرایی، عملیاتی و میدانی دارد، یعنی یکی به عقل و دیگری به اراده مربوط می‌شود.

قرآن عقل و اراده را نجات می‌دهد

امام جمعه قزوین تصریح کرد: قرآن عقل و اراده را نجات می‌دهد، یعنی عقل را شفاف، روشن، با بصیرت و دانا می‌کند و اراده را هم محکم و توانا می‌کند، انسان با عقل روشن و اراده محکم انسان موفقی خواهد شد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: به‌وسیله قرآن با خدا راز و نیاز کنید، این‌گونه راز و نیازها واقعی می‌شود، با قرآن با خدا حرف بزنید، بگویید خدایا اگر فراموش کردیم یا اگر اشتباه کردیم، ما را به خاطر فراموشی‌ها و اشتباهاتمان مؤاخذه نکن، خدایا سختگیری که نسبت به پیشینیان داشتی، به ما اعمال نکن، آن چیزهایی که طاقتش را نداریم بر ما تحمیل نکن.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر پس از قرآن بخواهیم رسم گفت‌وگو و درخواست از خدا را بیابیم باید به سراغ اهل‌ بیت(ع) برویم، آن‌ها از قرآن جان‌مایه گرفته‌اند، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: با قرآن با خدا صحبت کنید، وقتی به قرآن علاقه‌مند بودید و با این علاقه‌مندی به محضر خدا رفتید، خدا قرآن را شفیع شما می‌بیند، در قیامت نیز قرآن از هر کسی شفاعت کند شفاعتش پذیرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: حضرت در ادامه فرمودند اگر قرآن از کسی شاکی شود، شکایت قرآن علیه آن انسان در پیشگاه خدا پذیرفته می‌شود، قیامت که می‌شود هر کسی گرفتار کارهای دنیای خود بوده و کارهای بدی که کرده دست و پای او را می‌گیرند، مگر کسانی که در دنیا قرآن را در جان خود کشت‌ کرده‌اند، یعنی کسانی که دنیا را مزرعه آخرت دانسته‌اند.

انتهای پیام
captcha