تأثیر جشنواره‌ها بر قرآنی‌تر شدن فضای دانشگاهی
کد خبر: 4141720
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کریم دولتی تشریح کرد:

تأثیر جشنواره‌ها بر قرآنی‌تر شدن فضای دانشگاهی

یکی از داوران حاضر در مرحله نهایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از قشر فرهیخته دانشگاهی انتظار می‌رود بحث آموزش را جدی بگیرد، به تبیین نقش جشنواره‌های قرآنی در قرآنی شدن فضای دانشگاه‌ها پرداخت.

تأثیر جشنواره‌ها بر قرآنی‌تر شدن فضای دانشگاهی

کریم دولتی، داور بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه مسابقات قرآن دانشگاهی از جمله رویدادهای ریشه‌داری است که چند دهه سابقه دارد گفت: هر چند گاهی تغییراتی هم پیدا می‌کند و رشته‌ها یا بخش‌هایی کم و زیاد می‌شود، اما به طور کلی جزء مسابقات ریشه‌داری است که توانسته است، قوام و اصالت خود را حفظ کند.

وی افزود: حضور گروه‌های مختلفی از اساتید، کارکنان و دانشجویان در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت و برگزاری مسابقات آنها به صورت مجزا باعث شده تا نشاط در بین هر کدام از این بخش‌ها وجود داشته باشد و این گروه‌ها در کنار یکدیگر هم‌افزایی‌هایی هم داشته باشند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی هنوز کار آموزشیِ جدیِ خود را به شکل مستمر و یکنواخت در همه دانشگاه‌ها برگزار نمی‌کنند. در مسابقاتی که طی این روزها برگزار می‌شود مشخص است که در برخی دانشگاه‌ها که نمایندگانشان در این مرحله حضور دارند کار آموزشی انجام شده است و افراد قوی‌تر شده‌اند. با توجه به اینکه چند دوره در این جشنواره حضور داشته‌ام ردپای این آموزش‌ها کاملاً مشخص بود، در برخی دانشگاه‌ها هم این موضوع کمتر مشهود بود.

داور بخش آوایی بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه پیوست آموزشی که مسابقات نیاز دارد یکی از ضروریات مسابقات دانشگاهی است، گفت: با توجه به توقعی که از قشر فرهیخته دانشگاهی می‌رود بحث آموزش در مسابقات دانشگاهی بسیار مهم و خیلی جدی است که باید مسئولان به آن بپردازند.

دولتی اظهار کرد: موضوع مهم و جدی دیگر، توجه به امر معارف و مفاهیم قرآن در کنار بحث قرائت و حفظ است. اینکه رشته قرائت و رشته مفاهیم را به شکل مجزا برگزار کنیم، البته از گذشته هم بوده است، اما با توجه به نیاز جامعه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب می‌طلبد مسابقات تخصصی در این حد حداقل یک آمیخته‌ای از معارف و مفاهیم قرآن هم در کنار رشته‌های قرائت و حفظ وجود داشته باشد تا برای توجه بیشتر به معارف و مفاهم قرآنی انگیزه‌بخشی داشته باشد. 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پاسخ به این سوال که جشنواره‌های قرآنی تا چه میزان توانسته‌اند فضای دانشگاه‌ها را به سمت قرآنی شدن پیش ببرند؟ گفت: قطعاً تأثیر خود را دارد ولی این تأثیر به تنهایی ما را به آن حد مطلوب نمی‌رساند، یعنی نباید دلخوش باشیم به اینکه یک جشنواره سالیانه‌ای برگزار می‌کنیم. دانشگاه خیلی موارد دیگر نیاز دارد که بحث آموزش تنها یکی از آنهاست، در کنار بحث آموزش، فرهنگ‌سازی موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که  جشنواره قرآنی توانسته است سهم خود در قرآنی شدن دانشگاهیان را ایفا کند یا خیر؟ افزود: به نظر می‌توان گفت هم سهم خود را ادا کرده و هم می‌شود توقع بیشتر از این داشت و جا دارد بیشتر از این ادا کند. اگر در فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی هر یک از عناصر مسابقه، آموزش، فرهنگ‌سازی عمومی و ... را به عنوان بخش‌های مجزا ببینیم تا 100 سال دیگر هم نمی‌تواند ما را به هدف مطلوب برساند. اینها باید به شکل زنجیره‌ای مکمل هم باشند.

دولتی تصریح کرد: بخش آموزش باید به کمک بالاتر بردن سطح مسابقات بیاید، بخش فرهنگ‌سازی عمومی باید به کمک جذب و استعدادیابی نخبگان در سطوح مختلف در دانشگاه‌‌ها بیاید و ... اگر اینها در کنار هم باشد می‌توان گفت چرخه درست کار می‌کند. الان با همه تلاش‌هایی که دوستان ما در مجموعه دانشگاهی کشور از وزارت بهداشت تا علوم و ... می‌کشند نتوانسته است آن چرخه به صورت کامل تکمیل شود و این زمینه را در دانشگاه‌های ما فراهم کند. 

وی بیان کرد: البته با توجه به این اهتمام، الان این جدیت وجود دارد و آمارهایی که جسته و گریخته از وزارت بهداشت طی این چند روز شنیده شده است به نظر می رسد اهتمام مسئولان جدی است تا آن زنجیره هر چه بهتر و بیشتر فراهم شود و بتواند به سمت قله‌های مورد نظر برساند.

این داور مسابقات قرآن در پایان بیان کرد: برای بخش دانشگاهی نیاز به یک سری خوراک‌های مخصوص و ویژه داریم، یعنی در وزارت بهداشت غیر از رشته‌هایی که منتخبان برای جشنواره ملی اعزام می‌شوند، یک سری کارهای ویژه دیگر هم باید انجام شود تا همه اینها بتواند بهانه‌ای برای قرآن‌تر شدن دانشجویان و ارتقای سطح عمومی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن کریم شود. 

انتهای پیام
captcha